Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 4646 ggr
Sven-Erik
0

Våra Modellbyggarhörnor!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte att det skulle kunna vara en kul ide, att skicka in en bild på våra hobbyhörnor. Det är ju där vi trivs bäst!
Bifogar en bild på min kalla "hörna" ute i garaget. Notera elementet!

Annette
0

Kul tråd!

Vilken fin ordning du har.

StefanW
0

…hmm, jag får nog röja innan jag visar mitt lilla näste Skrattande

men bild kommer…

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

Jaja, jag har ju fuskat och hunnit städa precis innan…Generad

StefanW
0

Jag ser att du även bygger i skala 1:1! Vad är det för SAAB? som man ser grillen av, ser lite rally inspirerat ut med tejp på strålkastarglasen och huvlås, kofångaren ser jag inte heller! Nyfiken Glad

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

Jodå, jag har alla möjliga byggen på gång…Skrattande
Jag har meckat med jänkare och bilar i övrigt ,hela mitt liv.  Den här Saab 96 från -68 köpte jag av första ägaren får några månader sedan. Jag har lagat rost och börjat att bygga om den i rallystil. Motorn är orörd än så länge, men på Tradera så finns trimförgasare och insug ute på auktion just nu. Får se..

Bifogar bild på hela bilen!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=3f57ec9a-ab1f-4a34-bc48-f558b6e0786a&Filename=Saab V4 2007-02.JPG)

Sven-Erik
0

Kunde inte låta bli att skicka ett foto på min andra bil. Det är en Chrysler Newport från 1962. Importerad förra året och helt fri från rost. Men nu är jag väl helt utanför ämnet..

StefanW
0

Inte tycker jag att det är utanför ämnet! Det mesta man bygger har ju en verklig förlaga. Söker man referens till ett bygge så blir man lyrisk om man kan få se en i skala 1:1. Sedan att det inte finns mycket SAAB modeller, förutom i 1:43 är en annan historia… Dock inte OT för min del!

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

inte för mej heller fast jag är nog lite partisk i frågan har alltid varit jänkebils tokig  har ägt några stycken i yngre dar suck saknar ibland brummandet! vad har du för motor i den? 413?

//Ronny

Sven-Erik
0

Det sitter en 361:a med 727 automat. Bilen är helt original förrutom fälgarna som är Astro Supreme, så jäkla snygga tycker jag! Har oxå åkt jänkare i många herrans år och kommer liksom aldrig ifrån det!

StefanW
0

Har aldrig ägt någon, men drömma kan man alltid…

Stefan - Modellbyggare

Svake
0

Så här ser mitt elände till hobbyhörna ut, måste ta mig i  kragen och rensa ut.

StefanW
0

Det ser bättre ut än mitt rum! När batteriet i kameran är laddat igen så skall jag ta kort. Det hamnar nog i en klass för sig själv som veckans värsting! Skrattande

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

Hmm, ser trots allt väldigt mysigt ut! Jag tror att det är en plats med mycket inspiration. Skrattande

TommiN
0

Så här ser det ut i min hörna i nya lägenheten,har precis flyttat,så att man har iinte det mesta framme än

StefanW
0

Ok här kommer den arbetsplats jag sitter mest vid!

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=edd00f52-8ee8-4480-9bce-82d8759a3003&Filename=Hobbyrum in progress 2 001.jpg)

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Här är "sprutboxen" inklämd

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=64ca7480-94de-4f03-b037-fe8a6eecc01e&Filename=Hobbyrum in progress 2 003.jpg)

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

Stefan, nu är jag imponerad! Du har t.o.m lackbox!! Jag blir så nyfiken på vad du har i dina gömmor. Mycket fina objekt/projekt kan jag ana, bla stor-skala bilarna. Ser ut som en E-typ, Corvette m.m. Skulle ge en del för att få rota i dina lådor! Glad

StefanW
0

Det är väl bara att dyka upp!? Jag tycker det vore kul att träffas! pebben har lovar att komma till modellträffen i Mariestad den 3:e mars, skall bara försöka få honom att ta med något också! Jag kommer nog visa även sådant som inte skulle vara med i någon tävling.

