Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfigurer
Läst 8253 ggr
Sigmundps
0

Nybörjarfrågor

God kväll alla modellbyggare! Frågorna har säkerligen redan besvarats, men jag har inte hittat svar på alla mina frågor. De är säkert lite dumma också, men men. Grundfärg, måste man ha… Men varför? Fyller det någon funktion? Om man skall måla en metallgubbe, blir det någon skillnad då i färgval i skillnad till om det skulle vart t.ex en resin/plast/"vanlig" gubbe? Bör jag tänka på något annat om jag väljer en metallgubbe? Alla dessa lackeringar och småtricks som far omkring här och där, är det verkligen nödvändigt? Var här förut för någon period sen, men det blev aldrig av… Så nu gäller det att jag får fingrarna ur röven och börjar, annars kommer det ju aldrig bli någonting av det här… Hade tänkt börja med denna lilla krabat. Eller blir den för svår att börja med? Så jag inte tar någonting alltför svårt och börjar med, och slutar sedan med byggandet för att det blev för dåligt resultat, eftersom den var svår. Hehe… http://www.alfahobby.se/shop.zul#ITEM%3AADR-SMF43

StefanW
0

Godkväll!

Jag skall försöka ge dig några snabba svar!

Först så vill jag säga att du tagit dig förbi det första
hindret genom att ställa frågan på ett öppet forum! Grattis och välkommen in!

Grundfärg är det ett måste? Ja, skulle jag vilja påstå om du vill ha ett bra resultat. Fördelen är också att man får en yta som täcker och ger en bra yta för färgen att fästa vid.

Om du ger frågorna lite tid så kommer flera att hinna läsa och då har du stor chans att få svar med lite tips och trix som kan vara bra under resans gång.

Val av färg, ja du kommer att få olika förslag beroende på vad respektive använder själv! Inget är dock mer rätt än något annat, utan det är vad man själv har erfarenheter av.

Du kommer att märka att tonen här inne är god och många är
hjälpsamma!

En del svar kan komma som länkar till tidigare trådar här
inne eller på andra forum, orsaken är inte då att man inte vill svara, utan
tycker att frågan har fått ett bra svar tidigare som tål att upprepas.

Mvh

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Hej och välkommen!

Grundfärgens främsta syfte är att få så bra fästgrund för övriga färger som möjligt. Dessutom brukar diverse skavanker eller missar i spackling och slipning synas tydligt med grundfärg på.

Metall eller resin påverkar mig veterligen inte färgvalet, däremot påverkar grundfärgens färg nyanserna något.

Vitt ger ju en bra grund för klara och fina färger, och svart ger mörkare ochh mer nedtonade färger och kräver fler lager för att önskad nyans ska uppstå. Själv målar jag oftast på grå grundfärg.

Jag är inte helt säker på vad du avser med lackeringar och småtricks, men jag gissar att du menar att många klarlackar innan dekaler och wash och sen klarlackar igen efter dekalerna, för att till sist kanske mattlacka.
Nödvändigt - jag och många tycker det om man vill ha ett bra resultat utan silvring på dekalerna.

Fin figur du valt! Vet inte om den är svårare än nån annan figur.
Det svåra är ju att måla fina skuggor och högdagrar.

Mitt tips är att skaffa ett gäng warhammer eller andra figurer man gillar och öva tekniker på dem.

Hoppas jag inte skrämde dig nu för figurmålning är kul, men kräver en del tålamod.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

Grundfärg är som sagt inte nödvändig men väldigt bra att ha, skall man måla metallfigurer så finns det vissa som hävdar att man skall börja med metallprimer, det är en mönje röd historia. Själv har jag målat både med metallprimer och vanlig primer och jag ser då ingen skillnad. Vilken färg man skall välja hänger på om man föredrar att måla direkt ur burken eller från en palett. Själv föredrar jag burken och om jag skall rangordna tillverkarna så blir White Ensign Models den bästa färgen (se bara till att både skaka burken ordentligt och röra om ordentligt innan användning så blir du inte besviken)

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

MarkusN
0

Hej och välkommen hit!

Jag har själv nyss börjat med figurer, som en paus från fartygen, så här kommer några erfarenheter från mitt första bygge!

Grundmåla: ja absolut. Jag glömde (sant!) det på min figur, som är av metall, i min iver att komma igång. Det har straffat sig i form att jag drabbats av färgsläpp vid små oavsiktliga stötar och tapp. Onödigt och irriterande eftersom det är svårt att hitta tillbaka till exakt rätt nyans som runt omkring! Jag tänker grundmmåla med sprejburksbärg vid nästa figur, för att få ett tunt men välgrundat lager.

