Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 575 ggr
cyberdemon
0

Dekalproblem

Jag har alltid strul med dekalerna på mina modeller, när alla vädring, chippning etc är gjort och jag ska få dit dekaler så får jag viss huvudbry. Använder den gamla metoden med vatten men efter en stund släpper dekalen från underlaget och procesen måste göras om. Jag vet att det finns vissa speciella fixeringsmedel som är bra, och som även neutraliserar blänket i dekalen. Någon som har bra tips på metoder och produkter?

mvh Thomas

Proosen
0

Varför sätta dekalerna efter vädringsarbetet, borde inte de också bli vädrade? Dekalvätskor är direkt vanebildande och vilken som är bäst beror faktiskt på dekalen och inte vätskan. Vissa dekaler är envisare än andra och då krävs kraftigare doningar.

Någon nämnde Solvaset för de jobbiga typerna, har själv enbart använt Microscales produkter, Micro-set och -sol.

Set för första behandlingen av ytan och sol om det är komplexa kurvor, veck och annat otyg som dekalen ska smygas ned och runt.

Annars har jag inga bra tips förutom att dekaler ska läggas på blank yta och därefter mattlackas om det är den lystern modellen ska ha som färdig.

Niclas

cyberdemon
0

jo fast jag fortsätter iofs vädringen även efter dekalen är på plats (om den nu vill stanna där jag petat dit den)

men tack för tipset, ska kika efter bra fixeringsprodukt på nätet o beställa 

/thomas

Proosen
0

Virago Hobby har Microscales dekalvätskor, 40 kr flaskan och det räcker läääääänge. Om man inte gör som jag och tippar omkull flaskorna med locket av Gråter

Ett tips är att göra någon form av hållare till dem, jag har det numera. Ett litet ställ av plywood med plats för sex flaskor av den typen vätskorna kommer i. Kan ju räcka att man kluttar fast flaskan med häftmassa i botten på något tungt och aningen större.

Niclas