Lackboxen är ett f.d. dragskåp från en kemisal! har precis fått igång den (fläkten är en f.d. köksfläkt)

Stefan - Modellbyggare

Svake
0

Jag och en kompis försöker träffas varje söndag i en lokal som en förening som jag är medlem i har haft länge och nu inte behöver, vi har tur eftersom ingen av oss bor på den gatan.

Vi byggde en enkel sprutbox av massonit från mitt job, fläkten är en badrumsfläkt och flexröret för ut skiten genom  dörren, fungerar bra. Där snackas alldeles för mycket men lite får vi gjort, kompisens kaffe är starkt och gott.

Sven-Åke

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=7123c07c-a9c5-4cb2-99f1-c5e9c1e38d72&Filename=jag målar.2.jpg)

Svake
0

coh så här ser arbetsbänken ut på min plats, ingen skillnad mot hemma.

![](../ShowFile.aspx?BinaryId=5247dbeb-6929-4593-ae4d-4f70dbf99133&Filename=rörigt i lokalen.2.jpg)

Sven-Erik
0

Kreativt kaos!

Sven-Erik
0

Det vore ju jättekul att träffas i skala 1:1 ! Jag har också planer på att åka till träffen i Mariestad. Hur skulle det vara om vi tar vårt senaste alster under armen och åker iväg dit?

pebben
0

liye pinsamt men här är min. jag röjer då och då men det blir alltid likadant igen

//pebben

Sven-Erik
0

Är det inte så att byggandet går i perioder? När man inte har inspiration så brukar bygghörnan förvandlas till uppställningsplats för allt möjligt bråte!

pebben
0

det är bara så santFot i munnnen och när man hoppar mellan olika modeller som jag gör blir det hopplöst att hålla ordning jag har nog en 30 olika projekt som inte är klara ligandes puh måsste snart bygga nått klart!

//ronny

StefanW
0

Håller med! Många modeller är det som ligger och väntar…Bara planen är ca 25 som väntar på färg, bara jag och färgsprutan kommer lite bättre överens. det är färgen det hänger mest på, jag ser ett ljus i tunnlen…hoppas bara det inte är tåget!Skrattande

Stefan - Modellbyggare

Svake
0

Jo vi liksom omålar in oss i hörnet, känner en pansarkille här i götet som inte har visat upp ett färdigmåla objekt på länge men han har hur många omålade som hellst. Jag vill måla dom, har sprutan men drar mig, har endast sprutat där jag maskerat av en gräns med tape, bara frihandsmålat ett kamo en  gång och det var på en Mirage IV Heller 48, å de gick bra. Därför penselmålar jag så mycket som möjligt. Så här kunde det se ut för något år sedan, en del är klara, andra ser likadana ut och fler har tillkommit.

StefanW
0

Det var skönt att se att det inte bara är jag som har en hög omålade modeller liggande. När jag känner mig bättre med airbrushen och bytt färg så kommer det nog igång. Annars har man blivit en "hejare" på att strippa färg! Fast jag hade hellre sätt att de blev färdiga, så man får sätta händerna i nya ideér och projekt.

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

Jag byggde mest bilmodeller förut, och jag känner igen mig i detta. Så fort man brutit loss fälgarna och testat dem mot karosen så försvann lusten att fortsätta. Man hade ju redan sett hur det skulle bli! Resten var ju bara transportsträcka. Sedan fanns det ju så många andra balla projekt att köpa/ bygga.

