Bokslut ...
Eftersom jag emellanåt är lite svag för det här med siffror och statistik, så satt jag och tittade igenom listorna över mina byggsatser …
Jag var mest intresserad av att se hur många påbörjade modeller jag hade, men det ena ledde till det andra, och så här blev resultatet.
Ett litet annorlunda bokslut än vad många andra presenterar (när de presenterar antalet färdigbyggda modeller).
Under 2007 anskaffade jag 69 modeller och sålde 9, vilket medför ett nettoöverskott av 60 st.
Detta gör att mitt lager av oklara modeller har ökat från 115 till 175, en ökning med 52 %.
Antalet flygplan i denna hög är numera 144 (=82 %), vilket gör att flygplanshögen under året har ökat med 1 procentenhet.
Antalet påbörjade modeller i högen är 39 (=22 %), en MINSKNING med 3 procentenheter. Detta verkar farligt och måste nog åtgärdas …

Sitter och räknar på mitt bokslut jag med för 2007!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#1: 
Lite oklart då dubbelbokföring förekommer för att förvilla revisorerna.
ca 120 st inköpta
ca 50 st sålda
samt en del endast vidarebefordrade.
1st helt färdig (MFI-9B)
2st nästan färdiga (norsk och dansk Spitfire)
10st pågående projekt i olika stadier.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#1. Skall bli intressant att läsa ;)
Mitt bokslut ser ut så här:
En häst har dött och en har jag fått. Den har alltså inte kostat min något i inköp, alltså ligger jag -1 häst och borde alltså kunna köpa en
. För stoet som skall till hingst i juni redovisar ju inte det resultatet förrän 2009.
där du stefan! nu åkte du nog dit!
//pebben funderar om inte det där med locket på är en bra ide när det gäller modell siffror? å anndra sidan e jag ju singel nu för tiden så vad kan hända? kanske bäst att mörka lite ändå 
#4 Det var ju tråkigt att höra!
Ska ta och kolla över min statistik över det gångna året, då jag både köpt och sålt. Återkommer när jag gjort beräkningarna.
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Såg att jag hade lite italiensk bokföring i det hela, och måste korrigera lite.
Antalet påbörjade modeller i den oklara högen ska vara 41 (=23 %). Inget som påverkar nämvärt för det blir i alla fall en minskning jämfört med föregående år …

I stora drag så ser det ut så här för mig för 2007
Inköp av 26 st modeller (räknar ej förbrukningsmaterial!)
Pågående projekt 33 st
Avslutade 1 st
Inga imponerande siffror! Andelen pågående är stor, tror dock att om bl.a. rätt dekaler dyker upp, så kommer det att bli en del klara
Hoppas att jag kommer att kunna få mer "ren byggtid" i år.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#8: Hmmm, undrar just varför det saknas siffror på det totala antalet modeller i den oklara högen? 
#4: Kan du möjligen förklara det? 
#4 och #8 Fördelen med modeller gentemot hästar är att det inte blir någon driftskostnad. De behöver inte matas med hö eller mutas med morötter och sånt. 
Men ändå verkar det som om de ynglar av sig som kaniner. De blir bara fler och fler varje gång man tittar i lagret.
"-Vad har du i lådan? -Kaniner -Vad gör de då? -Kaniner 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#10: 

#12: Jag ska inte skvallra! 
Någon så där jätteexakt statistik över mitt inköpda och sålda objekt har jag ju inte.
Men jag vet i alla fall att min modellista ökade med ca 38 inköpda modeller.
ifrån ca 150 st modeller till i dagsläget 188st
Antal projekt : 9st
Antal färdigbyggda: 48st
Antal slängda 25st (Igenom åren)
Flera modeller är idag på g, så 200 gränsen är innom räckhåll
igen
Sålda är cirkus 20st 2007

Jag tycker allt driftskostnaden för modellerna verkar ganska hög. Tycker det muttras om färg titt som tätt ;)
#9. Jag har inga tagit! Han ljuger väl förstås. Jag räknar kallt med att han bara redovisar hälften av sina modeller. Jag har noll koll, för rummet är så fullt, så öppnar man dörren rasar allt ut i tvättstugan.

#16: Jamen, det är ju skillnad på grön och grön!
Och alla de grå nyanser som finns i dessa små fina burkar.
Här litar vi ju på Stefan! Säger han att han bara har 25 modeller så är det så! Det är naturligtvis bilderna som är manipulerade!
Psst, bäst du inte öppnar dörren till hans hobbyrum, man vet aldrig vad du kan råka få se! Som en som berättade att han beställde lite modeller och fick dem levererade till sitt jobb, men som dessvärre råkade få fakturan hemsänd. Ajajaj!

#17. Sånt märker jag direkt, det är jag som är fickpengsutdelaren
.
Grått och grönt, det är väl bara att ta det man har hemma. Så himla noga är det väl inte. Tycker det skulle piffa upp med ett rött JAS-plan.