Innan grundmålning: tvätta figuren i lite lätt med tvål och vatten för att lösa eventuella oxideringar och rester av värskor/fett. Jag skrubbar med en mjuk tandborste. Ger ännu bättre förutsättningar för att fägen ska fästa ordentligt.

Val av färg är väldigt enligt eget tycke och smak, men jag väljer oftast akrylfärg, för att det är enkelt att späda färg och rengöra penslar, och dessutom lite hälsosammare för sig som byggare än alla lösningsmedelbaserade produkter. Lite oljefärg kan dock vara bra att ha till hands för vissa moment när det ät bra med en fet, långsamtorkande färg som du kan kontrollera täcknen på väldigt enkelt.

Till siste vill jag rekommendera denna fantastiska men lättbegripliga guide till ett lyckat figuransikte: http://www.hobbybokhandeln.net/?p=2181

Trevligt val av figur, har själv sneglat på den där!

Sigmundps
0

Tack för alla era svar!
Ni är som alltid väldigt hjälpsamma av er, ruskigt snabba svar dessutom!

Det får bli den där vikingen, får köpa de färger av Tamiya som jag finner lämpligast och i allra värsta fall (ifall jag skulle sitta där och det saknas en färg) får jag väl dra till närmsta hobbybutik och köpa någon Humbrol färg eller liknande.

Något jag dock har lite svårigheter med att förstå är, hur skall man göra skugga då? Bara blanda i svart? Nja, då måste det ju bara bli mörkare färg… Eller är det någon slags "wash" då?

Azgaron
0

Jag har visserligen använt Tamiya till en del när jag målar figurer, men jag jag tror de flesta här skulle rekommendera nåt annat som Vallejo, Citadel eller Life Color. Själv använder jag Vallejo och Citadel.

Vad man blandar i färgen för att få den mörkare beror på färgen. Vissa funkar att blanda i lite svart, och en del får man välja nåt annat. Till gult brukar det funka fint med brunt.

Oftast målar jag så tunt att det blir som en wash, eller så använder jag mig av de färdiga washer som finns tex Devlan mud.

Efter att jag fått dit skuggor så brukar jag torrborsta med ursprungsfärgen och sen torrborsta med lätta tag och ljusare färg för att bygga upp högdagrar.

Man kan ju också måla skuggor och högdagrar i flera lager med tunn färg, men det är mer tålamodskrävande.

Humbrol funkar utmärkt att måla figurer med, men då bör man hålla sig till enbart den eller andra enamelfärger som Revell eller White Ensign.

starhawk
0

#6: Skulle det kunna bli problem om man använder akryl och enamel på samma modell? Så vitt jag minns så har jag blandat färgfabikat hej vilt när jag målar modeller, kan inte minnas att det lett till några konstigheter

Joppo
0

Jag håller med Håkan. Vallejo och liknande färger är ett bättre val, framför Tamiyas om du är ute efter ett vattenlösligt alternativ. Problemet som jag ser med just Tamiya är att den har en tendens att lösa upp det underliggande färgskiktet när man penselmålar.

starhawk
0

#8: Jag vet inte vad ni har för er som har det där problemet, men jag har aldrig råkat ut för att Tamiyan löser upp det underliggande färgskiktet när jag penselmålar, och jag har penselmålat åtskilligt med Tamiya

StefanW
0

…här är en till som har erfarenhet av att underliggande färg vill "lösa upp" sig, när man penselmålar med Tamiya, inte alltid men risken finns. Unviker det genom att lägga en förseglande lack innan wash eller toningar.

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#7 Jag har också använt både akryl och enamel på samma figur, men det har varit på skiljda delar. Jag tänkte mest för att undvika ev problem som skulle kunna uppstå. Hur stor risken är för att det verkligen uppstår några problem vet jag inte.

Tamiya är rätt nytt i mitt sortiment av allt fler olika färgfabrikat, och jag har därför inte kunnat prova i nån större utsträckning än.

Jag har målat med Tamiyas buff på mina drabanter ovanpå det jag redan målat med Vallejo, och det var inga problem vare sig på det ena eller andra viset.

Ninjapixel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej,

Nu har jag inte läst igenom övrigas svar här och du har säkerligen fått bra svar på dina frågor redan - det är en hjälpsam samling som vistas här - men jag tänkte ändå kasta in mina egna svar på de frågor du skrev i första inlägget.