Jag kom på ett sätt att hålla intresset vid liv. När jag hade "påbörjat" ett antal bilar som blev liggandes i hyllorna, tog jag fram dem alla och byggde EN bil av allihop. Tog motorn från en bil, fälgar och däck från en annan, blandade och gav. På så sätt visste jag inte HUR det skulle bli och intresset hölls vid liv.

Kan detta vara ett tips till andra??

StefanW
0

Hamster som jag är så kan jag inte skiljas från överblivna delar från olika modeller. De ligger i några lådor och junior har gått och tittat i dom. Själv hittar man lite då och då lämpliga bitar, men "lilla skrotlådan" kommer nog aldrig att bli tom.

Grabben kommer att få rota i lådorna, så skall jag låta hans kreativitet få utlopp. Tror att det kan vara bra för då kan vi öva på att sammanfoga olika material, spackla och måla. Vilket nog kommer till nytta när han gör sina egna modeller. Hans intresse drar sig mer åt figurspel än gamla hederliga flygplan och bilar m.m. Tekniken är ju ändå den samma, så låter man de göra de modeller de vill så kommer de nog till det som en annan gör förr eller senare.

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

skoj foto med tanke på tidigare bilder i tråden?

//pebben

StefanW
0

Var har du hittat den?

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

i en teknikens värld från 1958. har några stycken mycket kul att kika på i dom!

//pebben

StefanW
0

Det är som jag med min jag med mina tidningar…att kika i en Allt om Hobby som har 20-30 år på nacken kan vara väldigt roligt, som när man tittar på "nyheter" och kommande trender och sitter med facit i hand!

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

ja mycket är kul men ibland får man en rysning hittade en artikel om tjörnbron när den höll på att byggas (utanför göteborg) där jag bodde när den rasade usch! nä men det finns mycket roligare artiklar att läsa i dom som tur är!

//pebben

cyberdemon
0

nystädat *s*

StefanW
0

Ja, där var det städat! Men vad gör man inte för ett snyggt foto! Skrattande

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

snarare pga att jag håller till i yngste sonens (15 år) sovrum, och villkoret för att jag får vara där är att jag håller rent efter mig ;)

StefanW
0

Ok! är han själv intresserad av modellbygge i någon form? Som t.ex. figurspel?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

nej dessvärre och inte hans storebror heller (16) de kan iofs tycka det är snyggt och så, men ngt djupare intresse har de inte, och ändå har jag byggt ett flertal dioraman (Warhammer), målat mängder med figurer (Warhammer) byggt en hyfsat stor modelljärnväg (Märklin) men inget av detta väcker någon slumrande ådra i dem :)) mest xbox, skräckfilmer, hockey/fotboll + skola förståss ;)

StefanW
0

Då har jag kanske bättre "tur" för grabben, 10 år har upptäckt Warhammer figurer och så gillar han Star Wars samt även riddare o.s.v. Hoppas att man hittar några bra modeller till honom till ett vettigt pris, medan glöden finns!

Glad

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

järnet ska smidas medan det är varmt, vet ej när allting gick snett för mig ;) nä då skämtar, mina "ädelstenar" där hemma ska inte påverkas i alltför hög grad av mina egna intressen utan få utveckla sina egna. Ibland som i ditt fall blir det en bonus när 2 delar samma hobbies. Roligt, Warhammer är ganska dyrt men man kan ju alltid börja i liten skala. Ska däremot villigt erkänna att jag omedvetet påverkat mina söners musiksmak :)

StefanW
0

Jo, så länge han själv tycker det är roligt så hejar jag gärna på honom, på samma sätt som gumman gör när det gäller våra hästar! Det får inte bli ett tvång, då blir det aldrig bra.

Då måste jag ställa frågan: Vad lyssnar du helst på för musik?

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

cyberdemon
0

håller med…helt och hålllet… AC/DC, RUSH, THIN LIZZY, RAINBOW, MEGADETH, ALICE IN CHAINS, FAITH NO MORE, BLACK SABBATH, JUDAS PRIEST, UFO…osv Rush platta - Hemispheres från -78 åker ofta på när jag sitter och pillar med modellerna :) nu kom vi från ämnet på detta forum men men….

