SAAB-Muséet
Ifall någon är sugen på ett samlarobjekt finns det en del intressant till försäljning :-/
http://www.nyteknik.se/nyheter/fordon_motor/bilar/article3385545.ece
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Åh du milde tid! Den som ändå hade pengar. Tänk att få äga ursaaben, första 99:an, 99 turbo rally, första sonetten och alla dessa gamla sköna prototyper. Detta kommer att bli som en rea på Gekås i Ullared.

Jag får ångest när jag läser det där dokumentet. Låt oss innerligt hoppas att Trollhättans kommun lyckas köpa hela rasket så att samlingen inte splittras. Dock kommer jag att lägga bud på någon av de tidiga 99:orna….
Instämmer helt och hållet. Det är som om det skulle bli auktion på Louvren helt plötsligt. "Jag bjuder 50 spänn för Mona Lisa"
Jag bor i stan och skulle dessa bilar säljas är det den största skandalen i modern historia nu pratas det ju mycket runt vad som kommer hända man troligen så kommer inte en ända bil att gå ut till försäljning utan ..Inuvatum Teknikpark med Trollhätttans stad kommer köpa över allt…..
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Här är ett fint nostalgiklipp av SAABs olika verk

Mycket trist om samlingen skulle splittras. Kommer ihåg hur maäktigt jag tyckte att det var när jag besökte SAAB-muséet någon gång i tonåren (sent åttiotal kanske) när jag var på bilresa med pappa. Vi gjorde även besök på fabriken och fick en bok om SAABs historia som gåva som jag har kvar än. MC-museum i Reftele och jag tror Arvika hann vi också med.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus

Nu är det klart!
Kommunen med bidrag från Saab AB (flygplanstillverkaren) och från tidigare ägaren Wallenberg-familjen bjöd högst, 28 miljoner kronor för samlingen som alltså inte skingras.
Stefan - Modellbyggare
#7:

Härligt att höra! 
Mycket glädjande att höra.

Mycket trevligt att samligen blev räddad

Bra. Mycket bra.

Skönt att höra att det löst sig!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus