Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: diorama
Läst 2485 ggr
Sven-Erik
0

Diorama " A night at the opera"

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…eller med underrubriken "Mein Kampf" Flört

[Länkar: Del 1, del 2]

Kampen med den lilla Mercedesen fortsätter. Har tänkt bygga ett diorama som ska utspela sig i Paris sommaren 1942. SS-officeren har gått iväg med sitt damsällskap på operan. Chaffören Willy Stultz får vackert vänta in herrskapet tills de behagar återvända.
Men sommarkvällen är ju skön efter att ett eftermiddagsregn har bedarrat. Han passar på att putsa bort de regndroppar som glittar i lacken.

Azgaron
0

Kul dioramaidé! Ska bli kul att se!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Sven-Erik
0

#1. Tack Az!

Jaha, då har stensättarna gjort sitt jobb och gått hem för dagen. Det som återstår är att spruta utspätt vitlim för att fixera sanden mellan stenarna.

Sven-Erik
0

Riktigt skönt att detta är klart! Började få nippran på detta!

Sven-Erik
0

Det som återstår är målningen av stenläggningen. Men nu får det här vila så att det torkar ordentligt!

PonCar
0

Snacka om tålamodsprov! Men fint ser det ut. Kul dio-idé.

Azgaron
0

Jag tycker du har fått till stensättningen mycket bra!

WilcoX
0

Ser riktigt bra ut ! Och vet inte vad det är för fel på mig, men det kan vara ADD som gör att det ser roligt ut att göra också :D

Sven-Erik
0

Tack ska ni ha! Skrattande

Väldigt tålamodsprövande, men med lite avbrott för nån kopp kaffe och några cigg så gick det rätt bra.

Tycker själv mönstret ger en sorts synvilla! Om man tittar på det länge så börjar nästan stenarna flyta omkring. Obestämd

fjantomen
0

Vad härligt med stensättningen! Hur gör du du när du sprutar utspädda limmet utan att sanden "flyger" iväg?

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

[Tunnan]
0

Du har då gott om tålamod när du kan sitta med sånt här (plock)Flört

Men attans bra blir det S-E, kanonbra. Glad

Dioramabyggare
0

#7: Vad är ADD?

Sven-Erik
0

#9. Tack Anders! Bra fråga. Jag satt och klurade ett tag på det där. Till slut tog jag en sån där gummipipett och droppade ner limvätskan på sanden. Verkar ha funkat bra!

#10. Supertack Tunnan! Det konstiga är, att jag i det "verkliga" livet inte har något tålamod alls! Vill att allt ska ske på en gång. Dubbelnatur?

#11. Inte riktigt säker på det jag heller Flört

fjantomen
0

#12 Ska testa med utspätt trälim istället för utspädd vallejo matt akryllack, för  igår försökte jag med pipett droppa sånt på gipssmul men "ytspänningen släpper inte och man får en stor droppe istället.

Så tack för tipset Skrattande

Surrounded? Great then we can attack in any direction!

Sven-Erik
0

#13. Ja, det funkar bra. Men spä ut det ordentligt och blanda jättenoga!

WilcoX
0

#11 & #12 .

För att göra en lång historia kort så är det ADHD utan H Flört

Man kan väl säga att man har 1000 ideer och tankar i huvudet samtidigt, och börjar på ungefär lika många saker utan att göra klart det. Om man inte får något som tillexempel den väldigt fina stenvägen att göra, så man glömmer bort att starta något nytt Skrattande

Sven-Erik
0

#15. Tack för infon! Hmm, då har nog jag det också….Flört

Azgaron
0

Jag börjar nästan undra om jag lider (tja inte så att jag känner att jag lider) av modell-ADD? Med tanke på alla mina påbörjade byggen! Flört

Sven-Erik
0

#17. Exakt vad jag också tänkte på..Flört

Azgaron
0

Glad

WilcoX
0

För att underlätta trälim/vatten droppning så kan man alltid ha i en droppe diskmedel, så släpper ytspänningen.

Sven-Erik
0

#20 Bra tips WilcoX! Funkar förvånansvärt bra faktiskt.

Sven-Erik
0

Jag har tillbringat morgonen med att måla gatsten! Så det är inte alla kommunalanställda som är arbetsskygga ( de du ElLobo Flört).

Har lagt på olika nyanser av grått samt washat med utspädd svart.
Så här blev det!

Sven-Erik
0

Lite närmare då.

Sven-Erik
0

Njae…Glad

WilcoX
0

#22 Det ser ju ut som en målad tavla Skrattande Riktigt snyggt !

WilcoX
0

#22 Det ser ju ut som en målad tavla Skrattande Riktigt snyggt !

