Späda Enamel
Hej alla. Är ny på detta forum. Har precis tagit upp modellbygge som hobby och behöver lite tips och råd. Modellen jag tänkt bygga angav bara Revell-färger, vilka jag nu innhar. Har även gått och skaffat airbrushutrustning och behöver därför thinner till Revells enamelfärger. Tyvärr hittar jag ingen hobbyaffär som säljer sådant. Finns det alternativ? Behöver även medel för att rengöra airbrushen efter att ha använt färgerna. Några tips? Skulle gärna ha använt tamiyas acrylfärger men jag lyckades inte med att hitta ekvivalenta färger.
Why is it that dinosaurs always die running?

Här har du en nyttig länk i pdf: Workbench guide
Stefan - Modellbyggare
Tack för det. Vilken tur att jag kollade upp detta. Har köpt Humbrols thinner men den ska tydligen inte vara bra tillsammans med Revells enamelfärger. Det som gäller är enligt tabellen Revells egen samt Mr Color. Var får man tag i den i Sthlmstrakten?
Vad ska jag använda att trätta rent airbrushen med när jag målat med Revells enamel?
#2 Finns på Rebell hobby i Solna!
//Marcus
Tack så mycket för länken. Använder jag samma vätska att göra ren min airbrush?
Ja, enklast så till enamel, acryl har flera olika sorter att använda till rengöring.
Thomas
Kan man använda
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165037587
för rengöring av airbrush och penslar? Det blir rätt dyrt att använda specialmedel nämligen.

Tja den är ju avsedd för oljefärg dit enamel hör så den kan säkert funka, hur effektiv den är vet jag inte men prova och se. Själv använder jag cellulosaförtunning, då blir det rent! både airbrush och penslar, fast penslarna får så i ett bad med såpvatten efteråt, det mår dom mycket bra av
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Ska se till att ta mig en sväng till Jula för att köpa cellulosaförtunning. Tack för tipset.
Jag har Beckers penseltvätt som du visar i #6. Den funkar dåligt till enamel typ Humbrol eller Revell. Jag använder den till oljefärger typ "konstnärsfärger" vilket funkar bra.
Sannolikt är Mr Color Thinner väldigt snarlik vanlig cellulosförtunning, så det är inte omöjligt att det funkar. Ett tips är att se till att ha god ventilation eller helst skyddsmask när du använder cellulosaflörtunning. Den är väldigt flyktig och ångorna är inte att leka med.
Jag har använt Beckers penseltvätt tidigare till att ta bort gammal färg på modeller. Väldigt effektivt, nästan för effektivt då man får vara försiktig så att plasten inte blir förstörd.
Det luktar också rätt äckligt och lukten tycks sitta kvar i plasten ett bra tag efter. Tycker att det påminner lite om bromsvätska.
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!