Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 3134 ggr
msn
0

Byggbeskrivning.

Hejsan!

Jag undrar om någon möjligtvis har en byggbeskrivning till Le Solei Royale i skala 1:100? Det är en plastmodell av märket Heller.Den är skrovfärdig sedan länge och det skulle vara kul att göra riggen klar någon gång.

MarkusN
0

Hej!

Det har jag tyvärr inte.  Men jag har själv "systerbyggsatsen" HMS Victory i samma skala och instruktionerna, särskilt de om riggen känns nästan omöjliga att utläsa.

Får man tro de allmänna åsikten på olika forum så är det största klagomålet på båda byggsatserna just de undermåliga instruktionerna.

Här rekommenderas boken The Rigging of ships in the days of the Spritsail Topmast 1600 - 1720' by R.C. Anderson för att rigga Le Soleil Royale. Men om det även handlar om bygga ihop master och dylikt och inte bara rigga, så kanske det blir värre.

I samma tråd (sid 2) finns det i alla fall en person som erbjöd sig att kopiera sina ritningar till en annan person i samma sits som du. Det inlägget är lite mer än ett år gammalt, men han kanske svarar på fler nödrop om du har tur.

Här finns också personer som tidigare erbjudit sig att skicka bygginstruktionerna.

Eller vädja till http://www.heller.fr/en/consumer-service.html ?

Hoppas detta hjälpte något!

Proosen
0

Hittade denna länk som kanske kan vara till nytta för dig.

Le Soleil Royal

Här finns en massa matnyttigt på samma site, bara att klicka omkring och förkovra sig i riggning av råseglare. 

Lycka till!

Niclas

msn
0

Hejsan! Tack för tippsen om en riggritning till Le Solei Royale! Mats