Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 6307 ggr
erihan
0

Diorama - Bäckebotorpeden 1944

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Dags för nästa diorama! Den här gången skall jag ta i ordentligt och göra en dioramaserie med tre sammanlänkade dioramer. För att spänna bågen lite extra skall alla vara i olika skalor (1:35,1:48 och 1:72) och innehålla både figurer, fordon och flygplan…

Först ut är Bäckebotorpeden 1944. Den 13 juni 1944 strax efter 15-tiden, hörs en enorm exposion över Bäckebo, cirka 4 mil norr om Kalmar. Enligt uppgift från lantbrukaren Robert Gustavson var explosionen i luften så kraftig, att Gustavson blev halvt bedövad och hästarna segnade ned på knä. Då Gustavson efter någon sekund hämtat sig från den häftiga chocken och tittade upp, iakttog han en massa silverglänsande föremål regna ned från skyn.

Det är en superhemlig V-2 raket som har kommit ur kurs och som sprängts i luften av tyskarna. Det skall ännu dröja ett antal månader innan de sätts in operativt mot London.

Roboten (eller lufttorpeden som den kallasi samtida rapporter) slår neroch skapar en rejä lkrater som finns kvar än idag. Ortsbefolkningn förser sig med souvenirer innan hmvärnet och flyvapnet lyckas spärra av platsen. Tilräckligt finns dock kvar för att relativ korrekt kunna rekonstruera vapnet och uppskatta dess data. Bitarna skickas senare till England som naturligtvis är oerhört intresserade av detta nya hot.

erihan
0

Själva dioramat skall visa scenen ovan, när byborna fotograferas vid bombrsterna och samlar souvenirer samtidigt som de första hemvärnsmännen anländer. Dioramat skall vara runt och cirka 25 cm diameter. Som bas skall jag använda ett upp och ned vänt terrakottafat…

erihan
0

Figurerna är 1:35 och kommer från Master Box…lite lätt konvertering kommer krävas.

erihan
0

Dessutom lite bitar från denna…

erihan
0

Första steget är attskapa en bas av frigolit och gips, så att en krater kan fixas till. Här har förpackningen till airbushen fått stryka på foten…lite gips på detta för att jämna till det.

erihan
0

Jag skall testa en för mig ny typ av produkt för att göra skogsdungen. En färdig gräsmatta från Modelscene ( samma tillverkare som Charlie82 använde till sitt JV44 dioama.)

Den här heter forest floor -early summer, och ser väldigt trevlig ut….

erihan
0

Den gick på en 20 EURO och är stor som en A4, men jag får säga att den tar helt klart gräs och mark modelleringen till en helt ny nivå…

Den stora utmaningen blir resterna av den störtade raketen..!!

Charlie82
0

Mycket intressant dioramaidé! Har läst om denna tilldragelse men kan inte riktigt minnas var. Tror det var Soldat & Teknik. Har för mig att delarna som skickades till England transporterades i vanliga resväskor Skrattande

Jag blev också väldigt glatt överraskad av Modelscenes gräsmattor. Ska bli kul att få se din idé ta form. Du är ju produktiviteten personifierad så det lär väl inte ta så länge innan slutresultatet är synligt Skrattande

erihan
0

Gräsmattorna är kanonfina. Jag har försökt klura ut hur de är gjorda, men det är inte helt lätt. Verkar vara någon tunnt syntetmaterial i botten och sedan organiskt material mm. Hur som helst är dt snyggt. Enda lilla funderingen jag har är att den känns lite som man "fuskar", men så skall man nog inte tänka! Det blir hur som helst oerhört mycket bättre än något annat jag lyckats åstadkomma!

Charlie82
0

Ja visst känns det lite som fusk men man får lägga krutet på tillbehören och se detta som en bottenplatta att utgå ifrån.

Dioramabyggare
0

#5: "Gräset" ser ju alldeles äkta ut!

När jag sökte på "Bäckebotorpeden" hittade jag denna artikeln på "NyTeknik":s hemsida http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/article3208141.ece

men den har du kanske redan sett själv?

Lycka till så mycket med bygget! Har du förresten tänkt bygga en modell av avskjutningsplatsen också?

