Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: flyg
Läst 1630 ggr
sachaa
0

P-47N Academy 1/48

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer några bilder.. Som många andra så har jag börjat bygga igen efter att haft ett uppehåll sen jag vart 14-15 drygt 20 år då :)

Detta är min andra modell sen jag började igen förra året.. första modellen vart lite misslyckad så jag håller på med en liten renovering..

/Mikael

sachaa
0

2

sachaa
0

3

sachaa
0

4

sachaa
0

Har även försökt mej på att änvända lite vädring av tamiya vid motorn, men de syns nog dåligt.. även vid landningsstället bak..

sachaa
0

gult va svårt att måla.. å silverfärgen smittade av sej tycker jag.. så e de även silver i den gröna på flygplanskroppen

va borde man gjort annurlunda.. kanske skulle jag spacklad lite glipor å sånt hmm

Azgaron
0

Snyggt bygge! Vad har du använt för silverfärg?

Att spackla och slipa är en god idé. Tar en del extra tid men förhöjer intrycket en hel del.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Penguin
0

Att silverfärgen smittar av sig upplevde jag också häromsistens när jag byggde en P-38, det blir liksom ett silverskimmer både här och där!

Snyggt bygge för övrigt, ser fräscht ut!

sachaa
0

#6 Tackar !! :) jag har använt mej av TAMIYA "flat aluminium" (xf 16) ja när man tar kort på sina modeller så kommer verkligen dom små felen fram :)

#7 Tack! Ja visst är det konstigt, även när jag maskerade områden med silver så lossnade lite av färgen, inte så att försvann helt, men de syntes tydligt i nyansen.. å framför allt på maskeringstejpen

Tror också att man måste va extra noga med att regöra sin airbrush när man målat med silver, eftersom de verkar som att små korn fastnar å sen kommer ut å ger ett skimmer i nästa färg man målar med..

på denna bild syns de väldigt tydligt att det är silverspår lite överallt.. små små korn..

ser jag att jag visst missat att måla lite på baksidan av stolen med.. suck :)

Charlie82
0

Snyggt bygge!

Metallfärger är bland det värsta man kan airbrusha. Man måste rengöra sprutan oerhört noggrant efteråt. Dessa pigment sätter sig överallt och det ser inte bra ut då hela kärran glittrar som en paljettdansare.

Azgaron
0

Instämmer med Charlie! Dessutom bör man helst ha separata penslar för metallfärger, då det är etter värre att få bort från penslarna.

starhawk
0

#10: Har aldrig haft nåt problem att få bort det från penslarna! vad rengör du dom med? själv använder jag en snabb omgång i cellulosaförtunning följt av en längre tid i såpvatten

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Det beror på färgen. Lacknafta eller tvål och vatten.

starhawk
0

Jag körde också med Lacknafta en gång i tiden, men retade mig på att penslarna inte blev riktigt rena, cellulosaförtunningen är betydligt effektivare, jag använder den oavsett om jag målar med akryl eller enamelfärg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Hmm, kanske skulle prova det, men då får jag försöka hitta en mindre behållare.