Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1414 ggr
starhawk
0

Snap-modell

Någon som har erfarenhet av modeller som "Snap together, no glue or paint required" Jag har just fått in en och jag tycker den behöver både lim och färg

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Azgaron
0

Oftast är det nog så att de behöver både lim och färg som du påpekar. Jag vet att det finns de som bygger Bandais Gundam utan lim och färg och får det att se ganska hyggligt ut, men de blir snyggast om man limmar, spacklar, slipar och målar. Sen finns det ju skräckexempel typ AMTs snap fit Star Wars byggsatser.

Azgaron

Förresten, vad är det för nått?

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

starhawk
0

Det återkommer jag om, inklusive foton, jag ville bara ha min misstanke bekräftad, det är förresten en Bandai, tror du man kan använda vanligt lim eller måste man köra med epoxi eller nåt liknande?

Azgaron
0

Jag använde vanligt plastlim. Vill man provpassa delarna får man nog vidga hålet till styrtappen/rna. Passningen var så tajt att det nog funkar bra med flytande lim. Jag hade inget spackel när jag byggde mina två första Macross mechar förra året, men det behövdes knappt.

Väntar med spänning på vad det är Glad

Azgaron

pebben
0

kinder överaskning?  sorry kunnde inte låta bli!  Fot i munnnen

//pebben

StefanW
0

Samma här! De jag har satt ihop så har jag limmat och målat som vanligt!

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

Modellen är färdigmålad, men det behövs lite lappningar här och där vid skarvarna problemet är bara att hitta rätt kulör. Jag tänker definitivt inte måla om den, den är helt enkelt skitsnygg, det är bara lite skönhetsfläckar vid skarvarna

Azgaron
0

#6 Då får man hoppas du lyckas få fram rätt kulörer att täcka skarvarna med.

Azgaron

Proosen
0

Bandai, då gissar jag på och att det finns åtminstone en Klingon ombord plus några fler mer eller mindre suspekta figurer.

Lim lär du behöva trots att det inte ska behövas enligt tillverkaren, åtminstone enligt min erfarenhet.

"To baldly go where no man has gone before…….."

Niclas

Azgaron
0

"To baldly go where no man has gone before…….."

Kan det vara Picard du tänker på? Glad

Azgaron

starhawk
0

#8,9: Ha ni har fel båda två!

StefanW
0

#10 Är det boldly istället för baldly du tänker på?

Från: The phrase finder

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

#10 Beror väl på hur du menar. Picard är ju flintis, det var det jag avsåg.

#11 Visst ska det vara boldly.

Azgaron

Proosen
0

He he….

Att flintskallig gå dit ingen varit förut

Blev ju riktigt roligt med den lilla felstavningen.

Skrattande

Niclas

StefanW
0

#13 Skrattande

//Stefan

Stefan - Modellbyggare

starhawk
0

#13: Om det bara gällde Picard skulle det ju vara roligt, men frasen kommer redan från första serien och Captain Kirk (alias William Shatner) är ju knappast flintis!

Proosen
0

Det finns rakapparat om så anbefalles.

Niclas

Azgaron
0

#15 Om du hade läst ordentligt hade du sett att jag frågade om det var Picard som Niclas avsåg? Jag är fullt medveten om att frasen kom redan innan! Blir det mindre roligt bara för att det inte gäller originalserien också?

Azgaron

starhawk
0

Jovisst, för om man bara sett orginalserien så blir det inget roligt. Det finns TOS-fantaster! Jag var det en gång i tidenGlad

Och förresten svarade jag på #13 och där stod det inget om Picard!

Azgaron
0

Nä, det är möjligt, men jag tror ju knappast att du är omedveten om next generation och Picard och därigenom inte förstod skämtet!

Duh! Det var ju Niclas som först medvetet eller omedvetet skrev det felaktiga citatet, och som jag kommenterade, men det var tydligen ingen som fattade eller????

Trött på det här!

Azgaron

Proosen
0

Sluta käfta nu!

Ledsen

Jag menade ingenting utan stavade fel och vad Star Trek anbelangar skiter jag fullständigt i vem som var med var och i vilken av alla zillioner avsnitt.

