Monsterplan
Hej!
Jag är ny här på sajten. Är en åtrfallsbyggare som börjat bygga med min son nu. Tänker försöka bygga nårot eget i närtid. Nu till min fråga, eftersom det verkar finnas många flygexperter här, vet någon vad det är för flygplan i bif länk? Min Ryska är inte vad den kunde varit. Finns den som modell? Jag måste säga att jag är väldigt imponerad av alla byggen på sajten.
Tack! Ett mycket imponerande plan. Vet du om det finns som modell?
Tack igen. Missade ditt andra svar-

Ingen fara, det är lätt hänt att man skriver om varandra. 
Och mycket välkommen hit! Jag är säker på att du kommer att trivas bland oss andra modellbyggare.

Vill man ha ett annat av dessa monster så finns ju Anigrands modell nr AA-4044, föreställande Bartini-Beriev VVA-14.

Hej och välkommen:)
Vad jag vet så kallades denna skapelse "Lun" som på ryska är namnet för rovfågel (eller en fågel art), den gick också under namnet "Project 903"
Tillverkningen började kring 1987 och planet var ett sk "battle missile carriers". På ryggen bar det 6 st "Mosquito" kryssnings robotar, NATO namnet för dessa ska vara "SS-N-22 Sunburn"
Planet "flög" genom att använda sig av den sk "ground effect"..
Det var typ det enda sättet för denna skapelse att flyga,har för mig att vikten var ca 400ton..
Som man ser på bilderna så är motorerna placerade framför vingarna, detta för att man skulle kunna dra nytta utav den accelererade luften som kommer ut från motorernas utblås för att ytterligare förbättra lyftkraften
I kalla krigets kövatten följde nedrustningen och i samband med detta så avskrevs projektet av en robotbärande farkost..
Det är vad jag minns på rak arm om denna farkost, ska kolla om jag hittar något på nätet:)

Här hittade jag en länk med mer bilder och fakta på engelska, lite lättare att läsa:)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Det är verköigen annorlunda plan. Häftigt!
"Aningen" större än vår JAS.
#7,8 Tackar. Det är verkligen ett imponerande plan. Och riktigt imponerande hur fort man får svar här.

.

Härliga plan men finns bara i resin, och dyra! mycket dyrare än mitt intresse att ha en
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Ja, de är definitivt inte billiga! Priserna ligger högre än vad mitt intresse är också.
Mitt oxå, men som sagt härliga plan. Har jag fattat det rätt att det bara kan "flyga" mellan vattnet och någon/några meter?

Det stämmer. De flyger p g a att det uppstår en slags luftkudde mellan farkostens vingar och vattenytan. Flyghöjden är därför beroende av vingarnas spännvidd.
The International Maritime Organization (IMO) klassar markeffektfarkoster som fartyg, därför att de inte kan "flyga" utan markeffekten.
Liksom svenska Luftfartsstyrelsen, som inte klassar dessa som luftfartyg.

Det finns ett par riktigt stora WIG (Wing in Ground-effetct crafts). men de är förenade med så stora kostnader att de förmodligen ligger i malpåse numera. Beriev Be-2500 Neptun och Boeing Pelican är ena riktiga mastodonter!
Men det finns ett antal små också, som används för privatbruk men även för passagerartrafik. Och för militärt bruk. Iran sägs ha tre divisioner med sin Bavar 2, som har viss stealth-förmåga.

Kaspiska monster bevakar rysk gräns
Ryska kustbevakningen överväger att bygga markeffektfarkoster, ekranoplan, som övervakningsfarkoster utmed ryska gränsen.

#12: Forts. gillade inte den första modellen av den här, missilerna på ryggen och den bulliga stjärten störde helhetssynen, men sen har ju Anigrand kommit med en "ren" version som jag föll för, hemskt pris iofs men det är ju bara julafton en gång om året å då får man unna sig lite, så jag drog på mig tomtedräkten och överraskade mig själv med ett fint paket i julas
# ja det bygget ska bli spännande att följa 
Läste i ett nummer av Soldat och Teknik (tror jag det var) att åtminstonde LUN-klassen och Orljonok A-90 även fanns i Östersjön, dock i mycket få antal.
Det ligger en A-90 i Moskva om man kollar på Google Earth
Position:
Lat 55°51'6.05"N
Lon 37°27'22.68"O

Kollade upp ordet Lun med min ryske kollega, om det skall betyda rovfågel så bör det stavas Lujn eftersom det är ett mjukt u det är frågan om, annars är det bara första stavelsen i Luna, som betyder måne. Ryskan är ju lite knepig att översätta eftersom det inte finns några motsvarigheter till en del av deras bokstäver i vårt alfabet
#19: Det ligger en A-90 i min bygghög också 

Jag har också hört att Lun ska vara ordet för hök. лунь ska visst vara kärrhök. Men som alltid mellan olika alfabet så är det svårt att översätta alla bokstäver, precis som du skriver i #20.

Monstrets återkomst
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/flygplan/article3397026.ece
"den här är en annan, en Airfix"

#22: Du missade #17, va?! 
Hur går det med bygget av ditt ekranoplan?
Inte bara tyskarna som hade knarkiga idéer om fordon, Sovjets knarkiga idéer verkar hänga kvar in i Ryssland. Jag har aldrig stött på dom här grejorna tidigare, men det var intressant att se, även om dom inte förefaller göra något bättre än en konventionell helikopter i ena fallet och en konventionell båt i andra fallet (där dom konventionella farkosterna löser uppgifterna på ett bättre sätt). Eller? Vad finns det för fördel med dessa?

Tillämpningen av markeffekten upptäcktes av sovjetiska ingenjörer under 1950-talet.
Fördelen med markeffektsfarkoster är att man kan ta tyngre laster än ett flygplan och frakta dem förhållandesvis snabbt, upp till 500 km/h. Nackdelen är man inte har flygplanets rörlighet, utan man är begränsad till öppna havet och angränsade kustområden. Man kan även flyga över isbelagda områden där vanliga fartyg inte har någon framkomlighet.

#23: Japp 
Mitt bygge väntar att "varvet" ska bli klart 
"den här är en annan, en Airfix"

Jag förstår!