#19. Nu ser det genast mycket piggare ut :)
har själv noll koll! köppt några sålt ett par och byggt ett par stycken! därimot har jag koll på vad som är påbörjat då dom sticker lite i ögat på mig! 3st bilar och en ruin ruinen är ett långtids prodjekt och bilarna tänkte jag samla på mej lite mera grejor till men vi får se vad det blir dom blir klara dom också till slut! dock sedan flytten 1/12 2007 har jag påbörjat 5 st varav 3 är klara och en är en bra bit på väg! hadde gått lite snabbare med min lärka om inte höger vingen ramlade av hela tiden förståss!
//pebben
#19 den såg ju trevlig ut! Alltid kul med lite färggladare plan.
Är inte riktigt klar med min statistik än. Var ute i förrådet och kollade. Där fanns ca 40 lådor, varav några tillhör numera färdiga modeller. Återkommer med resultat när jag räknat färdigt.
Azgaron
Mums en Viggen bild de får vi aldrig för mycke av ;)
Den ska vi bygga…om några år 
Hehe Ska du Tunnan ;)
Jepp självklart ska man bygga en sånn snygging..

Vad jag får ihop det till,så har jag kommit fram till följande:
Köpta modeller : 21st
Påbörjade modeller: 4st
Färdiga modeller : 3st
Av dessa 21 köpta modeller,så är 11st figurer dock,så jag vet inte hur dessa ska räknas in.

#12. Jösses!!! 

Jag kanske kunde sälja lite medan han är på jobbet. Tror ni han skulle märka det? 
Kan du ta bättre bilder så vi kan få en chans och se hans gömmor 

#29. Kom hit och titta på riktigt när ni ändå är i Locketorp, vetja.

#30: Låt ytterdörren vara öppen så löser vi det! Medan han är kvar och plockar ihop i församlingshemmet? Vi lägger pengarna i kakburken till höger! 
Ja de var bra förslag :)
Skulle va kul att se den samlignen :)

Om ni lovar att komma så måste han städa källaren till dess ;) Jag tror han behöver lite hjälp med motiveringen.
Jag får väl ge er nyckeln, för själv åker jag till Frillesås vid 4-tiden på söndagsmorgonen. (Nej, vi hästfolk är inte riktigt kloka)
Vi har 2 hästar oxå :)
Fast dom är som sällskapsdjur..
1 st Ardenner och 1st Shettlandsponny som är knappt 1 år än..

#33: Oroa dig inte för städningen, det lägger vi ändå inte märke till! Och efteråt så är det betydligt mer lättstädat.

#35. Jamen jag vill ju att det skall bli städat någongång! Jag är trött på att snubbla över allt. Det enda som hjälper är nog om ni lovar att komma på besök.
#34. Rätt raser har du också, ser jag ;) Vad är det för härstamning på Shetlandsponnyn?

#36: Lägg undan de kartonger som du tycker står i vägen, så tar jag hand om dem!
Självklart ska du få lite hjälp!
Får jag alla kartongerna, så lovar jag att städa utrymmet efteråt!

#37. Det är inte kartonger med modeller i, det är massa annan bråte som försvårar vägen fram till modellrummet. Så det ligger även i ert intresse att vägen dit blir framkomlig ;) Ni får gå in genom garaget, så där behöver det också städas.
Det är väl bara att ni beordnar honom att städa! Om 50 modellgubbar säger ifrån borde det väl hjälpa?

#38: Aha, han har lagt ut hinder!! Precis som om det skulle hindra oss! Men om vi tar alla modellkartonger, och så plockar vi ihop den andra bråten och lägger i modellrummet. Blir det bra?

#39. Det blir bra!
Nu måste jag tyvärr överge er. Jag skall till företagshälsan på kontrollbesiktning för vaktmästare. Får se om maken bytt lås när jag kommit hem, eller om han nöjt sig med att redigera bort mina inlägg. Han ligger och sover, lyckligt ovetande
.
Ha en bra byggdag, fastna inte i limmet ;)

#40: Bra, du har precis skaffat lite städhjälp till det f d modellrummet, numera benämnt skräprummet. Jag kan komma ner på fredagkvällen och börja tömma rummet på modellkartonger.
Ha en bra dag själv, och en ännu bättre i morgon!
Köp:ca 40st
Sålt:7st

Sådär, nu har jag räknat och ändå så misstänker jag att jag missat nått, men ungefär så här ser det ut!
I förråd och hyllor har jag ca 105 modell-lådor. Nått som inte gör det lättare är att en del lådor tillhör numera färdiga projekt.
Av dessa har jag införskaffat ca 45 förra året, och totalt har jag ca 40 som är påbörjade.
I hyllorna står 15 modeller som räknas som helt klara och då är fyre av dem tio år eller äldre. Mina monster är sen tonåren. Sen står det 16 som är näst intill klara och bara väntar på dekaler eller finishing touch
Sen har jag sålt 5-6 modeller å lite skrot också.
Pocenten lämnar jag åt Helge 
Azgaron
Ja kikade senast att ja hadde ca 160modeller på lager
sen så har ja ca 10 projekt på ggr..
Sen har ja byggda bara 8st..
Men ja har inte hållit på me bygget så värst mycke de är nu senaste tiden ja har kommit igång mer ordentligit..
Mycke annat står framför mig just nu,
Då ja har införskaffat mig ett Rc Flygplan och gått me i en Rc klubb i Torsås :)
#12: Vad är det för skala på B5:an och B18(?)-planet? Är det "färdiga" byggsatser, eller har du byggt de från scratch?
De ser väldigt imponerande ut tycker jag!