Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettdiorama
Läst 4739 ggr
erihan
0

Diorama - Malmslätt 1920

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Så var det dags för nästa diorama med svensk anknytning.

Efter freden 1918 förbjuds Tyskland att ha ett flygvapen. I fredsfördraget står specifikt att alla Fokker VII skall överlämnas till segrarna. Fokker VII är det modernaste jaktplanet i krigetsslutskede. Ett antal Fokker VII smugglas ut ur Tyskland och säljs. Den senare ökände Herman Göring flyger själv ett Fokker VII plan till Sverige som en del av en försäljningskampanj. I april 1920 köps flygplanet in av dåvarande flygkompaniet, föregångaren till flygvapnet.

I dioramat har jag tänkt visa planet i orginal tysk målning så som det såg ut när Göring landade på Malmslätt.

erihan
0

Byggsatsen är i 1:48 Eduard.

erihan
0

Ganska mycket delar - allt snyggt och detaljerat!

erihan
0

Oerhört många dekaler - över 200 st inlkusive det tyska kamouflaget

erihan
0

Lite målat fotoets dessutom….

erihan
0

Jag har inte byggt en flygplans modell på över 30 år så det kan väl vara dags igen! Naturligtvis skall en drös figurer 1/48 vara med - mekaniker, Göring och välkomstkommitee. Har införskaffat flera paket 1/48 figurer - man kan generellt undra varför 1/48 figurer är dyrare än 1/35?

erihan
0

Första stegen - stolen med fotetsbälten

erihan
0

Flygplanet som Göring flög till Sverige var målat svart-vit randigt vilket visar att det kom från Jasta 26. Målningschemat tyder på att det tillhört det tyska esset Bruno Loertzer, en vän till Göring. De tyska korsen var övermålade ooh kulsprutorna var borttagna. Tydligen var planet väldigt slitet och kasserades redan 1922 efter drygt 20 timmar i luften…

erihan
0

Motorn tar form…

erihan
0

Kroppen med motor och inredning…

Azgaron
0

Intressant projekt du tar dig an! Ser bra ut så långt!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

erihan
0

Undervingarna på och grundmålad med vit färg. Ursprungligen var hela planet klätt i kamouflagefärgat tyg. På flottiljerna målades det senare i indviduella färger. Jag har tänkt att sätta på dekalerna, sedan måla och försöka chippa så att det ursprungliga mönstret syns…

Charlie82
0

Mycket spännande! Ser riktigt fint ut!

PonCar
0

Riktigt intressant projekt du har dragit igång! Alltid spännande när det finns en verklig historia i grunden.

erihan
0

Dekalerna har satts på med Microsol oh Microset. Det är tunna och ömtåliga. Planen är att salt-chippa kroppen för att visa slitaget genom den vita färgen. Här har saltet lagts på. Dags för sprutmålning av planet helt vitt och sedan svarta ränder. Jag är lite orolig för att dekalerna skall släppa vid maskering så eventuellt så det bli frihandsmålnng av det svarta…

[Tunnan]
0

Riktigt snyggt
Ska blir kul att följa.

erihan
0

Jaha…det här var inte lätt! Efter diverse missöden med maskering, saltchippning och ett antal nedslipningar som följd, börjar planet äntligen bli klart. Saltchippning funkade inte + färgen kröp under och bildade klumpar som jag inte kunde lösa upp! Vid sprutmålning kröp färgen under maskeringen så jag fick göra om flera gånger och handmåla vissa ställen!

erihan
0

Årets bästa julklapp…en airbrush från Amazon.co.uk. Håller på att lära mig hantera den men den funkar alldeles utmärkt än så länge!

erihan
0

Lite riggning återstår att fixa…

erihan
0

Ikearam med en bit laminatgolv som botten. Jag har provat lite olika placeringar och vilka figurer som skall användas. Ett hörne på en byggnad kommer också att vara med.

erihan
0

Råkade hitta en bild i ett arkiv på Göring framför det här flygplanet! De svenska museum arkiven börjar bli mer och mer digitala så det lönar sig att leta!

Sven-Erik
0

Mycket inspirerande bygge! Glad

Börje
0

Malmslätt, 1 mil hemifrån, ska bli kul att se detta.

Börje Andersson, Linköping

PonCar
0

Ser mycket spännande ut det här! Vad är det förresten Hermann håller i handen? Ser nästan ut som en pil? Kul att du är nöjd med din nya airbrush. Skulle gärna vilja skaffa en ny själv när ekonomin tillåter…

erihan
0

Jag tror det är ett ridspö eller kort käpp…

Sprutan var inte så farligt dyr, runt 80 pund tror jag inklusive kompressor, en dual action spruta och en single action spruta och fri frakt!

erihan
0

Det här tycker jag är den roligaste delen av dioramabygge, att bygga upp själva storyn. Sätta ihop figurer och situationer som funkar och ser bra ut tillsammans…

erihan
0

Göring hälsas välkomen till Malmslätt. JAg använder armar och kroppar från en mängd olika figurpaket, dock inte Tamiya som är avsevärt mindre än de andra…

erihan
0

En mekaniker vill se en skymt av den berömde jaktflygaren…

erihan
0

Som vanligt var de svnska uniformerna en salig blandning av olika modeller. Någon trekantshatt måste vara med!

MarkusN
0

En spännande set-up Erik! Hangarporten gör underverk för miljön, i alla sin enkelhet, om jag får kalla den enkel.

Jag tänkte på en sak när jag studerade dina figurer, en väldigt petig tanke, men jag nämner den. Om det är en högre officer som välkomnar och skakar hand med Göring, skulle verkligen den gubben (också officer?) som står bakom stå med händerna i fickorna? Flört

Azgaron
0

Ser mycket bra ut så långt!

erihan
0

Tack för feedbacken Markus -  jag tror du har rätt. Han ser lite för relaxad ut - jag flyttar bort honom som åskadare på andra sidan istället, där kan han vara lite mer avslappnad! Jag skall pyssla ihop en stabsfigur till som ser lite mer representativ ut!

PonCar
0

Du är nu inte bara modellbyggare -utan också regissörSkrattande. Jättespännande följa dramats utveckling.

erihan
0

Dramat fortsätter! Officeren med händerna i byxfickorna har blvit menig och förflyttats till andra sidan planet. En ny proper officer ersätter honom!

erihan
0

Här har vi nu den förflyttade malajen som dessutom blivit av med mössan och en ny figur på stegen…

erihan
0

Jag har lagt till en nyfiken svensk pilot också…

erihan
0

En kalfaktor kommer med en bricka med glas, nu gäller det bara att hitta snapsglas i 1-48! Dags för målning!

Azgaron
0

Kul diorama du bygger upp!

PonCar
0

Snapsglas kanske kan finnas hos dem som säljer dockskåpsattiraljer och liknande. Men skalan kanske inte blir exakt rätt? Annars kanske man kunde forma själv på nåt sätt genom att värma gjutstamsbitar av klarplast? Blir ju koniska i änden om man värmer och drar. Sedan en tunn cirkelrund klarplastbit som "fot".

ElLobo
0

Jag har för mig att jag har läst att dockskåp brukar vara i skala 1/12.

Men det är ju ett bra tips att göra dem själv med varmdragen gjutstam.

erihan
0

Det finns tydligen massor av dockskåpstillbehör i 1-48, tydligen en skala som kommer inom det området i england och usa, hittade eh hel del på nätet. Men jag skall försöka med din metod poncar!!

erihan
0

Det lilla landskapet börjar ta form. Gips färgat med akrylfärg som jag sedan strött gräs och grus på…

erihan
0

Figurerna har grundats. Lite spackling sedan bli det målning…

erihan
0

Porten har fått lite falurödaktigt och lite nitar…

erihan
0

Lite montering. Väggen limmar fast. Marken har sprutmålats och torrborstats. Ett bord och stol och lite fotoets grejor kompletterar…

erihan
0
Charlie82
0

Otroligt snyggt! Du är en hejare på att hitta intressanta scenarion.

Azgaron
0

Ser bra ut Erihan!

ElLobo
0

Tråden fortsätter i en ny del.

Länk: Del 2

Inlägget är låst för nya kommentarer