Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 1801 ggr
Börje
0

Sprutan

Har varit runt nätet för att inhandla en airbrushspruta. Jag har sett att det finns med "pistolgrepp" om ni förstår vad jag menar, för respektive nackdelar?

Jag har provat lite med det grepp som verkar vara det vanliga och tyckte det var ok men pistolgreppet verkar kännas mer naturligt, ungefär som när man har åkt min normala hoj med gashandag och sedan testar en 4-hjuling med tumgas, känns avigt.

Iofs är det säkert en vanesak men det vore roligt att höra era åsikter om detta.

Börje Andersson, Linköping

starhawk
0

Det är nog som sagt en vanesak och vad man trivs med. Själv tycker jag om "penngreppet" och tycker pistolgreppet känns lite avigt

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Joppo
0

Jag köpte precis en trigger action-spruta och jag tycker den är mycket skön att hålla på med. Pistolgreppet ger inte riktigt samma precision av färgflödet tycker jag, men däremot är sprutan mer ergonomisk och mindre ansträngande att använda.

Jag tror att de flesta med lite övning kan prestera liknande resultat med både typerna av sprutor. Så om du tycker att triggervarianten känns bäst i handen så är det nog ett bra köp.

henkeöland
0

Jag är inne på min andra spruta av denna sort:

http://www.harder-airbrush.de/colani/index.php

Köpt hos www.pumahobby.se

Då jag bygger lastbilar i skala 1:24, vilket är relativt stora saker och jag därmed lackar länge så är det skönt med en spruta som vilar bra i handen.

Bra också med en stor kopp upptill, finns även en större färgkopp som tillbehör.