Jag bygger modellbilar samt ett och annat flygplan och det räcker för mig.

Niclas

……som ber om ursäkt för utbrottet men det är trist när det ska börja kastas paj pga. skitsaker.

ElLobo
0

Sådärja, nu återgår vi alla till det gamla vanliga trevliga forumsnacket! Glad 

Proosen
0

Det tackar jag för.

Fast jag måste tillstå att jag är grymt nyfiken på vad det är som Starhawk håller på med hemma i verkstan.

Niclas

ElLobo
0

Curiosity killed the cat! Flört

starhawk
0

Lugn det kommer till helgen förhoppningsvis, jag var tvungen att ladda om datorn så alla program är inte installerade än.

Proosen
0

Surt när burkarna krånglar, har inte hittat alla skivor jag behöver sen senaste flytten annars hade jag gjort samma med vårt tröskverk. Av någon anledning så blev burken segare i och med Telias intåg på internetfronten och sen har det bara blivit värre och värre. Så länge vi körde bredband via Tele2 gick det hyfsat snabbt men nu är det så man vill slänga ut skiten ibland.

Niclas

StefanW
0

#25 Instämmer, burken skall bara fungera! skulle kunna skriva en lång bok om min dator, men tror inte det skulle bli någon kioskvältare. Däremot så skulle den kunna vara ett bra underlag för stand up….

//Stefan

data, dator, meny, filer

Stefan - Modellbyggare

ElLobo
0

#26: Jag kan bara hålla med, jag också.

Det finns en mycket intressant låt från ca sekelskiftet, som heter "Jag hatar windows, jag hatar Bill" med Pitepalle (?). Den nya kamplåten!

Azgaron
0

#26 Skrattande

Nä det är inte kul när det strular och bredbandet segar. Värst är när man inte kan hitta nått att åtgärda utöver viruset Windows Glad

Azgaron

ElLobo
0

#28: Största viruset av dem alla!

Proosen
0

Om det inte vore så insatskrävande skulle jag ge mig på Linux men efter att ha kört det som ämne på en utbildning jag gick så, NEJ TACK till Thorwalds operativ.

Driftsäkert ja, användarvänligt nej. Fast det har väl kommit bättre utveckingar där idag men jag har inte intresset att hålla på. Så jag får hålla mig till det allmäna viruset och ta det onda med det goda.

Niclas, som bidrar till ytterligare en urspårning från ämnet i tråden.

Azgaron
0

Glad

Urspårningen går som på räls här Flört

Jag har provat dual-boot med Windows och Linux. Funkade fint, om jag bara orkat sätta mig in i det, plus 'bristen' på spel mm Glad

Väntar nog ett tag med det senaste virust från MS

Azgaron

starhawk
0

#30: Ja du Linux är inte mycket till alternativ, en datorkonsult jag känner skulle installerad det i sin dator, efter några dagars krångel gav han upp, det var inte värt besväret att få det att fungera, och han var datorkonsult och kunde betydligt mer än jag som jobbat som PC-support. Det ger liksom perpektiv, men det är problemet med Open Source program, ju fler kockar desto sämre soppa

starhawk
0

#31: Ja du Vista, en annan datorkonsult jag känner fick det operativet gratis. Glatt installerade han det och upptäckte snart att hans scanner inte fungerade och det fanns ingen drivrutin som fungerade mot Vista. Lite senare upptäckte han att hans internetbank inte fungerade, vid kontakt med bankens support avdelning visade det sig att dom inte tänkte ge någon support till Vista användare förrän tidigast 2008 eftersom det inte ansågs tillräckligt tillförlitligt i nuläget. Så han återgick till XP, det fungerar i alla fall hyggligt. Tilläggas bör att Intel har bestämmt sig för att  inte bry sig om Vista förrän service pack 1 kommer, då dom åter igen skall ta sig en titt.

Azgaron
0

#32 å 33 Hehe, som sagt ju fler kockar desto sämre soppa. MS hinner ju knappt få ett system som fungerar hyggligt innan de släpper nästa och så är de fräcka nog att ta betalt för att använda oss som beta testare Glad

Azgaron

Dioramabyggare
0

#28, 29: Skrattande