ElLobo
0

#0: Mycket intressant dioramaidé! Och om en historia som kanske inte är Allmänt känd, precis som med dina andra dioramabyggen. Jag uppskattar verkligen dessa.

Jag har ju läst om detta tidigare men inte speciellt ingående, och kommer i alla fall inte ihåg att denna händelse enligt uppgifter var ett av själen till att Sverige fick köpa Spitfire. Intressant.

Jag var tvungen att läsa vidare och det fanns mycket skrivet och mycket fakta om Bäckebotorpeden. Det är ju lika bra att jag lämnar länkar jag också, ifall det är någon som du inte har sett:

Tyska robotar som störtat i Sverige 1943-1944

Bäckebobomben

V2-kratern i Bäckebo

Rapport angående Bäckebobomben

The Rocket and I

The Air Torpedo of Bäckebo

Det här bygget ska bli mycket kul att följa! Lycka till!

erihan
0

Tack för alla länkar! Det verkar finnas en hel del material om det här.Glad

Jag råkade av en slump hamna på fotografiet av barnen ovan och det satte igång "dioramahjärnan" ordentligt!

Jag hittade den här också länken tidigare och den har inspirerat de kommande scenerna!

http://www.signalspaning.se/ottenby/index.html

#10 Nej, det blir ingen avskjutningsramp…inte tillräckligt svenskt enligt mina kriterier…däremot kan jag avslöja att de följande dioramerna kommer utspela sig på Säve och utanför Ottenby och kommer involvera bla en Mosquito och en telegrafinspektör!

Någon som har några funderingar på hur man gör en kraschad V2 huvudbrännare som syns på bilden ovan?? Har letat lite efter lämpliga delar att utgå ifrån men verkar svårt. Funderar just nu på att använda Milliput och skulptera det hela…

[Tunnan]
0

Det här ska blir kul att följa.
Bor ju bara 4-5 mil där ifrån.
Smällen hördes ända hit enligt min far som är född här i byn.

Dioramabyggare
0

#11:2: Jag funderar vilken källa som anger att vi fick köpa Spitfire-plan "som tack" för V2-raketen. Enligt Flygvapnets jubileumsbok "Att flyga är att leva" bytte England till sig resterna av raketen mot en radar som här fick beteckningen ER typ III (ER=EkoRadio). Kanske radaranläggningen och S31:orna ingick i samma "paket"?

ElLobo
0

#14: Åtminstone finns uppgifter på Wikipedia om detta.

Länkar:

Wiki 1, där källan hänvisas vara en bok av Philip Henshall (1985). Hitler’s Rocket Sites. New York: St Martin's Press. pp. 133.

Wiki 2

erihan
0

Diorama eller gräddtårta? Lagt gips på och spacklat kanterna!

ElLobo
0

Tungan ute

erihan
0

#14 och 14#

Jag såg på nätet att S31 inte levererades förrän 1948…verkar lite sent som betalning. Kan det ha blivit omvandlat till Mustangerna som ju flögs över under brinnande krig början av 1945?

Dioramabyggare
0

#15: Knepigt på ett sätt när olika källor anger olika uppgifter…

ElLobo
0

Ja, jag blev också lite konfunderad. Affären kan ju också kanske ha blivit omvandlad till radar.

Dioramabyggare
0

#20: Tydligen levererades den där radaranläggningen ändå… jag citerar "Att flyga är att leva", sidorna 88 och 89:

""Denna tyska gåva" från skyn gav oss alltså möjligheter att förstärka vårt luftförsvar med ytterst viktig radarluftbevakning, vilket avsevärt höjde jaktflygets effekt."

Azgaron
0

Ännu ett spännande dio att se fram emot!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Dioramabyggare
0

#12:5: Få se nu… de andra två dioramorna har alltså ingenting med "Bäckebotorpeden" att göra? Kan man läsa någonstans på nätet om händelserna på Ottenby och på Säve?

