Pansarsamling
Hej!
Vill gärna ha lite ideer och förslag på en seriös pansarsamling
Har precis påbörjat min samling, som när den är klar ska innehålla ca 24 vagnar. Varför just 24? Jo, för det är vad jag har plats till om det ska bli snyggt och överskådligt.
Har tänkt mig följande vagnar och fördelning.
WW2 (12 st(2 hyllor))
Pz III
Pz IV
Panther
Tiger
Tiger II
Stug III
T-34
JS III
M3
M4
Churchill
???????
Kalla kriget (6 st(1 hylla))
T-55
T-72
T-80
M-60
Centurion
103
Moderna (6 st(1 hylla))
122
T-90
Abrams
Challenger 2
CV-90
???????
Som ni ser är det i första hand stridsvagnar jag tänkt mig, med några undantag. Tar gärna emot förslag och motiveringar varför vissa ska bort och andra in. Finns säkert vagnar jag missat eller som borde vara med av olika anledningar.
Och jag ska ha en bra motivering till att bygga en KV vagn…de är ju sååå fula.
mvh Pajje

Spännande! Är långt ifrån expert men jag tycker listan ser mycket bra ut. :D
Om du tar med någon av de allra första stridsvagnarna från första världskriget, kunde vara kul med en fransk engelsk eller tysk sådan, som jämförelse - brittisk mark V, tysk A7V (2 riktiga tank-containers) eller renault FT (den ser ju relativt modern ut). Blir ju sjuk utveckling från dem till en modern tank, en 90 år nästan i tid.
Även om stugIII är väldigt cool och hade lång servicetid (i finland tror jag), samt om jag minns rätt tog ut extremt många fiendevagnar i ww2, är den väl egentligen en "stormkanon" eller vad det kallas och diskas därför från listan. Men det finns många som gillar Stugen här tror jag. :D
KV är väl den vagn som tvingade tyskarna att skaffa kraftigare kanoner till stridsvagnarna för att slå igenom KV pansar och därmed blev panzer 3 för gammal, för tornringen och chassit tillät inga grövre kanoner än (75mm?), så kom panser 4an sen T34an, sen panther (eller tiger det är komplicerat det här). Ett riktigt kanon/pansarrace! Vi har ju några ryssbyggare här också som får tala för KV. :D

Skulle lägga till Cromwell på den som du saknade på ww2 och bytt ut Js 3án mot en två för 3án började knappt tillverkas innan kriget var slut.
Cv-90 är väl inte klassad som stridsvagn utan mer som beväpnad transport typ som en Acp/tysk halvbandare. En Merkava eller en Leclerc hade passat in i dom "moderna" stridsvagnarna.

2# Du tog orden ur min mun 
Stug III och CV-90 är mina undantag! Stugen ser inte bara fet ut, den var en riktigt vass pansardödare också. CV-90:an jobbar jag med till vardags, därav att den finns med.
Merkavan hade jag glömt, den ska givetvis med! Leclercen har jag också funderat på, men det får bli om det finns plats.
Bra förslag med några WW1 vagnar, blir ju faktiskt bättre helhet på det då.
Cronwell kände jag faktiskt inte till, tack för den, den ska givetvis med!
Kanske blir några KV-vagnar ändån, jag inser ju deras historiska betydelse…Och en JS-2 blir kanske mer rimligt.
Det får bli större skåp eller så får de stå trängre…haha.
Det skåpet jag sett ut är 120 brett, tänkte ställa 6 vagnar per hylla. Det är ju snyggt om man kan hålla varje hyllplan inom samma tidsepok, men det får man kanske tulla på, tror inte jag hittar 6 olika WW1 vagnar.
Tack för synpunkter, tar gärna emot fler!

Här är ett gäng med ww1 vagnar om alla finns att bygga vet jag inte.
Dom brittiska vagnarna Mark I till V, Mk.A Whippet. Tyska A7V och franska Renault FT, Schneider, Saint Chamond.
Så 6 vagnar plus att britternas Mark I till V hade Female och Male utförande där Male hade kanon (57mm) och några MG medans Female hade endast ett gäng 5-6 mg som beväpning.
Plus att det finns en jäkla hög med pansar "bilar" från ww1.
Så du får nog skaffa fler vitrinskåp, för det finns massor av intressanta och udda vagnar. Finns många varianter av dom allierades "pansardödare" som Archer, M10 ,M36 alla ryska SU modeller. Och även dom tyska jagdpanzer/panther/tiger och Nashorn, Elefant/Fredinand Marder1-3, stug IV Nashorn osv
Så du kan nog fylla på hela det där skåpet med intressanta ww2 vagnar, så kan du sätta resten i ett "litet skåp"
#5 Jotack, ska man ha alla pansarvärnskanonvagnar så blir det en del. Finns ju inget tack egentligen, utan man får börja med de vagnar man tycker är intressantast, och sen bygga ut efter det. Är ju inget problem att ha 30 vagnar bara från WW2, utan att bygga 5-6 varianter av samma typ.
Kommer att ta ett par år i vilket fall, och färdig blir man ju aldrig, så det finns tid att fundera!

#5: Apropå dina förslag, var fasen får man tag i en Archer? har själv sökt lite och kammat noll
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

#7: Som flygplansbyggare är jag ju inte säker på om det är denna du söker, men jag har sett den här hos HLJ.

#6: Jo det är den men… 1000 spänn och från Japan dessutom, borde finnas på närmare håll och till lägre pris
åsså resin dessutom 

#9: GBP 73 hos Accurate Armour, USD 148 hos RJProducts.

Fotfarande höga priser … och resin den får nog vara!

#11: 

#6 Ja jag ska nog ge mej på dom tyska modellerna först från ww2 sen beta av dom allierade, för dom icke intresserade så ser dom inte skillnaden mellan en Panther A/D och en G version. Så ska försöka blåsa igenom dom och sen "bygga" ut med lite olika versioner med tiden. Sen kommer det säkert in något flygande spektakel imellan och stör
Ja resin är inte att leka med…
Har för mig jag har sett en Archer som dom sålde på tradera/ebay men sen vilken skala den var i det har jag ingen aning om.

Sen finns det ju "sjuka" planer/prototyper varianter som E100, Maus & personliga favoriten Ratte, en riktig "diktatortank" som kunde skrämt de flesta. Jag önskar mig en till varje födelsedag, men tydligen är man inte omtyckt… 

Ser mer ut som galen mans vansinne, vore klokare om dom struntat i all krams och alla "monster" tanks och hittat på något som gjorde att dom kunde skjutit snabbare och träffsäkrare. Den där råttan hade du inte kunnat gömma vidare värst. och lite artilleri och flyganfall hade den oxå legat i bitar. Ser lite väl lik Red Alert Mammothtank!
Jomen klart du ska bygga några KV vagnsr. Trumpeters vagnar är helt OK och nog kan du trycka ihop dom lite mer i hyllan. Själv har jag två "våningar" med KV vagnar i min hylla som bara är 80cm bred och det går plats sex på var hyllplan utan att det ser trångt ut.
Det fanns ju mängder med varianter men en KV-1 och en KV-2 är det väl läge att bygga i alla fall. Sen kanske det vore käckt med en T-34/76 och en T-34/85.
Sen har du ju IS-2an som slutligen "knäckte" tysken. Ett måste!
Men jag är ju "rysspansarnörd" så min uppfattning kanske inte är helt objektiv. 
Magnus
Tills vidare så blir det bara en 1 vagn av varje typ, även om det skiljer rätt mycket tex mellan en tidig och en sen T-34. Men efter andra världskriget så byggde ju ryssarna klart coolast vagnar. T-72 (som vi har ett par st i Skövde) ser riktigt elak ut!
Ratten hade jag inte hört talas om, sicken sjuk ide, finns ju ingen taktiskt användning av ett sådant fordon. Tom feta bombplan hade ju kunnat jag ner den där..haha. Men det är kul med folk som har visioner.

#17 Ja inte hade han fruktansvärda "våldsspel" som driver människor att skjuta ihjäl kompisar osv. Skulle tro att det handlade om storhetsvansinne och ingen världsuppfattning överhuvudtaget. Men men det är väl en vanlig åkomma så fort vissa får makt.

#14: det börjar likna nåt! första steget på en riktig OGRE det behövs bara ett antipersonell battery och en vagn med missiler så har vi nästan en Mark V (fast den var väl iofs dubbelt så stor
)
Vad tycks om en KP-bil? Tillverkades av både Volvo och Scania. Kanske inte "helt vacker", men dock en klassiker…

#20 http://www.blocket.se/stockholm/Unik_vagregistrerad_Pansarbil___sk__KP_bil___33026724.htm?ca=16&w=3
Varför inte nöja sig med att bygga en model av en KP bil ? 
#21: Ja, jag menade naturligtvis en modell av KP-bilen… 
Bilden lade jag med enbart i syfte att visa hur en sådan ser ut. Men alla här känner nog redan till det…
22# var lite trött i morse tror jag 
Skulle stå varför nöja sig med att bygga en modell, när man kan köpa en för en billig peng 
#23: Aha, då förstår jag hur du menade! *suddar bort det röda*
Brittiska Matilda stridsvagnen saknas i WWII samlingen, motivering: det var väl trots allt den enda brittiska vagn som tyskarna hade lite respekt för under första halvan av kriget.
Brittiska Cheiftain hade gjort sig bra i kalla krigethyllan, motivering: ser elak ut med sitt rejäla eldrör och blir det inte lite nära med både T-72 och T-80?
Håller med om att Merkavan "måste" in.
Om en får tycke alltså 
Under Moderna…
Merkava
Ingen tvekan där!
Gillar "stuket" på den vagnen!
Den kommer framöver att glida in i MIN kommande samling!
Var så lugn för det! :)
Lycka till med byggandet och samlingen nu!
// Egizzz