Sven-Erik
0

Dubbelt Tack Wilcox! Skrattande 

Målningen är faktiskt det jag gillar bäst. Kul att försöka få fram olika effekter med nyanser och skuggningar.

Dioramabyggare
0

#15: Ja, jag gissade på det, men det finns ju så många olika förkortningar… själv har jag diagnos Aspergers syndrom med inslag av DAMP (så var det "avslöjat" Obestämd… ni som träffat mig på byggträffar kanske har undrat?), sedan mitten av 1990-talet. DAMP sägs ju vara liknande ADHD.

(Jag medicinerar inte mot Aspergers syndrom eller mot "DAMP light" som jag kallar det. Klarar mig bra (bättre) utan medicin.)

Här kan man läsa om vad Aspergers syndrom är för något:

http://www.1177.se/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Aspergers-syndrom/

Hoppas ingen tog illa upp av mitt svar?

Sven-Erik
0

#28. Absolut inte. Detta är ett forum, och jag tycker att det är bra att man kan prata om allt möjligt. Alla har vi våra "defekter" på olika vis. Bara bra om man kan prata om dem.

Dioramabyggare
0

#29: Tack Sven-Erik!

Sven-Erik
0

#30. Tack själv! Glad

Azgaron
0

Tjusigt målad gatsten Sven-Erik!

Sven-Erik
0

#32. Tack Az! Är faktiskt rätt nöjd själv. Det var värt allt pillande med att bygga sten för sten.

Sven-Erik
0

Jahapp, dags för liten uppdatering då!

Sven-Erik
0

Byggde en reklampelare av en träbit och locket från en airbrush!

Sven-Erik
0

Chaffören Willy Stultz står och gnider på lacken. Ett passerande par nickar uppskattande år honom…eller ser kvinnan lite FÖR uppskattande ut?…Flört

Sven-Erik
0

Hmm…

Sven-Erik
0

Närbils på stenläggningen..

Sven-Erik
0

Lite regnvatten kvar vid trottoarkanten…

I och med det stänger byggverkstan för idag! Nu ska jag ut på ärenden!

Hektor
0

#36: Hmm, intrigen tätnar! Snart kommer väl Elobo att införa särskilt lösenord för att vi skall få se hur det slutar?Flört

Väldigt fint bygge Sven-Erik! Tycker du har fått till det hur elegant som helst.

Azgaron
0

Tjusigt! Ser att du fått ordning på lacken! Ser ju snyggt ut!

Sven-Erik
0

#40 Om du bara anade….vår gode Willy har många bottnar. Det kommer uppdagas än mer mörka sidor…Cool

Tack Hektor! Det börjar faktiskt ordna upp sig!

#41. Tack Az! Njaeum, är väl inte riktigt nöjd med lacken än! Har nu lackat om den två gånger men den envisas med att bli matt efter att den har torkat. Besvärlig färg! Håhåjaja….

Azgaron
0

Hmm, inte kul när det trilskas så med färgen.

Harvåker
0

När jag målar svart använder jag ofta Alclad II black Base, för t ex chrome. Jag gillar att lystern inte är "våt"-blank, utan har en liten dragning mot halvblank, det ser realistiskt ut i mindre skala tycker jag.

Harvåker
0

Men jag är djupt imponerad av ditt arbete, både dioramat, MB:n och din energi!

Harvåker
0

Förresten: Är det bare metal foil eller Alclad II på blankdelarna?

Sven-Erik
0

#44. Tack Harvåker! Menar du när du lackerar blanka lacker? Kör du med klarlack efteråt eller? Nyfiken! Glad

Ja, det är mitt tafatta försök med BMF…för övrigt mitt första försök. Man märker att det kräver träning och tålamod för att bli bra!

Harvåker
0

Jag menar att jag oftast använder Alclads svarta grundfärg istället för annan svart lack, den är blank men inte så blank som humbrols, dessutom är den redan spädd för AB. Den är väldigt tunn och vill gärna krypa undan detaljer av mässing men en grundfärg löser det, t ex Alclad grund/filler (finns grå, vit och kanske även svart), på plast fäster den fint utan grund. Annars föredrar jag humbrols sidenmatta färger, de är fina att vädra både med washer och pigment, sedan kan man klarlacka med allt från matt till blankt med olika blandningar av matt och blank klarlack.

Sven-Erik
0

#48. Tack för tipsen Harvåker!
Jag har inte kommit i kontakt med Alclads produkter ännu. Är rätt konservativ och det tog många år innan jag gick ifrån oljebaserad färg till Tamyias färgsortiment. Detta trots att det är SÅ mycket enklare att handskas med vattenbaserat!
Men jag ska göra ett försök! Alltid kul om det blir ett bättre resultat.

Sven-Erik
0

Nähä, dags att plugga även denna tråd! Startar en ny tråd här!

Inlägget är låst för nya kommentarer