Jämförelsetabell sökes.
Hej.
Har påbörjat arbetet med 1:35 soldater (Dragon 6194) och har kommit fram till färgstadiet. Färgkoderna är från Model Master Color och något Japanskt GSI. Nu när jag har Revell färg tänkte jag utnyttja dem istället för att köpa nytt. Har svårt att hitta någon bra jämförelsetabell över färgerna, och i vissa fall finns inte alla Model Master med. Jag flaggar upp mitt problem och tror säkert att det finns kunskap där ute hos eder.
Färgerna är:
Model Master Color -
1516
1749
1723
1591
1735
1591
1723
1716
1742
1704
1533
1706
2717
Tack för svar.
S.Bergh

Mycket står att finna hos IPMS-Stockholms site. Kanske inte alla men de som har en motsvarighet står med i alla fall.
I annat fall så finns det ju färgprover som kanske kan ge en fingervisning så att du kan mixa och blanda till dina egna nyanser.
Lycka till!
Niclas

Tack för svar, hittade lite tabeller.
Något jag inte blir klok på är Model Master Color nummer 1591 som skall vara på ena av figuren, det föreställer typ snöbyxor och då kan man tänka sig någon smutsvit eller ljusgrå nyans men jag kan bara utläsa i tabeller att det skall vara olivgrönt, det har jag svårt att tänka mig. Är det vanligt att det är fel på förpackningarna då det hänvisas till olika färger?
Som sagt tidigare handlar det om Dragons 6194.
Är Testor och Master color samma skrot å korn?
Som sagt är jag novis på detta och jag blir helt snurrig av alla färgsorter.
Tack å hej.

Modelmaster är Testors färger, tidigare hette de just Testors men det ändrades till Modelmaster istället. Vet inte om färgnummren fick vara kvar efter namnbytet?
Färg är en djungel och det händer alldeles för ofta att det som modelltillverkaren anger är helt uppåt väggarna fel.
Bästa sättet är att göra just som du gjort, fråga på våra eminenta forum. Endera här eller på IPMS-Stockholms site för det finns ett enormt kunnande i det här landet.
Själv är jag mestadels civilnisse så jag kan inte hjälpa dig i just nyans/färg-frågan men det finns som sagt andra som är duktiga.
Lycka till i jakten
Niclas