#12:6: Jag sökte på "main burner german V2" för att se om det gick att hitta någon lämplig bild som visar hur brännaren såg ut. Någon bild hittade jag inte, men väl denna sida med "ett flertal" länkar, bland annat med bilder som visar hur terrängen runt nedslagsplatsen såg ut. Kanske något du har användning för? Lycka till så mycket!

http://www.df.lth.se/~triad/rockets/indexen.html

#18: I en artikel om FFVS J22 jag har står det att det var amerikanska piloter som leveransflög Mustangplanen. Men det kanske var engelska surplusmaskiner från RAF "vi" köpte?

erihan
0

#23:1 Jodå, deet blir kopplingar till Bäckebotorpeden!

Efter det att resterna av bomben skickats till England, upptäcktes det att den var utrustad med radiosändare och engelsmännen blev rädda för att den skulle vara radiostyrd. Därför frågade man svenskarna om man fick sätta upp en avlyssningsstation i Sverige för att kunna signalspana på tyskarna i Peneemunde. Den svenska försvarsministern gick med på detta utan att informera någon annan i regeringen.

Diorama två kommer att visa när det engelska signalspaningsteamet med utrustning anländer till Sverige och Säve i en BOAC Mosquito, en civil registrerad version som användes för att flyga kullager och kurirpost mellan Sverige och Skottland. Skalan blir 1:72.

Diorama tre kommer att visa stugan som engelsmännen hyrde strax utanför Ottenby på Öland. De satte upp ett par stora antenner på taket. Täckamanteln var att de kommit till Sverige för att hjälpa till med en radar som nyligen levererats (kanske betalningen för skrotet?). På http://www.signalspaning.se/ottenby/index.html finns en undebar liten anekdot om hur en lokal teleinspektör fått klagomål på dålig mottagning i området och trots upprepade tillsägningar från Försvaret kryper runt i terrängen kring den topphemliga stugan med en bärbar pejlingsstation för att hitta källan till eventuella störningar. Som gammal televerkare kan man inte missa en sådan scen! Skalan blir 1:48.

#23:2 Finns en del bilder på motorn, tex  http://www.flickr.com/photos/sparker/2304278331/

Frågan är hur man kan bygga något vettigt som liknar en kraschad motor. På bilden längs upp på den här sidan ser man hur förvriden och tillknycklad den är…

#23:3 Nej, det var amerikanska och de var nog inte inblandade i det här. Piloterna busflög under Stockholms broar vid leverans till Bromma i slutet av kriget! Verkar som vi köpte dem kontant, visserligen efter tips från engelsmännen att amerikanarna hade plan över som inte behövde eskortera bombplan längre.

WildeSau
0

Intressant tema

Kolla in källorna här i inlägg #0
OKB-1 R-1

Det kan finnas något nyttigt för motorinstallationen där.

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

MarkusN
0

#6: "Den stora utmaningen blir resterna av den störtade raketen..!!"

Du ska inte bygga en och provspränga lite, säkert nån som har något kvar från nyårsafton? Cool

#12: "Någon som har några funderingar på hur man gör en kraschad V2 huvudbrännare som syns på bilden ovan??"
Den runda perforerade änden påminner ju om plastbiten man kan hitta på kryddburkar och annat. Fast jag har ju ingen aning om skalan, och enser att det bara är en bit av många (den borde ju dock vara lätt att deformera med hjälp av värme)

Charlie82
0

Kan tänka mig att det inte var så mycket kvar av själva raketen annat än förvridna metalldelar. Vad var V2:an tillverkad av? Aluminium? Stålplåt? Trä? Något som är lätt att använda och som man enkelt kan fördärva till trasig plåt är bl.a. aluminiumformarna som värmeljusen är i, metallfolien runt flaskhalsarna på vin och spritflaskor, samt vanlig köksfolie.

erihan
0

#26 Borde tänkt på det! Här i Holland är det fullständigt livsfarligt på nyår, de verkar köra någon slags primitiv reenactment av WW2…vi cyklade hem i tunga krutdimmor och drivor av skräp på nyårsafton

Skall kolla med kryddburkarna…

#27 Det var kvar en hel del om man ser fotografierna från skrotet man samlade ihop, instrument etc. Säkerligen också massa aluminumskrot. Jag har lagt undan ett par vinkorkar och värmeljus verkar bra.