Grundfärg, kallas ofta primer, används för att få efterkommande lager färg att dels lättare fästa och dels få en "bättre" nyans. Primer finns i olika varianter men jag föredrar att applicera den ur en sprayburk. En annan populär form är airbrush. En mörk primer (svart osv.) dämpar färgerna som målas efteråt och ger ett något mörkare resultat. En ljus primer gör tvärsom. Så, vill du ha dämpade färger - se till svart. Vill du ha lyster, se till vitt. Det finns även en massa färger därimellan men detta är huvudregeln.

Om man skall måla på metall är det viktigt / mycket bra om man sluter färgerna i efterhand med någon skyddande lack. Detta eftersom minsta repa kan låta metallfärgen lysa igenom. Jag brukar "seala" även plastfigurer för att bevara färgerna bättre.

Inga tricks är nödvändiga och inga tips måste lyssnas till. Däremot är det aldrig fel att ta åt sig av sådant som man tycker låter vettigt, testa sådant man är osäker på och hitta sin personliga stil och sina egna knep.

Jag ser fram emot att se din färdigmålade figur. :)

Om du har tänkt måla många figurer för ett regemente eller liknande kanske en produkt som heter Quickshade kan vara något för dig? Jag har skrivit om produkten här: http://ninjapixel.se/quickshade/

Sigmundps
0

Oj, nu blev det många svar här, härligt!

Okej, då köper jag någon annan färg då. Visserligen kanske jag skulle kunna föredra Tamiya ändå, men jag vill inte chansa när jag väl ska köpa över tio burkar färg. Sen vet jag inte om jag riktigt vill köpa Humbrol heller, eftersom det säljs av Hobbex och jag är lite rasist mot Hobbex… När jag tänker på Hobbex och modellbygge, tänker jag på billig plastskit som bara går sönder (har ett minne av att någon motorcykel-modell gick sönder och jag blev jätteledsen och slutade med modellbyggandet när jag var liten, jäkla Hobbex-skit…)
Men, som sista utväg är det ju alltid någonting. Sen om det är bra eller ej egentligen, är väl en annan sak.

#12 Jo det ska du allt få göra! Skall självklart ladda upp nån bild här när modellen väl är klar, men det kan nog vara ett tag kvar tils dess.

Den där lackerings mojsan verkar lite lurig tycker jag… Sen så har jag inte riktigt tänka spela Warhammer och hålla på, och jag ser nog modellbyggandet som själva byggandet och målandet som det roliga, därför vill jag helst inte försöka få allt automatiskt gjort. Sen måste jag nog påstå att jag tycker att gubbarna ser ut som att du doppat dom i linolja eller liknande, även fast resultatet blev ganska bra…

ElLobo
0

#13.2: Men varför köpa på Hobbex? Visst, du kanske har en butik i närheten där du bor (du har inte fyllt i något i din profil, så jag vet inte var du bor), men det finns ju många andra som säljer Humbrol, många färghandlare också. Och det går ju att skicka efter på nätet. En av de billigaste i Sverige tror jag är SKC (Svenskt konstnärscentrum) som tar 19 kr burken. Ska man då handlar några stycken så blir det snabbt pengar som täcker portot om man jämför med 25 kr hos Hobbex.

#13.3: Vi vill gärna se bilder även under målningsarbetet. Det är alltid uppskattat med bilder på den här sajten. Glad

Ninjapixel
0

Just ja, glömde nämna att jag föredrar att måla med vattenlösliga akrylfärger - jag tycker helt enkelt att de är smidigare att måla med än enamel osv. Det är förstås en smaksak men så är det iallafall för mig.

Tillverkaren av akrylfärgen är inte jätteviktig skulle jag påstå (alla jag har testat har fungerat hur bra som helst). Mestadels målar jag med GW:s färger men har även börjat nyttja min samling av Vallejo Air som egentligen är till för Airbrush. De är väldigt lättarbetade med pensel också.

Lycka till.

Sigmundps
0

#14 Jo, jag vet faktiskt inte. Innan jag upptäckt till min förtjusning att Alfahobby finns här i staden så trodde jag att Hobbex var den enda butik i stan som sålde sådant.

Visserligen så delar Alfahobby butik med en annan butik, men den säljer också modellgubbar (verkar mest som Warhammer och liknande, i så fall) tror jag. Hoppas bara att Alfahobby butiken kan beställa hem grejer, så jag slipper beställa sakerna från deras hemsida och ha mig.

Föresten, jag bor i Sundsvall.