Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettpågående-projekt
Läst 2324 ggr
Dioramabyggare
0

Mitt A-10A-bygge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu känner jag att jag är igång med bygget av A-10A-modellen jag köpte på byggträffen i söndags. Den var påbörjad när jag köpte den, men den var lite slarvigt byggd, så jag fick ta isär motorerna och lite annat och putsa till lite för att det skulle bli bra. Den tidigare ägaren hade slarvat med målningsarbetet på motorerna, så det blev lite extrajobb med det innan jag kunde börja limma ihop motorerna igen.

Azgaron
0

A-10 är ju en grymt kul kärra! Ska bli kul att följa!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

Maysula
0

Såg den på mötet i söndags, den kommer att bli maffig ! Vi ser fram emot flera bilder under byggets gång.

Hörs

Thomas

[Henke29]
0

Härligt plan du bygger Skrattande
Ska bli kul att få se detta bygge

Dioramabyggare
0

Tack, Azgaron, Maysula och Henke29!

Mitt modellbyggande har fått ett riktigt uppsving Flört genom att jag köpte den här byggsatsen!

starhawk
0

Har den någon intressant nose-art? Har själv ett antal A-10:or därhemma i bygghögen med varierande nose-art, har dock inte fått tag på Tamiyas lååånga svinatryne

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Dioramabyggare
0

Hej starhawk!

Nej, det följer inga dekaler till noseart med alls.

Vilka A-10:or är det du har i modell?

Snuffy88
0

#5 HAha… "Warthog"

Dioramabyggare
0

#7:

ElLobo
0

2011-12-13 13:25 skrivet av Dioramabyggare

"Vårtsvinet" så här långt

I natt höll fullmånen mig vaken hela natten så då passade jag på att limma och måla vårtsvinet och att sätta på dekalerna till instrumentpanelerna. Piloten fick lite färg också.

Och så funderar jag på hur jag ska göra för att "dekorera" modellen med avgassot och annat. Det enda jag tidigare gjort när det gäller sådant är att simulera stänk av lera och jord på en Sheridan-stridsvagn och på ett par terrängbilar, och sådant finns ju inte på en modern jetkärra…

Så här ser A-10:an ut efter nattens bygg- och målningspass.

ElLobo
0

Nu börjar det verkligen likna ett flygplan! Glad Snygg renovering av bygget.

Charlie82
0

Snyggt! Ska bli riktigt spännande att få se den klar. Sot o dyl. går att skapa av torrpasteller som "borstas" på lämpliga ytor. Oljefärg där man lägger en liten droppe på utvalt ställe, doppar peseln i terpentin och stryker ut. Sedan har t.ex. Tamiya sina "puderdosor" med olika nyanser. Finns många sätt, gäller att vara påhittig. Ofta hittar mycket material hemma. Du får dra fingret på insidan av öppna spisen så har du äkta vara Skrattande

Dioramabyggare
0

#10: Ja det känns jätteskönt att ha klarat av det nästan hopplösa fall som jag tänkte när jag öppnade kartongen första gången. "Vad har jag gett mig in på" tänkte jag när jag undersökte "motorpaketet". Jag fick "öppna" både det och själva flygplanskroppen för att kunna fixa till det dåliga jobbet första ägaren/byggaren fått till. Men så här långt är jag mer än nöjd!

#11: Ja, jag är på ett sätt mera nöjd med bygget än jag trodde jag skulle bli! Men jag ser till att inte stressa; hellre sitta en halvtimme till och slipa/spackla på modellen, än att "slarva över" något moment bara för att jag vill ha modellen färdig "snart".

En sak kring "vädring" jag funderat över är kanterna på roder och landningsklaffar. De ska säkert inte ha någon färg alls, annat än den gråa jag målat modellen med.

