Joppo testar Quickshade!
Hej alla modellbyggare!
Jag har testat en produkt som kallas Quickshade som jag tänkte jag skulle skriva lite om. I korthet kan man säga att man använder den som en wash på figurer för att skapa en slags skuggeffekt. Ursprungligen är Quickshaden främst avsedd för att användas på Warhammergubbar, men efter att ha testat tycker jag den fungerar utmärkt även på större figurer(i mitt fall 1/35-gubbar). I de två inläggen under detta kan ni se resultatet samt få lite instruktioner på man använder Quickshaden.
Ok… Här ser ni mina gubbar innan jag doppat dem i Quickshadesörjan. De är målade i helt rena färger utan skuggningar eller highlights. Värt att nämna är också att jag gjort färgerna aningen ljusare än de är tänka att vara i slutändan. Detta av två anledningar, dels för att QS:en automatiskt gör hela figuren lite mörkare samt även för att effekten av QS:en blir större med ljusare färger.
Här har ni resultatet efter att jag doppat mina figurer i QS:en samt målat på några lager matt lack… Tycker personligen att resultatet blev helt ok. Dessutom var det väldigt enkelt och smärtfritt. Så hur gjorde han då kanske ni undrar?
1. Först målade jag figurerna som ovan samt limmade fast dem på en stabil och greppvänlig bas.
2, Därefter greppade jag tag i figurerna med en polygrip och doppade dem i QS:en och skakade dem sedan häftigt så att det mesta av allt överflödigt klet trillade av.
3. Slutligen innan jag ställde figurerna för att torka så tog jag bort de sista partierna av överflödig QS, bland annat i ansiktena där jag inte ville ha så mycket skuggning.
4. Efter att gubbarna torkat målade jag på några lager Vallejo mattlack eftersom QS ger figurerna en väldigt blank yta.
5.Voila! Klart!
Om ni vill veta mer om denna produkt kan läsa mer på tillverkarens hemsida: hemsida
Där finns även en del instruktionsfilmer.
Hoppas nu allt detta dravel varit intressant för er att läsa :D Undrar ni något är det bara att fråga så ska jag efter bästa förmåga försöka svara…
Med vänlig hälsning Joppo

Whoa! snyggt!! Var har du köpt burken med quickshade??
Ser ut att vara ett alldeles utmärkt alternativ.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Intressant. Och det ser verkligen bra ut. Vad brukar en burk gå på?
En sån burk behöver jag! För mina gubbar ser ut som hej kom och hjälp mej,när jag har försökt 

Wow! blev ju jättebra!
Funkar superfint ju! Blev ju hur bra som helst!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Mycket snygga figurer! Snyggt målat. Jäklar vilken skillnad det blev.
/Stefan
#1 Joppo: Vad har du målat gubbarna med för färg ? Olje eller akryl ?
Håller ju helt klart med att dom ser bra ut!
#3 Jag har köpt den här: Unispel
#5 Runt 250 kr… Ganska dyrt tyvärr, men burken är ganska stor… Skulle tippa på ungefär 200 ml… Mellan tummen och pekfingret skulle jag tippa att den räcker till 100-150 1/35 figurer…
#6 Kör hårt!
#8-10 Tack!
#11 De målade med Tamiya, Gunze och warhammerfärger… Vet inte de är akrylfärger allihop… De är i varje fall vattenlösliga…
Jag har använt en liten skvätt oljefärg på hjälmarna mest för att bryta upp den gröna färgen lite…
Tack!
Inget lackande innan du doppade i quickshaden? Ser mycket najs ut, jag är ingen figurmålarfantast så det här skulle ju underlätta…
#13 Nope… Bara mattlack efteråt för att ta bort en del av glansen från figurerna…

Tufft, mycket snyggt! Tack för tipset och testen Joppo! 

Mycket snyggt Joppo!
Slutresultat ser suveränt ut!

Vilken variant av QS använder du?
Tack Äventyrarn!
#17 Jag använder en 50/50 blandning av Strong Tone och Soft tone till kropp och utrustning. Till ansiktena använder jag Soft tone.
Jag har också gjort ett test på Quickshade och blev då positivt överraskad. Mitt test finns här: http://ninjapixel.se/quickshade/
…och jag penslade på Quickshade istället för att "dippa".