Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 3829 ggr
StefanW
0

Bell X-1, Tamiya 60740

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer lite bilder från byggbordet. Det är en Tamiya i 1/72 som jag kommer att göra med en transparent sida. Det mesta av målingen invändigt är klart. Tog mig friheten att välja färger som jag tyckte passade, så vi får se vad det blir för slutresultat.

Än så länge så har det mesta trillat ihop av sig själv! Med andra ord en bra modell som inte kräver för mycket spackel

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

Den täckande färgen blir Tamiya X-6 (8 delar) + X-27 (en del)

Här är en bild innan jag sätter ihop kroppshalvorna.

Stefan - Modellbyggare

Dioramabyggare
0

Supersnyggt, Stefan!! Skrattande

[marcusjohnson]
0

Det där blev ju riktigt snyggt!

//Marcus

Azgaron
0

Ser snyggt ut Stefan! Trevlig liten modell!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

StefanW
0

Nu har det kommit på lite färg. Ser lite blek ut på bilden, men den är "skarpare" i verkligheten.

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Tjusigt Stefan!

Charlie82
0

Kul bygge! Ser riktigt bra ut!

StefanW
0

#2,3,4,6,7  Tackar! Nu återstår det att få till den halvan som skall vara genomskinlig bra. Har en kropphalva att öva på. Tack till Marcus som kom med färgburkar som saknades (hittar inte…) ur det egna förrådet! Så nu skall det målas!

Stefan - Modellbyggare

Dioramabyggare
0

#5: Vad är det för något man ser hitom vingroten och bakom utblåset? Modell(!)-lera som maskering av något inför att du målade planet?

Och vad för sorts stativ är det du har till modellen?

StefanW
0

#9.1 Det är vanlig häftmassa som jag fyllt hjulhusen med för att inte få orange i det gråa som redan är målat

9.2 Tamiya Spray-work

Stefan - Modellbyggare

Dioramabyggare
0

#10:1: Häftmassa, ok. Är det sådan som brukar finnas att handla i bokaffärer, kontorsmaterialbutiker?

#10:2: Tamiya original… ser dyrt ut…? Finns det någon svensk återförsäljare? Det kanske finns billigare "No name"-varianter av (nästan) motsvarande kvalité?

StefanW
0

#11.1 Ja

11.2 Det beror på vad man tycker är dyrt! Tror jag gav 275;- och det var prisvärt! Den finns hos flera näthandlare i Sverige.

Stefan - Modellbyggare

Dioramabyggare
0

#12.2: Det var ju billigare än jag väntade mig! Många "genomsnittliga" byggsatser kostar ju inte helt sällan mer än så, i alla fall om de är i skala 1/35 eller 1/48 som är mina favoritskalor. Känner du till någon näthandlare som det är "säkert" att handla av? Vilket artikelnummer har den?

starhawk
0

#5: Gillar färgen, vad är det för kulör och märke?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

StefanW
0

#13.1 Jag köpte min på Modellhuset Liden, skicka ett mail till honom då inte allt han har i butiken syns på nätet eller återkom till mig, då jag skall dit i veckan så kan vi lösa det!

#14 Tamiya X-6 (8 delar) + X-27 (en del)

Stefan - Modellbyggare

PonCar
0

Otroligt häftigt plan den där! Visst är den med i filmen "Rätta Virket"? (om USA:s testpiloter 1950 - 60-tal). Visste inte att den fanns i byggsats. Blir spännande följa bygget!

Dioramabyggare
0

#16: Nä, den var inte helt lätt att hitta Flört… jag fick åka ända till Trondheim (på min och hustruns bröllopsresa 2001) för att få tag i den.

StefanW
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#16 Jodå, det var The Right Stuff från 1983, det är en utav mina favorit filmer.

Den finns i 1/32 och 1/48 med, jag hoppas att få tag på en större skala så man kan lägga lite mer krut på detaljer.

Lägger in ett klipp från filmen när han passerar ljudvallen…

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

…och bygget går vidare! Vingar monterade och på tur ligger några dekaler som vill hamna i blöt

Stefan - Modellbyggare

Dioramabyggare
0

#19*:  Klart(!) imponerande bygge, Stefan!

starhawk
0

Intressant rigg, var får man tag i en sån?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Snyggt! Bygget går framåt fint Stefan!

En sån rigg hade inte varit fel att ha! Jag fick faktiskt en byggbeskrivning en gång, men vete tusan var jag gjorde av den.

StefanW
0

#21 Köpte min av AlfaHobby när de var på Modell Göteborg för något år sedan, vet inte om de har kvar. Här är i alla fall en länk till en annan firma som har de olika modellerna jag såg då: UMM-USA

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

….så, då var detta lilla bygge färdigt, snabbt och lätt över till nästa projekt.

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Snyggt bygge Stefan! Ser gärna mer bilder!