Här http://collinstamjv.zmn.se/index/46111.html hittade jag en hemsida med många användbara tips, men sedan gäller det ju att själv åstadkomma ett bra resultat som varken ser underarbetat eller överarbetat ut… jag skulle nästan önska att jag kunde "tjuvtitta" när någon som kan "vädrar" en flygplansmodell och lära mig åtminstone grunderna på det sättet…

Jättetack till alla er som stöttat mig och gett mig tips om detta bygget!

Azgaron
0

Artar sig fint tycker jag!

Dioramabyggare
0

Tack Azgaron!

Samtidigt som jag hela tiden blir mer och mer nöjd med bygget så känner jag nu att jag inte riktigt vet hur jag ska göra för att klara av nästa steg… och nästa, och nästa… det finns ju massor av bygg- och målningstips här på forumet, på Internet och i boken "Modellbygge" (som jag har i min bokhylla Skrattande), men så gäller det ju att "få ut kunskapen genom händerna" så att det blir en fin modell.

Charlie82
0

Den där boken har jag också i min ägo. En riktig raritet Glad

windh
0

Jäkligt coolt! Blir själv lite sugen på en Warthog. Cool

Dioramabyggare
0

Ja, jag tvekade inte att köpa den när jag hittade den i någon secondhandbutik. Och glädjen blev dubbel ett antal år senare när jag hittade en till som jag köpte åt hustrun. Ännu är hon inte lika biten av hobbyn, men häromdagen när jag "botaniserade" i hennes bygghög tänkte jag att det finns hopp, ändå. P-51 Mustang, De Havilland Tiger Moth, De Havilland Whirlwind, Hawker Hunter, RAF Emergency set, Scottish Aviation Bulldog…

ElLobo
0

#17: Det är bara att så sakteliga påverka henne i rätt riktning. Glad

Dioramabyggare
0

#18: Jag gör mitt bästa Flört, hihi.

windh
0

Undrar om jag kan få min dam inbiten..

Dioramabyggare
0

Nu har jag limmat förarplatsen. Det visade  sig vara jätteknepigt att få den på plats… och så har jag provat så att piloten får plats under kabinhuven. Sträcker han på sig så slår han hjälmen i huven… Flört

Jag håller som bäst på att fundera ut vad jag ska använda för metod att maskera huven och frontrutan inför målning av huvramar. I en av stadens färgbutiker hittade jag en rosa variant på maskeringstejp. Någon som använt sådan tejp och har erfarenheter av hur den fungerar, om den är bra för att maskera kabinhuvar med?

Och så har jag grunnat en hel del på vad jag ska använda som motvikt. Bly kombinerat med "vitlim" vill jag inte använda eftersom den kombinationen av material kan göra "elaka" saker med plasten. Jag ska testa med ett par "utbrända" AAA-batterier som verkar lagom både med tanke på storlek och vikt. Två sådana batterier väger sammanlagt 21 gram. 4 (!) gram för lite enligt byggbeskrivningen, men det är säkert försumbart. En vikt ska placeras längst framme i nosen, på "insatsen" som håller nosstället/automatkanonens eldrör och en nämast bakom förarutrymmet.

Charlie82
0

Ser riktigt bra ut! Rosa tejp har jag ingen erfarenhet av men den fungerar säkert bra till maskering av huvar. Batterier skulle jag nog vara lite tveksam till. Om de skulle börja läcka tror jag de kan ställa till betydligt mer bekymmer än bly och vitlim.

Azgaron
0

Ser bra ut!

Jag brukar skära tunna remsor av vanlig maskeringstape, som jag sen sätter dit så att de följer kanten. sen bygger jag på inåt.

