GB 10, 37: B-25B
Italeris byggsats gick att bygga som en B och en C variant och för min del är det B-modellen som är aktuell. Det var den som bombade Japan 1942 som en första hämndaktion för Pearl Harborattacken.
Man lastade 16 av dessa plan på hangarfartyget USS Hornet och jag
har sett filmer från starten på Youtube (sök på doolitle raid) och är förvånad över den korta startsträckan.
Modellen har tvättats i ugnsrengöring och panellinjerna inristade för att
kunna slipa ner resterna av färgen. Humbrols silver är mindre mottaglig
för Mr Muscle så det fick bli så. BNu är det dags att kolla upp vad som skiljer B-varianten från dom andra.
Bra start Orso! En B-25 är ju inte fel!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Modifieringar påbörjade. Jag tänkte bygga den som Doolittles plan vid attacken mot Tokyo 1942. Det var B-25B versionen man använde vid attacken och Italeri har sålt sin som en B-25B/C med lite alternativa delar för båda versionerna. Men fönstren på kroppen stämmer inte för en B även med dom medskickade alternativa glasen så jag har lagt till små fönster vid vingarnas bakkant och flyttat ner luckan bakom vingen också. Fönstren bakom cockpit har jag förminskat eftersom dom var för höga. Tyvärr missade jag att jag borde flyttat ner dom lite också.
Jag har nu en obyggd som också ska bli en "Doolittleraider" så den
här får bli ett prov för att se vad jag kommer att behöva fixa på den.
Ser fint ut Orso!
Azgaron
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Blir spännande att följa denna renoveringen

#6: Det går ju framåt i alla fall! 

Kul att följa ditt bygge Orso! En fantastisk bedrift att lyckas skicka iväg alla dess B-25:or från ett hangarfartyg, även om alla planen gick förlorade var det nog ett kännbart slag mot Japan, främst psykologiskt.
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Ett litet snabbt bygge trodde jag. Strippa färg, måla om och montera ihop igen.
Men sedan började jag bygga om fönster mm, och nu har jag fått för mig att jag skulle montera den på en platta startande från fartyget.
Då kom jag på att jag måste fälla flapsen så nu håller jag på med detta. Jag har också sett att kulsprutan i nosen inte var monterad vid starten så nu måste jag hitta informatio om det.
De var nog lättade till det yttersta.
Doolittle-raiden verkar vara ett väl omskrivet tema.
Här är finns en del hyfsade bilder utan ksp
Doolittle Tokyo raiders - Raid photos
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus
Tydligen finns det en hållare i högra sidan av nosen där ksp förvarades. Jag tycker mig kunna skymta den på en del bilder. Tur att det inte blir så tydligt i 1/72
Jag har en del funderingar på hur jag ska placera planet på plattan.
Att montera saker vinkelrätt brukar se lite stelt och kantigt ut men jag är rädd att det inte ger en känsla av start på ett hangarfartyg om jag vinklar det hela.
Jag har tre alternativ.
1. Ett kort och brett däck
2. Lite diagonalt
3. Ett långt och smalt däck
Jag lutar åt det tredje alternativet då jag tycker att det långsmala formatet mer ger en känsla av hangarfartyg.

Jaha, då var 2011 slut och gruppbygge #37 är slut.
Hur har det gått för er? Har det blivitt något färdigt de sista dagarna på förra året?