Verkar ha varit en hel del rör och kablar men det är ju enklare att fixa.  Någon som vet vilken färg kablar från 40+talet kan tänkas ha. Bruna och svarta?

erihan
0

Grundfärgen klar!

erihan
0

Byggdax…en liten skrinda!

Roca
0

Mycket spännande projekt Erik!

Jag bygger avfyrningsplatsen jag, så tar du hand om nedslagsplatsen Flört

På siten V2.ROCKET.COM finns mycket info, även foton/skiss på "ugnen" (motorn)

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Azgaron
0

Fin liten skrinda!

erihan
0

Bygget går vidare. Ett tjockt lager trälim sedan på med gräsmattan. Klipper ur ett hål för kratern och klipper rent runt kanterna. Det går lätt att skarva gräset utan att det syns…

erihan
0

Lägger på lite sand blandat med trälim och pigment och brun akrylfärg som skall vara den mörkare matjorden som kastats upp av explosionen och exponerar sandjorden under. Lite mer färg skall på men det börjar arta sig…

erihan
0

Dags för att börja montera lite figurer…

starhawk
0

#35: Kan det vara perpektivet? men grabben till höger där verkar ha ett stort huvud

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Ser snyggt ut!

PonCar
0

Är klart impad av markplätten med krater som du har fixat. Ser otroligt verkligt ut -precis som svensk skogsmark med ris, pinnar, blåbärsris m.m.  Det är väldigt spännande att följa såväl bygget som diskussionerna kring verklighetsbakgrunden! Lika mycket historieforum som modellbyggeforum detta.

erihan
0

#36 Kollade lite extra på lillpojken. Kanske du har rätt. Jag har tagit ner pannan på honom och bytt mössa. Tycker det ser ok ut nu!

erihan
0

#38 Ja, jag tycker den här färdiga gräsmattan blir oerhört bra…jag håller på att fundera på om man inte borde kunna göra något liknande själv med lite reverse engineering…återkommer med det…

Hittade någon referens från Churchills vetenskaplige rådgivare som sade att sverige fick radar i utbyte mot V2 vraket så det var nog så!

Fler figurer på gång, lite konvertering kommer att behövas på en del…

Azgaron
0

Fina figurer! Ska bli kul att se dem målade!

[Tunnan]
0

Berättade om detta för farsan och han blev eld och lågor.
Han var ute på sågplanen hemma och arbetatde när bomben detonerade.
Nu bombar dom Finland sa en annan av gubbarna, nää sa farsan det kan ju aldrig höras ända hit.
det var just denna Bäckebobomben man hörde.
Det är ca 5-6 mil dit här ifrån byn.

erihan
0

Kul! Det måste ha varit en rejäl smäll trots att den bara var laddad med lite sprängämne för själv förstörelse!

Figurerna grundade och klara för målning…

Gubben till vänster skall vara fotografen och barnen skall vara uppställda för fotografering vid bombresterna som på kortet i trådens början!

Roca
0

Min källa vad det gäller V-2/A4-insatserna från bl.a. Westerwald:

V2 Gefrorene Blitze - Einsatzgeschichte der V2 aus Eifel, Hunsrück und Westerwald 1944/45 av Wolfgang Gückelhorn och Detlev Paul, Aachen 2007,

nämner även den att Sverige mottog mobila radaranläggningar som tack för att brittisk underrätelsetjänst och vetenskapsmän fick tillgång till vrakdelarna från den vilseflugna Peenemünde-V2:an.

Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Charlie82
0

Väldigt fint arbete med bottenplattan. Ser mycket realistisk ut.

erihan
0

Tack, jag tycker själv det blev rätt bra!. Gräsmattan var enklare att forma efter marken än jag trodde. Skulle nog funka även på hyfsat kuperad terräng. Enkelt att skarva också!

erihan
0

En hemvärnsman kommer stormandes för att försöka köra bort skattletarna!

PonCar
0

Måste säga att du är en mästare på figurkonvertering! Att få till det så att rörelser och positioner ser naturliga ut är inte det lättaste! Har ju själv tagit mina första stapplande steg vad gäller användande av "gubbar" ihop med modellerna och inser hur mycket jobb det faktiskt krävs!

ElLobo
0

Nu fortsätter tråden i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer