Val av färg
Hej
Min grabb på 10 år har börjat bygga revell byggsatser och ska nu börja måla.
Ska man välja Humbrol eller Revell färger, samt vart köper man dessa bäst på nätet?
/Mike

Personligen tycker jag inte att det spelar någon större roll vilka av dessa fabrikat man väljer, åtminstone om man pratar enamel-färger. Akrylfärgerna har jag ingen aning om. Jag använder mig i alla fall av båda fabrikaten, även om Humbrolburkarna är klart flest.
Humbrol finns ju hos mängder med handlare, både vanliga affärer och affärer på nätet, Det betyder ju att de är lätta att få tag på om man skulle behöva en färg man inte har, eftersom många leksaks-, hobby- och färgaffärer har Humbrolfärger hemma. Själv vet jag inte att jag har köpt mina burkar på nätet så jag har ingen uppfattning om nätaffärer och priser, men det kommer säkert tips om bra och billiga nätaffärer.
Numera verkar dock en del Lekia-affärer (kanske hela kedjan?) gå över till Revell istället för Humbrol, efter trassel med den svenska Humbroldistributören.
Ska grabben bygga tycker jag du ska köra med akrylfärger för att slippa lacknafta eller dylika lösningsmedel. Jag antar att det är penselmålning och i så fall tycker jag att Vallejos färger är bra, eller för all del Warhammer-färger då dom kan vara lättare att få tag på beroende på var man bor.
Vart köper man bäst Vellejos färger på nätet.
/Mike
Hos Ministuff.se till exempel.
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!