Dioramabyggare
0

#22: Hmm… så långt tänkte jag inte Skäms… batterierna har visserligen legat "bortglömda" i några månader utan att börja läcka, men det är ju i och för sig inte någon garanti för att de inte börjar läcka i framtiden. När jag köpt modellen och "besiktigat" den upptäckte jag att den ursprungliga ägaren/byggaren lagt en ganska stor klump modellera bakom hålet för "noshjulinsatsen". När jag kände på den för att kolla hur fast den satt så lossnade den, så jag pillade ur den och delade den för att se om den innehöll någon metallmotvikt. Det gjorde den inte, så den slängde jag i soppåsen. Att jag funderat på att använda de batterierna är för att de passar perfekt med tanke på storlek och vikt.

Jag får nog ge mig iväg till ortens järnaffär och se om det finns några lagom stora och långa bultar att använda. Visserligen finns ett litet fyrkantigt urtag undertill på bakkroppen avsett för en bit klarplastgjutstam som man får fila till för att den ska passa i urtaget, men hur estetiskt är det…

#23: Tack Azgaron för tipset! Vad för fabrikat på färg använder du? Själv har jag använt Humbrol 64 Matt Light Grey (eftersom jag är väldigt osäker på om originalet till modellen jag tänkt bygga och måla är matt eller blankt så vet jag inte om jag ska behålla den kulören, eller måla modellen med Humbrol 49 Gloss Pale Grey istället.

Hur snart efter att du målat tar du loss maskeringstejpen? Det skulle kännas som en smärre katastrof om plasten på frontrutan/kabinhuven skulle skadas på något sätt…

starhawk
0

Jag brukar ta bort maskeringstejpen efter att modellen är helt färdigmålad och färgen torkat ordentligt, jag petar upp ett hörn med baksidan av modellknivsbladet sen tar jag tag i hörnan med öronpincetten och drar bort tejpen

Azgaron
0

Samma här, och hittils har det inte varit några problem.

Jag har i princip 3 sorters färger som jag använder, Humbrol; Agama och Vallejo.

Nu är jag lite osäker på vilken färg den här kärran ska ha, annars skulle jag nog gissa på Hu127 eller 129. Båda dessa är halvmatta och det är nog troligen planet i verkligheten också.

Jag brukar ändå blanklacka innan och efter dekalerna, för att sen lägga på önskad finish i form av matt eller halvmatt klarlack. Sen brukar ev. vädring bidra till önskad finish.

Dioramabyggare
0

#25: Tack starhawk för tips! Jag får testa på insidan av flygplanskroppen till någon av de modeller jag ännu inte börjat bygga.

#26: En titt i min Humbrol färgkarta visar att Hu 129 blir bra. Sedan gäller det ju om jag kan hitta Hu 135 Satin Varnish i någon av stadens färgbutiker eller i stadens leksaksbutik… i annat fall kanske det fungerar att blanda matt och blank klarlack?

Dioramabyggare
0

Igår var jag till en secondhandbutik jag jobbat i tidigare och frågade en bekant som sysslar med att reparera olika föremål butiken får in om jag kunde få "knycka" något lämpligt att använda som motvikt till modellen.

Jag fick en M10-bult som han sågade av skallen på och sedan delade i två delar (en del ska enligt byggbeskrivningen placeras framför och en del bakom nosstället). Eftersom jag inte är helt säker på hur bra vitlim är till att limma stål mot plast så provar jag först att limma ena delen på insidan på den lösa "nosställ-och kanoneldrörsinsatsen" för att se om det fungerar.

Så till en väldigt "utanför ämnet"-fråga: min bekant plockade först fram några magneter som visade sig vara för tunga och för stora för att passa som motvikt. De är gjorda av gjutstål, märkta "ASEA" och de är slipade på några av sidorna. Två av kanterna är fasade, och undersidan är som ett väldigt grunt "U".

Är det någon på forumet som känner till vad de använts till? Det verkar vara någon del till en elmotor eller en generator, tycker jag. En annan bekant jag därför frågade om han sett sådana förr, och som driver en elverkstad, gissade att det är någon sorts mättolk, men sådana brukar ju inte vara magnetiska…

Dioramabyggare
0

#22 (igen):

Detta fick jag i svar från en bekant jag berättade för, om att jag tänkte använda batterier som motvikter i A-10-modellen:

"Batterier är kanske inte heller en långsiktigt lyckad lösning. Egenurladdning är en kontinuerlig process som till slut korroderar hål på höljet och orsakar frätande läckage.