StefanW
0

#44 Det var jag som frågade! Flört Sitter jag med slipjobb och dylikt så sätter jag gärna på en CD-bok…

Nu skall jag fortsätta med bilen, så att den blir visningsbar tills på lördag.

Stefan - Modellbyggare

Sven-Erik
0

Jag tycker att ni har BRA musiksmak här! Själv är jag oxå gammal inbiten hårdrockare som aldrig riktigt ändrat idoler…
Ur stereon så strömmar det fortfarande Sabbath, AC/DC, Priest osv. Ränderna går aldrig liksom ur…

StefanW
0

…som en annan då, som envisas med vinylskivor….(jo jag har cd också) men min gamla musik har jag kvar på vinyl, håller på att hitta ett bra sätt att få över dom till CD för att spara på dom!

Stefan - Modellbyggare

pebben
0

ni kanske inte håller med men rock låter bättre på vinyl på nått sätt gärna med lite lagom knaster innan living after midnight dånar på så att katterna flyr för livet! nä nu rör jag ihop det de e ju när jag städar ju!Fot i munnnen fast cd är ju mycket smidigare (lite lat)

//pebben

Sven-Erik
0

…rocking to the dawn…Cool

madland_se
0

Jag sökte inte genom arkivet ordentligt innan jag postade mitt inlägg kring var vi egentligen sitter när vi limmar och målar. Min nya tråd finns här.

När jag kikade igenom era bilder här slås jag av hur uppfinningsrikedom och reda i kaoset (alternativ rejäl ordning) löser det mesta till att bli fina platser att sitta på.

Såhär ser det ut hos mig:

madland_se
0

Och såhär:

pebben
0

hehe när jag tittade på min gammla hörna såg jag tunnans mustang i min hylla! Glad åanndra sidan ligger ju hans gamla fairlane här så det blev 1-1 där.   hm ja än så länge i alla fall!

//pebben

madland_se
0

#52 Alltid härligt med glada återblickar.

[Henke29]
0

Här kommer min lilla bygghörna..
Skaplig städad så att säga…
![](../ShowFile.aspx?BinaryId=d8863611-4113-4f38-9ca6-a5d15381445a&Filename=IMG_1452 Bygghörna.JPG)

WildeSau
0

Här är mitt alldeles egna rum Glad

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

WildeSau
0

…och en liten del av lagret. Det går att trycka in en sådär 100 byggsatser i det skåpet Cool

madland_se
0

#56 Kör över lådorna med bilen så får du kanske in det dubbla? Flört

StefanW
0

#56 Praktiskt att stuva undan några och endast "frontmata" ett par! Då kan man säga att man inte har så många på lager!

OskyldigGlad

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

madland_se
0

Hehe

WildeSau
0

#57 Jag jobbar mot Dynapac, så jag kan låna en vägvält om det skulle behövas. Det blir fler bitar av modellen då Skrattande

#58.1 "Frontmata"? Kanske det är dags att bygga en foderautomat för modellbygge.. Fundersam

#58.2 Om jag ska springa runt och leta efter alla undangömda modeller är det risk att det blir en långfilm Flört

Dioramabyggare
0

#29: Jag undrar jag hur den modellen skulle se ut om jag byggde en enda modell av de olika jag har…

Två C-130 Hercules i 1/72… Catalina, Grumman Mohawk, Republic-Fairchild Warthog, Bell UH-1, Hawker Hunter (alla de i 1/48), två fartyg, en rymdstation, ett ånglok, några 1/35-terrängfordon på hjul respektive band… jösses vilken what if-modell det skulle bli! Så nä… det projektet låter jag vara…

Dioramabyggare
0

Min bygghörna (utgörs av en del av köksbordet; bilden är för övrigt "arrangerad" av den enkla anledningen att det inte pågår något bygge på grund av brist på inspiration).

