Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 2424 ggr
Börje
0

Petiga?

När jag sitter vid hobbybordet med mina projekt så är det lätt att tankarna far hit och dit, oftast till detta forum. Jag bygger så jag blir nöjd, exakt färg, dekaler mm spelar mindre roll, bara det blir så jag blir nöjd. Hur är det med er övriga byggare? Strävar ni efter den perfekta avbilden eller är det lite som jag, det ser bra ut så är jag nöjd.

Jag skall väl inte sticka under stol med att jag skulle vilja vara den som bygger perfekta modeller men dit är det långt, jag har i alla fall börjat våga spackla, slipa, borra, böja och bära mig åt och det tack vare detta forum med så många bra tips o tricks.

Börje Andersson, Linköping

Proosen
0

Nöjd blir man väl aldrig, i alla fall inte totalt. Finns alltid något som kunde gjorts bättre, oftast något som ingen annan ens lägger märke till men som sticker en själv i ögonen rejält.

Fast på det stora hela så brukar jag känna mig nöjd med det som står i vitrinen.

Niclas

Dioramabyggare
0

#0: Jag har också "nyligen" börjat "våga göra mera" av mina modeller, inte utan en viss vånda… plastmodeller är ju inte helt billiga, så innan jag har tagit fram spackeltuben och filarna så har jag tillbringat en hel del tid här på forumet, läst in mig på hur det där "extra finliret" går till, för att inte riskera att känna "hoppsan, nu fördärvade jag någonting".

Tack vare detta forumet har jag kommit ett bra stycke på väg för att uppnå det jag vill med modellbyggehobbyn, men jag har i alla fall långt kvar innan jag kan åstadkomma så fina resultat som jag sett på åtskilliga bilder här. Men; jag stressar inte, trots att jag inte sällan "har bråttom" att se modellen färdig, låter hellre modellen "vila" ett tag extra om/när jag märker att det är något moment eller material jag inte behärskar. Jag skickar nu en jätteeloge till ElLobo och till de/er andra som var med på byggträffarna i Ornässtugan i vintras och som gav mig tips, inspiration och mod att våga "prova själv".

Tack vare mitt medlemskap här på forumet har jag lyckats "höja upp" mitt modellbyggande till något som inte bara är "ren sysselsättning".

TACK!

Sven-Erik
0

Känner igen mig en del i det där! Foten i munnen

Man höjer ribban lite för varje bygge. Ibland vill man behärska någon ny teknik med det senaste bygget eller bara bli "bättre" än det förra…

Sådant där kan skapa prestationsångest och tyvärr byggtorka emellanåt. När hobbyn börjar kännas som ett "jobb" är det inte kul längre.
Jag har själv känt så där tidigare och blev tvungen att lägga av ett tag, snart två år. Men nu har jag lagt ribban betydligt lägre och kommit tillbaka till hobbyn med en helt annan glädje!

Jag har själv aldrig varit "niträknare", utan blir nöjd av att helhetsintrycket är rätt. Jag lägger hellre tid på målningsarbetet än försöker få till exakta kopior på den verkliga förlagan.
Men vi är ju alla olika, huvudsaken är att man har kul och låter kreativiteten få utlopp.

// Sven-Erik

petzon
0

Det blir liksom en hobby i hobbyn att leta referenser, foton, diskutera med andra och försöka ta reda på hur det skall vara för att vara rätt. Dock tycker jag helhetsintrycket är det viktigaste.

Ibland går niträknandet för lång som på ett engelskspråkigt modellbåtsforum där man disskuterade vilken färg som var den rätta på "ratlines" de vertikala stagen i "repstegarna" dessa skall tydligen vara ljusa från början men blir efterhand mörkare när tjära smetas av från de horisonetlla repen. Byggaren var väldigt noga med att få rätt nyans för att få rätt vädring på sin modell av Vasa. Han fick dock svar på tal, fritt översatt: "Vi kan väl enas om att Vasa var i nyskick när hon sjönk. Linorna skall vara ljusa."

MarkusN
0

Håller helt med Sven-Erik, så fort det dyker upp "måsten" i hobbyn, då är det dags att luta sig tillbaka och andas ett tag!

Tycker det finns lite tendenser i vissa modellhobbykretsar att ha en ganska pretantiös attityd mot nybörjare. Och då menar jag absolut inte här, utan på tongångarna i vissa engelsktalande träbyggarforum och klubbar. Resultatet: varje nybörjare och ungdom skräms bort inom ett halvår och kvar sitter en ständigt sinande skarar av gamla gubbar och gnäller över att ingen intresserar sig längre "för denna fina hobby"…

Nä, att man själv blir nöjd, eller kanske inte ens det, utan att man själv har roligt måste ju vara det enda som gäller. Ingen skulle ju någonsin ha vågat börjat med den här hobbyn om det ställts "externa resultatkrav" från dag 1!

felle-j
0

Helt nöjd blir man aldrig, men tillräkligt för att man kan kalla bygget för ´färdigt´.

Oftast så köper jag billiga byggsatser runt kanske 70-120kr och dom brukar jag göra lite som jag själv vill med. I.a.f. cockpiten, om den behövs scratchas så gör jag så som jag själv tycker blir snyggt.

Jag har också börjat våga göra mer av modellerna, vädra mer o.s.v.

