Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettfartyg-båtar
Läst 5023 ggr
Johan L
0

Ännu en nybörjare

Hej alla,

Jag har kikat på sajten ett tag och tänkte att det är daxs att bli medlem. Jag har med spänning följt flera byggen och blivit inspirerad, särskilt av Petzon, tack för det.

Jag började bygga Cornells Daraken i höstas som min första modell och man kan väl säga att det är underbar avkoppling. Skrovet är färdigt, håller på med ruffen. Mast och bom är också färdiga efter mycket pill. bilder kommer senare.

/Johan

Azgaron
0

Välkpmmen hit Johan! Ser fram emot att få se ditt bygge!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

MarkusN
0

Hej Johan och välkommen!

Extra trevligt med fler fartygsbyggare! Glöm inte plåta bygget nu bara Flört

//markus

StefanW
0

Välkommen in!

Stefan - Modellbyggare

petzon
0

Välkommen, kul att man kan vara förebild

Johan L
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här kommer två bilder.

Johan L
0

Jag gjorde en enkel byggställning för masten.

Azgaron
0

Ser mycket bra ut Johan!

Dioramabyggare
0

Jättevacker segelbåt!

PonCar
0

Hej och välkommen till detta mycket inspirerande forum! Underbart vacker skrovform på "Draken". Min morfar byggde en sådan skalamodell i furu och balsa någongång i slutet av 1960-talet. Den finns ännu kvar (står på mina föräldrars sommartorp), men är i stort behov av renovering. Kanske blir det et framtida projekt för mig. Längden på den "Draken" är ca 70 cm. Ska bli roligt att följa ditt arbete på "varvet"!

ElLobo
0

#0: Välkommen hit!

Johan L
0

Nu är alla däcksbeslagen på plats. Återstår "bara" riggning.Cool

Jag har även blivit lovad en snabbkurs på symaskinen av hustrun för att kunna tillverka seglen.

Dioramabyggare
0

#11: Så vackert!

Vad har du tänkt använda för material till segel och rigg?

Azgaron
0

Tjusigt!

JaGa
0

Hej Johan och välkommen…

Väldigt vacker båt, och alltid lika trevligt med träbåtar… Tungan ute

Vill passa på att göra dig uppmärksam på att vi är ett trevligt gäng som träffas en gång i månaden här i Uppsala. Där vi både bygger och fikar samt har allmän socialt samkväm. Du är välkommen och titta in när det passar Dig!

Här har du en länk till lite bilder från våra träffar:

110403: Byggmöte i Uppsala

Samt till vår hemsida:  http://www.ipmsuppsala.n.nu/

Vi kommer ha en träff nu på söndag 7/1 mellan kl.12-17

Välkommen !

mvh / Janne

Johan L
0

#12 Jag tänker använda medföljande 0,5 vire och segelduk. Till löpande rigg använder jag medföljande tråd.

#14 Tack för inbjudan. Jag kan inte nu på söndag, men någon gång senare kommer jag gärna.

Johan L
0

Efter att ha provsytt i det medföljande tyget så har jag bestämmt att det får bli något annat tyg till segel. Det här drar sig väldgit mycket. Bomullstyg får det bli istället, tror jag. Någon som har någon annan bra idé?

MarkusN
0

Medföljande segelduk kan vara ett bekymmer är det inte för tjockt så verkar det ha eget liv på annat sätt Rynkar på näsan

De gånger jag har använt segel har jag tagit den lätta vägen och haft upprullade segel. Till det har jag kunnat använda vanligt men ganska strävt och "basic"  hushållspapper, utan perforeringar och mönster. Detta har jag klippt till i lagom ytor och penslat med en mix av vatten och trälim.

Sen knyter jag fast dem mot rårna och det vatten som är kvar i pappret ger tillräcklig tyngd för att seglen ska falla och hänga naturligt medans de torkar. Mixen med vatten och trälim gör också pappret överraskande tåligt för ev vädring med utspädd akrylfärger i olika nyanser av beige och grått.

I ditt fall inser jag att seglen för det första antagligen ska vara hissade och för det andra kanske är bredare än bredden på en rulle hushållspapper.

Men om storleken fungar skulle jag faktiskt prova. Med trälimsmixen går det att vika in och limma kanterna på "seglet" så att alla ändar blir lite styvare och faktiskt går att sy i med liten nål och tråd. Det fina är ju att det inte kostar dig många kronor!

Fantastiskt snyggt bygge föresten! Glad

petzon
0

Det finns modellsegelduk att köpa på bl.a. Eskader och Cornwall model boats, bomullsduk som är riktigt tätslagen.

Johan L
0

Tack för alla tips och glada tillrop. Frugan hittade ett bomullstyg som kan funka, ska prova med det. Riggningen, i alla fall den stående, är klar. Lägger upp några bilder.

Johan L
0

Och så en detaljbild.

Azgaron
0

Tjusigt!

Johan L
0

Åsså en till när jag ändå håller på.

petzon
0

Skrev du inte att du var nybörjare? Jjag har sett byggen som håller betyligt lägre klass av byggare som hållit på länge.

Detaljbilderna avslöjar riktigt bra hanteverk.

Johan L
0

Tack för de orden. Jag är nybörjare, om du fick chansen att granska nogrannare så hade du sett en del "erfarenheter" jag gjort.

Seglen blev tätslagen bomull, fick hjälp av hustrun att hantera symaskinen - tack för det.

Lägger upp en bild på genuan, inte helt nöjd med segelmodellen, skulle inte varit så effektiv irl. Storen får vänta tills jag fått dit bokstäverna jag har beställt tillsammans med en svensk flagga - klart att båten ska vara svensk. Beställde även nästa projekt, även det en Corel, American Cutter. Ser fram mot det.

Johan L
0

Åsså en detaljbild. Tänkte göra ett "nystan" av fallet eftersom seglet är hissat, men det gör separat. Mycket pill är det…Cool

Azgaron
0

Ser snyggt ut Johan!

Dioramabyggare
0

Supersnyggt hantverk!

Jag tänkte förresten; kommer du att ha lattar (bräder som "styvar upp" i storseglets akterlik=seglets bakkant), om sådana användes på originalet?

Johan L
0

#27 Tack för omdömmet.

Jag har gjort lattor, i alla fall markerat dem på storen. Jag kommer inte ha någon latta i seglet, utan har styvat upp de områdena med lite "osynligt" lim. Har försökt titta på bilder om lattor finns, men har bara sett nya segel med aluminiummast och bom. Misstänker att orginal var det rull-stor och då fanns nog inte lattor.