Den andra bilden föreställer min hemmabyggda hylla där jag förvarar bygghög, modellbyggeverktyg, diverse dioramabyggmaterial, och pärmar med en del modellbyggedokument/annat hobbyrelaterat (geocaching, geologi).

Dioramabyggare
0

#52Skrattande! Du fick in en verklig poäng(!) i ditt inlägg, tycker jag Oskyldig.

windh
0

kul gammal tråd.

här är min hörna:

Sven-Erik
0

Haha! Skrattande

Kul att läsa den här gamla tråden. Jo, i det där garaget tillbringade man många kalla kvällar. Tempen låg på mellan 8-12 grader så jag fick lägga händerna på elementet ibland för att tina upp dem!

Idag har jag det betydligt bättre! Har ett helt rum som jag bara har till modellbygge. Bifogar ett par bilder.

Sven-Erik
0

Å andra sidan!

zoncar
0

#1 såg på bilden att det var en tidig SAAB med på bilden och jag är så sjukt svag för dessa bilar!! 2 takt eller 4 cylinder, mums vilket som!!!!!!!!

Sven-Erik
0

#67. Hej zoncar! Jo, det är ju riktigt fräna bilar! Hade en gammal 62:a tvåtaktare och en massa drömmar. Men det bidde skroten istället…..Dessa gamla SAABar kan rosta väldigt mycket!!

Men den här varianten är ju jäkligt frän! Glad

Charlie82
0

En mycket fin 96a! Är själv lite förtjust i dessa bilar och gled tidigare runt i en 99-75. En pärla som aldrig strejkade.

Här sitter jag och nej, det brukar inte vara så här städat Skrattande

zoncar
0

#68 Läcker? jag tycker det är en sjukt läcker bil!

ITS,a SAAB! och absolut skriven till svensk bil historia, jo jag gillar gamla Volvos oxå + jänkejärn även om nu GM sjunkit för en Saab ägare som mig!! men det är en annan sak!!

Sven-Erik
0

#69. Ja, den var rätt go! Köpte den av förste ägaren, en fd. bilmekaniker i 70-års åldern. Hans fru stod på trappan och grät när jag åkte därifrån…
Älskade den bilen tills balansaxeln började vobbla så man höll på att ramla ur bilen…

Väldigt fin ordning på bygghörnan! Kan vara bra med en sån här tråd, så man äntligen orkar städa upp den! Skrattande

Sven-Erik
0

#70. Visst är den frän!! Så jä**a kaxig trots sin klena motor. Jag bara dyrkar nätet i sidofönstret!

zoncar
0

Jo visst vart det sköna pärlor från för, ja jag får hjärtklappningar!!!

men jag fick för mig att tråden handlade om bygghörnor?? och ja, mitt köksbord är ockuperat av ehummm (modeller) nytto prylar "TYP" jo en liten garderob ska bli min bygghörna, ja vi få la se som den döve sa till den blinde!!!!!

Sven-Erik
0

#73. Skrattande

zoncar
0

Hobby bilen jag verkligen skulle vilja ägt!!!!!

Sven-Erik
0

#75. Den är frän!

Byggde en Rod för några år sen. Var ett slitgöra! Bodde mer eller mindre i garaget i fyra år…Skulle aldrig göra om det. Några bilder!

Sven-Erik
0

På väg att bli bil igen…

Sven-Erik
0

Stort sett klar! Och då tröttnade man…..

zoncar
0

Ordet fränt får ju ett annat ansikte! men nej jag inte ens nära att äga en sån pärla!! Ty jag är nog att anses som fattig, men jag drömmer i skala 1:24/25 men visst fränt, jo jag vill också äga en sån skönhet!!!

ElLobo
0

NU när den här tråden har fått nytt liv igen så är det verkligen hög tid att starta del 2.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer