Mina första ww2 byggmodeller.
heej sebbebebe8 de första som är bra att göra är att prima alla soldater i svart färg innan du börjar att måla dom med alla andra färger, att färga dom svarta gör de lättare att måla med de andra färgerna , du primar antingen med sprayfärg eller med pensel. om du målar med pensel se till att du inte tar för mycket svart färg så detaljerna (tex ögonen) på soldaterna försvinner under färgen. nu beror det upp till dig hur avancerat du vill måla soldaterna. men börja alltid med den mörkaste färgen, för att senare måla på ljusare nyanser lite tunnt över den mörka färgen, det gör de lättare att få att det ser ut som skuggningar i tex veck på jackan, byxorna. får väl hoppas att man kan förstå nått ja skrev här nu ( skriver från en mobil) men iallafall du kanske redan vet detta? hoppas att de var till nån hjälp. och detta är absolut inte det bästa svaret på att måla gubbar:P ha de gött o lycka till:-) mvh edde
Huruvida man grundar med svart, vitt eller grått kan ju vara en smaksak, men svart funkar bra på soldater, då dessa ofta har mörkare färger på uniformer etc.
Jag brukar alltid börja med ansikte och bara hudpartier. Sen målar jag i princip som man klär på sig.
Jag börjar med färgen det ska vara och sen lägger jag skuggor med wash i en mörkare färg. Målar man på svart kan man ju utnyttja det som Edde skriver för att djupare skuggor.
Därefter torrborstar jag med den första färgen. Här torrborstar jag ganska "tungt". Därefter torrborstar jag lite lättare med en aningen ljusare ton, och kanske ytterligare en gång till om jag tycker det behövs. Till sist kan man lägga extrema ljusdagrar med väldigt försiktig torrborstning eller målning längs upphöjda kanter.
Spännen och kanppar kan med fördel målas svarta först, för att sedan torrborstas med metallfärg.
Jag hoppas det är till nån nytta!
Min tanke är att skriva en artikel om i första hand ansiktsmålning, som jag ska lägga upp här så snart den blir klar.
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#2 de var en bättre förklaring! :D bara en fråga som ja behöver hjälp med!? va gör man när man torrborstar? har alltid undrat va det är:P är de när man målar jätte torrt? tex damm och smuts? :) ser verkligen fram emot tills du visar hur man målar ett bra ansikte, för det är nått ja behöver tips på! :) Edde
Torrborstning kallas det för att man har väldigt lite färg på penseln dvs penseln är nästan torr. Jag brukar torka av penseln mot en bit papper så att det nätt och jämt finns färg i penseln.
Sen lutar man penseln och stryker lätt över upphöjningar i veck och liknande. Detta får till följd att färgen bara fastnar på upphöjningarna.
Med "tungt" menar jag att jag trycker lite hårdare med penseln och låter färgen gå ner lite djupare i vecken. sen tar jag allt lättare tag desto ljusare färgen blir.
Lättast är att torrborsta en figur med mycket veck eller andra tydliga detaljer. Därför brukar jag rekommendera att prova med några fantasy figurer som ofta har övertydlig detaljering. På så vis kan man träna upp tekniker som torrborstning.
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Tack för svaren nu har jag en uppfatning om hur man målar gubbr
Se, min kära son! nu fick du många svar och tips till dina fina "gubbar" 
Pappa
jag skall grund måla mina gubbar men har inge sprej färg kan man använda pensela också
Vad ska du användaför färger? Vallejo, tamiya,gw, osv?

#7: Tja man kan förståss använda pensel men du får inte samma bra resultat som när du sprayar, man vill ju ha ett jämmnt fint skikt som täcker hela modellen och det får man inte ofta med penselmålning första strykning, jag testade att penselmåla primer en gång men resultatet blev en besvikelse så det gör jag inte om
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Stick ner till macken och köp primer för billack, den brukar finnas i ljusgrå nyans på sprayburk och är trevlig att använda. Fäster både på plast och metall.
jag använder tamiya
Tamyia har jag sj inte målat med nån gång men vad jag läst mig till så är egenskaperna inte de optimala för fig målning med pensel. men allt går ju naturligtvis;)

#13: Å dom mörka kulörerna är inget problem att penselmåla, det är dom ljusa som oftast är problemet, vitt är t.ex. hopplös att penselmåla. sen finns ju tricket att tillsätta lite Liquitex Airbrush Medium vilket lär göra underverk, har emellertid inte testat detta riktigt ännu trots att jag rätt länge har haft en flaska LAM
aså jag fattar inte vilket färg märke det är till mina gubbar är det någon som vet.
h 313 3131
1706

Nu vet jag inte riktigt hur det står i beskrivningen, men H313 är ju ett Gunze-nummer och 1706 är Model Master/Testor.
Båda motsvarar FS 33531 sand/ljusbrun/khaki/desert yellow med flera namn.
jag undra bara vad man skall ha för färger till
färg inte märke

#18: Märket är viktigt i sammanhanget! samma färgnamn kan ha helt olika kulörer beroende på tillverkare. Ta t.ex Olive Drab, Model Masters Olive Drab är betydligt ljusare än Tamiyas Olive Drab som nästan är svart
ok men vilken tycker du för jag har xf-62 olivdrab tamiya
Jag har nämligen inte köpt färg än. xf 62 fick jag i jul klapp.

Jag tycker Tamiyan är alldeles för mörk, föredrar Model Masters kulör, Humbrol har lustigt nog två stycken kulörer, en som liknar Model Masters kulör och en som liknar Tamiyas kulör, sen finns det andra märken som har upp till fem stycken olika Olive Drab varianter. Mitt råd är att du tittar på båda varianterna och sedan tar den som du trivs med, det är trots allt dina modeller

Jag brukar göra som så att utrustning limmar jag inte på gubben förräns dessa har blivit målade,kan bli svårt att komma åt vissa punkter med färgen annars
.
tack för hjälpen.
men skulle bara vilja fråga om någon vet non bra diorama sida
www.ministuff.se har en hel del.
ja har varigt ine därmen vill ha lite mer berg och bro
www.sockelshop.de kanske har

#25: Berg, naturlandskap och sådant tillverkar man annars enkelt av exempelvis styrolit.
Vad är styrolit. Och vart får man tag på det

Här är några lästips, och fler hittar du om du söker lite här inne.
tack för tipsen#29
någon som vet hur man gör barricade
behöver lite tip till viket färg märke man skall ha
är klar med en gubbe men blev inte nöjd