Ny dio-idé!
Skulle verkligen vilja försöka fånga farten det sliriga sandsprutet i den där "hårnålskurvan"… Gärna lite publik så där farligt nära bilarna också. På den tiden gick ungefär halva rundbanan på landsvägen ovanför stranden och andra halvan nere på beachen helt enkelt. I stort sett två långa rakor med riktig sandiga o spåriga hårnålskurvor i vardera änden.
Lite kuriosa: Loppet 1936 som fångats på bilden i #1 fick avbrytas efter 72 varv (av totalt 78 planerade) pga att just de där sandiga hårnålskurvorna blev i stort sett oframkomliga…
Bilden i #2 är från en tidig Nascar-tävling på Daytona.
Underbar idé och vilka härliga bilder, synnerhet den andra
Fjädringskomforten var väl knappast den bästa även om man landade i sand.
Trevlig dioidé! Ska bli kul att se hur det blir!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Ser ut som ett gyllne dioramaögonblick! Varför inte ett "pajbitformad" (eller vad det heter) platta för att accentuera farten och kurvan! Kan bli hur bra som helst! Kan bli många figurer i publiken!! Vilken skala hade du tänkt dig?
Erik
#Pajbitform är helt klart en spännande idé! Skalan blir 1:24 för att passa den redan befintliga bilbyggsatsen. Publik hade jag tänkt mig, men tyvärr är figurer (tex Preisers) i den skalan attans så dyra, så några horder är väl inte att tänka på… Någon som har tips på alternativ tillverkare av "civilister" i 1:24/1:25-skala?
mycket trevlig ide… ska bli nice att följa ditt bygge
http://www.wix.com/mstromgrenm/baloo

Vilken otrolig bild överst… Kör de verkligen Stockrace med en Auburn? Tror nog inte att det skulle inträffa nuförtiden!
Kolla efter G Gauge figurer till järnväg..typ såna här:
Bra tips! Ska kolla runt efter lämpliga åskådarfigurer. Har ett sparat block Styrolit (byggfrigolit) i källarn som skulle kunna användas till botten i diot. Bra material att karva i och lagom tjockt för att få lite nivåskillnader. Sedan brukar vanligt snickerispackel funka bra till ytskiktet. Gips är också ett alternativ, men hårdnar lite för fort för att man ska hinna jobba fram hjulspår m.m.
När jag gjorde sandspår med gips så tog jag på mig gummihandsken hälde ut gipsen sen andvände jag fingrarna att göra spåren med två i taget dvs så man fick fram spår sen om man ska ha sladd spår får man göra efter huvudet. finns säkert andra bra sätt att göra det på som med snickeri spackel. har inte provat det men låter som det kostar lite mera :)
Andvände vanligt gips som du släger upp på väggarna när du ska laga hål och annat det är lite grovkorningt som kan passa bra som sand också. Självklart kan man väll blanda till typ kaffe sump i snickerispacklet men där kom allt i ett. Därför jag förespråkar gips.
Lycka till ska bli skoj att följa och se hur ditt dio blir.
http://www.wix.com/mstromgrenm/baloo