Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: allmänt
Läst 1173 ggr
[ban]
0

Forum för civilister??

Hej

Jag avslutade mitt medlemskap här för ca ett år sedan på grund av att intresset för civilt byggande inte är så stort här. Nu är jag tillbaks sedan en tid och upplever samma sak igen. Missförstå mig inte, forumet och dess medlemmar är trevliga, men jag saknar likasinnade, det blir inte så stor respons på bilbyggen här som om man bygger militärt. Vet ni något forum för oss som gillar att bygga tävlingsbilar och amerikanska bilar.

Mvh Bengan

PS: annars får jag följa majoriteten och bygga militärt Flört

ElLobo
0

Det ena byggandet utesluter ju inte det andra, och inte heller att vara med på flera olika forum. De flesta byggare finns lite här och där i Cyberspace.

Men vill man ha mer av bygge med civila fordon av olika slag så kan jag rekommendera Skallerackers. Där är majoriten av byggena civila fordon i skala 1:24-1:25. Många medlemmar härifrån syns också på Skallerackers. Det är bara att registrera sig och kasta sig in i diskussionerna.

Länk: Skallerackers

[ban]
0

Tack för länken. Nejdå jag ska inte försvinna härifrån. Dessutom byggde jag ju en J29 Tunnan för ett tag sedan. Det gav lite mersmak, så nästa bygge blir nog en Lansen, men jag har en Impala först =)). Så visst kan man kombinera byggandet mellan olika områden.

Mvh Bengan

Azgaron
0

Nog är det troligen så att intresset för flyg och pansar är störst, och att fordon, sci-fi och fartyg får mindre del uppmärksamhet.

Själv tycker jag alla slags byggen är intressanta, även om jag själv bygger mest flyg och pansar. Jag resonerar som så att det finns alltid tips och inspiration att hämta från andra byggen än det man bygger själv.

Sen är det ju det här med kommentarer. En del tycks ju ogilla sk. glada tillrop, och vill bara ha konstruktiv kritik. Detta upplever jag själv som nåt väldigt svårt att ge, då jag är rädd att såra nån, och jag tror många tänker så också och därför avstår från att kommentera.

Jag själv är positiv till "ser bra ut" kommentarer, för att det bekräftar för mig att nån faktikst tittar på vad jag gör, och det puffar min bygglust framåt.

Jag har faktiskt sett forum mer eller mindre dö ut pga att de inte tillåtit eller velat ha glada tillrop!

Jag begär inte att varenda en som är på forumet ska skriva nåt varenda gång för då blir det lätt väl långa trådar, men jag är tacksam om nån skriver nån liten kommentar nån gång.

Nu är inte detta forumet sämst på att ge kommentarer, utan jag skriver det för att klargöra min ståndpunkt. Sen är det fritt att hålla med eller inte.

Slutsvamlat! Glad

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

ElLobo
0

#2: Det låter bra! Och jättekul att du känner för att sticka emellan med lite flyg då och då också. Glad

Och Modellbygge iFokus är ju en sajt öppen för alla slags inriktningar av modellbygge, och inte ens bara plast utan trä och metall och vad man nu vill.

Sedan är det väl en sak att väldigt många byggare är inriktade på bygge med militära förebilder, och det är ju något som återspeglas även på utställningar. Dessutom har det spridit sig till fordonsbyggarna så det visas fler och fler militära fordon, både personbilar och lastbilar.

ElLobo
0

Jag såg att Azgaron också är inne på samma tankebanor som jag. Glad

När det gäller kommentarer så är väl jag ganska dålig på att ge sådana, men jag försöker läsa alla trådar och de byggen som jag fastnar lite extra för blir oftast de jag kommenterar. Kanske inte jämt men då och då. Men självklart är det roligt som byggare att se att någon har lagt märke till mitt bygge och lämnat någon kommentar, och kanske gärna då med konstruktiv kritik om man har.

windh
0

Börja bygg civila fartyg så kan vi snacka!

Flört

Azgaron
0

Glad

Bygger inte så mycket civilt utom bilar, men tittar gärna på ditt och andras fina byggen. Nåt fartyg lär det nog bli framöver.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Hayabusa]
0

Här är ett tips ett bilbyggarforum (dock inte svenskt):

http://www.modelcarsmag.com/forums/

Tycker att det är ett rätt bra forum, speciellt om man gillar jänkebilar.

Det här med att ge kommentarer/kritik är ju ett ganska känsligt kapitel. Enligt min mening, så går det lätt inflation i positiva kommentarer och till slut känns de tämligen urvattnade. Alla modeller är ju inte lika fina & välbyggda, så är det ju. Man vill ju givetvis uppmuntra folk att bygga så därför blir det ibland en svår balansgång. Om man inte skriver en positiv kommentar så kan det ju uppfattas som att man inte gillar det man ser. Ger man däremot en konstruktiv kommentar på detaljer som kan förbättras, ja då blir man allt som oftast Impopulär och får mothugg. Även om kritiken är i all välmening. Som sagt, knepigt.

Personligen så strävar jag efter att bli bättre, då vill jag gärna veta vad som INTE är så bra och var man ska förbättra sin byggteknik.

/Stefan

[ban]
0

Mitt inlägg gällde kanske inte så mycket kommentarer kring mina eller andras byggen. Jag bygger inga supperbyggen, men gör så gott jag kan och har skoj under tiden Glad. Med respons så menade jag helt enkelt mer trådar och diskussioner om fordon både för att lära och inspirera.

Mvh Bengan

[Hayabusa]
0

#9 Ja, jag förstod det. Mitt inlägg var nog mer riktat till tidigare kommentarer.

Det forum som jag nämnde kan jag rekommenderar. Här är ett annat forum som är värt ett besök: http://cs.scaleautomag.com/scacs/forums/

Också det från USA, men det är väl naturligt om det är jänkebilar man prioriterar. Nu är det ju inte enbart jänkebilar på dessa forum utan det finns en hel del europeér & japs också.

/S

Dioramabyggare
0
StefanW
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#11 Nu börjar det likna något! Otroligt bygge.

Stefan - Modellbyggare

StefanW
0

För att återgå till ursprungsfrågan så kan jag hålla med om att det är mycket pansar och flyg, men det speglar snittet på många modellbyggare. Går man till en genomsnittlig hobbybutik så ser även sortimentet ut så.  Själv ser jag gärna civila byggen, fast även jag är rätt ensam om att tycka om rymdfart och eländesfordon, men det hindrar mig dock inte från att vara inne i trådar då man finner mycket tips och råd med färger och verktyg för att bara nämna något. Sedan är det flera som finns på olika forum och det tycker jag är bra, då får man en snabb spridning på hobbynyheter. Det viktiga är att tonläget är bra mellan besökare på ett forum.

Stefan - Modellbyggare