Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etiketttips-råd-problemlösning
Läst 4721 ggr
windh
0

Milliput tvåkomponentsspackel?

Hej, tänkte köpa detta spackel, men har ej använt tidigare.

Är detta märke bra? Hittade på ministuff.

/J

Charlie82
0

Väldigt trevligt spackel som inte krymper. Kom dock ihåg att när du har kletat ut spacklet där du vill ha det så ska du ta bort överflödet med en blöt topz eller gummipensel eller ett blött finger (släta ut det liksom). Lämnar man kvar en massa spackel som torkar så är det ett rent h-vete att slipa bort och det geggar fast i slipstickor, sandpapper etc.

windh
0

OK, tack. Blandar man de två komponenterna först och sedan är det bara att köra? (uppfattar det som tvåkomponentsspackel)

Joppo
0

#2 Ja. Detta görs med fördel med handskar för att undvika kontakt med huden. I början av mitt Milliput-användande körda jag utan handskar, vilket resulterade i obehagliga stickningar i fingrarna.

Vad ska du använda Milliputen till förresten? Till exempelvis smådetaljer så som svetsfogar och likn. finns det i mitt tycke bättre alternativ.

windh
0

OK. Ja det är mest passningsfogar och sådant. Har lite arbete som behövs fixas på min QM2 också, med lite öppna fogar som skall spacklas.

Vad rekommenderar du för detta arbete?

/J

Joppo
0

#4 Till det du beskriver fungerar nog Milliput alldeles utmärkt.

För mer detaljerade arbeten så föredrar jag personligen hårdare puttys som till exempel Brown Stuff eller Procreate, men det verkar inte vara aktuellt i just ditt fallGlad

windh
0

OK tack Joppo!

windh
0

Förresten..

Hur är Model Lite spacklet annars?