Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettflyg
Läst 5342 ggr
Dioramabyggare
0

Snabb helikopter...

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sikorsky X2 förväntas överstiga en hastighet på 250 knop i planflykt.

http://www.youtube.com/watch?v=gK7ktLXhq88

StefanW
0

250 knop ger väl 460 km/h…. snabb är en underdrift. "våran" helikopter gör ca 270 km/h och det tyckte jag var snabbt (SE-JUX)

Stefan - Modellbyggare

Dioramabyggare
0

250 knop * 1,852 blir mycket riktigt 463 km/h.

SE-JUX… "våran" helikopter… jag gjorde en bildsökning på de registreringsbokstäverna och fick upp en bild på en gul och röd ambulanshelikopter. Men om du menade helikoptern vi såg landa vid stadens lasarett så var ju den blå. Kanske den helikoptern har lackerats om? Dock hade ju den blå helikoptern vi såg "inkapslad" stjärtrotor. Eller så minns jag helt enkelt fel i tillståndet…

StefanW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

SE-JUX kör för VästraGötalandsreginonen och när jag jobbar så bemannar jag helikopterplattan på sjukhuset (ESHO). Du tänker nog på Akademiska i Uppsala, de har en Aérospatiale AS 365 N3 Dauphin som var blå och vit, men är nu gul SE-JIA Slänger in en bild på den blå vita och en film på den gula

Stefan - Modellbyggare

Charlie82
1

Uppsalahelikoptern har man transporterat många patienter till. Riktigt fin kärra med gott om svängrum.  Själv åker jag EC-135 och AS-332 i jobbet. 135:an är absolut ingen optimal arbetsplats i vårdhänseende då man måste sitta med huvudet böjt för att hjälmen ska få plats Skrattande I AS-332 Super Puman däremot kan man man nästan ordna dans i lastutrymmet.

Här är bilder på bägge två.

Charlie82
1

..

WildeSau
0

Här är rekordinnehavaren för "riktiga" helikoptrar..

216 Kts framåt, 90 Kts bakåt, 55 Kts sidledes och kan rolla och göra looping. Glad

Westland Lynx

Sikorsky X2 är lite fusk med påskjutande propeller.
Jämför med en Fairey Rotodyne.

#3-5 När får vi se arbetsredskapen i modell? Borde väl gå att stripa upp en sådan på någon timme och en rulle Tamiyatape senare. Flört

Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Charlie82
0

Har för mig att Lynx fick specialtillverkade spetsar på rotorbladen för att öka rotationshastigheten. 400,87 km/h vill jag minnas att rekordhastigheten ligger på för Lynxen.

Revell har ju ett par EC 135:or att utgå ifrån samt AS 365:an. Italeri och Heller har ju Puman men jag vet inte hur kvalitén är på de två. Någon som byggt dessa eller en av dem?

PAK43
0

SE-JIA brukar flyga rakt över mitt hus i Gävle när den ska till och från Gävle sjukhus. Eller kanske är det en svart helikopter. Den flyger ofta på natten och morgonen så svårt att säga :). Jag trodde den flögs av Norrlandsflyg, men det är kanske inte så längre?

Charlie82
0

Norrlandsflygs ambulanshkp är stationerade i Göteborg och Gällivare. Dom flyger Sikorsky S-76 och den liknar ju lite på AS-365 bortsett från stjärtrotorn.

O´Brien
0

Norrlandsflygs Sikorsky S-76C++ marchar 155 knop, ingen raket direkt i jämförelse. Stöter på dessa då och då via Sjöräddningsuppdrag/övning.

/O´Brien

starhawk
0

Lite tveksam till lösningen med koaxial rotor, flaxar dom alltför mycket så går ju rotorbladen i varandra, då tror jag mer på den med två rotorer som går i varandra sida vid sida, dom är ju synkade så då kan dom flaxa hur mycket som helst utan att slå i varandra

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Dioramabyggare
0

#11: Konstruktörerna av X2-an har säkert räknat på det…

StefanW
0

#6 Är mycket sugen på att göra en modell av S-76 om det nu fanns någon modell, det blir väl till att göra någon av de andra.

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#13: Scratcha, vännen, scratcha! Flört