/felix

Harvåker
0

Jag är ofta ute efter en stämning eller en historia som mina modeller skall berätta. För att uppnå det tycker jag ibland att vissa effekter måste överdrivas lite, kanske på bekostnad av realismen… Dessutom gillar jag detaljer, köper ofta detaljeringssatser och tillbehör för betydligt mer pengar än modellen och kan lägga väldigt mycket tid på sånt som nästan inte syns. Jag vill gärna såga, ta bort och lägga till. Jag gillar detaljerade motorer under en huv på glänt och en massa bråte i en förarhytt med dörren öppen, gärna en liten välfyld verktygslåda. Målningsarbetet tar också mycket längre tid än byggandet, där vill jag ofta testa någon ny metod för att lära mig och lyfta fram någon speciell effekt.

Jag vill att man skall kunna titta länge på mina modeller och hela tiden upptäcka nya saker, kunna känna en viss stämning eller leva sig in i en historia. Ibland skriver jag först ner en berättelse innan jag börjar bygga för att kunna levandegöra den.

Jag bygger bara när jag är inspirerad, har jag ingen lust sitter jag inte och tittar på ett färdigdukat byggbord, det har jag inget nu utan plockar bort allt när jag slutar. När suget är tillbaka dukas allt fram igen! Att ha allt liggande framme skapar lätt byggångest och dåligt samvete tycker jag…

mike gbg
0

Man ska väl bygga på det sättet som man själv blir nöjd även om inte färgen är exakt ,men visst är referenssökandet ochså en del i det hela ibland är det kul att det blir så nära som möjligt men huvudsaken är att man blir nöjd själv.

PAK43
0

Det vore ju för övrigt tråkigt att bygga den perfekta modellen, då vart man ju tvungen att lägga ner hobbyn efteråt Glad. Själv kollar jag på referenser, framförallt för att landa på någotsånär rätt färg och se hur t ex lera och damm lägger sig, men så fort referenserna gör att jag kör fast så skiter jag i dom och fortsätter enligt ritning istället. Referenserna får inte stå ivägen för att få bygget klart för min del.

Charlie82
0

Jag är nog mer ute efter att känslan ska vara rätt. Känns det bra för en själv så är det bra också. Sen är det inte så viktigt att den där gröna drar lite mot blått eller grått eller något annat.

Som jag har sagt tidigare: Jag tycker man ska bygga för att ha roligt, inte för att sätta en massa krav på sig själv. Det blir tråkigt om man drar igång riktiga mastodontprojekt med målet att vara exakt historiskt, tekniskt korrekt m.m. och sedan inte orkar slutföra.

Känns byggandet tungt så kan man alltid bygga någon riktigt enkel modell typ en Airfix 1:a som man kan få klar på ett par dagar utan några extrautsvävningar. Känslan att få ett bygge klart tycker jag lyfter hela byggsuget.

Azgaron
0

Det finns nog inget så skönt att bygga en enkel Airfix utan större krav än att den ska bli klar. Som du skriver ökar det byggsuget i och med att man faktiskt fått klart en modell och ställt i hyllan.

Jag försöker också bygga för att det är roligt, men känner ibland att jag flyttat upp ribban för högt, och då kan det kännas tungt och bygget blir stående.

Problemet med modellbygge och AMS är att veta när man ska stoppa. Risken är att man bara samlar på sig en massa prylar, som ändå inte blir byggda, eller att modellen inte blir 100% klar, för man kunde ju kanske modda eller vädra lite till, och lite till osv.

Själv försöker jag få en känsla av att färgen känns rätt, mer än att det är exakt rätt nyans.

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Börje
0

Skönt att höra, som #2 skriver att utan detta forum och dess deltagare skulle jag aldrig vågat testa så mycket nyttSkrattande.

PonCar
0

Som de flesta andra här tyck vara överens om så tycker även jag att helhetsintrycket kommer i främsta rummet. Om sen inte varenda detalj eller målningen är superperfekt eller 100% korrekt -vad gör väl det. Som någon sa i tidigare inlägg här, vore det ju synd om man skulle få sån prestationsångest inför byggena att lusten och glädjen förtas. Själv bygger jag ju mest gamla bilar och för mig ger det mycket inspiration att kolla i böcker o tidningar på äldre foton, där man ser fordonen i ett sammanhang -tex på racerbanan, vid en mack osv. Om man liksom kan fånga rätta känslan i sin modell tycker jag det känns bra. Huvudsaken måste vara att man har kul när man bygger, tycker jag. Men det där är väl olika hur man är som person också, antar jag.

strigon
0

Tror att jag hr lyckats slänga upp min ribba för högt just nuFoten i munnen jag har blivigt så nöjd med mina senaste byggen att jag liksom velat göra de 2 jag håller på med perfekta. men de kommer ju inte bli "perfekta". Men i slutändan kommer jag bli nöjd ändå även om de inte blir "perfekta" är jag säker på. Men det har lätt till att jag har drabbats av byggtorka sen har det varit jul mm.Bara det innebär massa annat än byggande. Så det är också involverat till att mina byggen ligger och sammlar dammRynkar på näsan och känner igen mig i mycket som skrivits.  Får slå mig själv över ansiktet och inte va så "pedant" av mig.

Får göra som Azgaron säger i #11 bara ta någon enkel modell och slänga ihop den utan större krav för att väcka bygglöden igen :)