Att blylegeringen skulle reagera med vitlim förstår jag inte, däremot med CA-lim som är korrosivt och därför inte används i t ex elektronik. Epoxy borde fungera. Eller använd t ex en bult…"

Charlie82
0

Hej!

Om bly reagerar md vitlim har jag faktiskt ingen aning om. Det tog jag bara ur luften. Men blyet själv kan tydligen råka ut för blypest. Inget jag har stött på själv men hört talas om. Tror det diskuterades i en tidigare tråd här på forumet.

ElLobo
0
Charlie82
0

Precis ja! Där var det. Tur att vi har dig ElLobo Skrattande

ElLobo
0

Tack! (Men det var egentligen bara att söka - det tog 0,06 sekunder för sökningen och lite längre tid att få fram svaret.) Glad

Charlie82
0

Nja…det tog faktiskt 0,1 sekunder när jag testade Flört Allt handlar bara om att jag är lite lat Skrattande

ElLobo
0

Kan det vara så illa … Skrattande

Charlie82
0

Skrattande

starhawk
0

#29: Aha CA-lim är korrosivt! det förklarar nog att metalldelar som limmat med CA ibland lossnar efter ett tag

Dioramabyggare
0

Nu har jag "grovlimmat" den sista motvikten med vitlim så att vårtsvinet vilar på noshjulet (nätt och jämnt, för att inte nosstället ska "ge med sig". Trycket på nosstället torde vara obetydligt högre än trycket pickupen/nålen gör på en vinylskiva Flört).

Det gick åt en del testande med att hitta rätt "extravikt" på de vanliga mindre muttrar för att få tillräcklig vikt över nosstället för att modellen inte skulle vila på stjärtfenorna…

När limmet härdat klart kommer jag att lägga på mera lim så att "möbelmuttern" inte lossnar i framtiden.

Byggbeskrivningen visar på ett annat alternativ för att få modellen att stå rätt på alla tre hjulen; en bit klar gjutstam som limmas fast i ett urtag på bakkroppens undersida. Men det hade inte sett bra ut alls, tycker jag.

Nästa steg blir att spackla och slipa ojämnheter vid vingrötterna. Sedan klarlackning innan jag applicerar dekalerna. Det är en massa små dekaler som ska sitta "överallt" på kärran, så de kommer jag att börja med.

Jag kommer att slutbehandla modellen med halvmatt klarlack, när jag nu hittar någon sådan; sådan finns inte att få tag i någon av stadens färg- eller hobbybutiker Skrikandes. Men ännu har jag inte bestämt om jag ska vädra planet innan jag klarlackar det, eller efteråt. Kanske bäst att göra det innan, genom att jag tänkt använda vattenlöslig vätska till vädringen.

Allra sista finliret blir att måla och limma fast huvarna, pilotens stege och luckan till stegschaktet. Stegen ska målas svart och matt lemon, men den gula kulören har jag inte lyckats hitta. Jag har Hu 69 men den är aningen för mörk.

ElLobo
0

Jag tycker att du ska lacka planet innan vädring. Då kan du enklast torka bort en misslyckad vädring eller wash utan att den byggda modellen blir förstörd.

Dioramabyggare
0

Tack ElLobo för tipset! Då slipper jag ju lägga mera färg om det skulle misslyckas för mig… mycket av det jag tänkt ut att göra med vårtsvinet är ju "nytt" för mig, än så länge…

windh
0

Klarlack gör det också lättare för washen att sippra ner i skåror/panelskarvar och liknande.

Dioramabyggare
0

#41: Tack windh för tipset!

Idag köpte jag i stadens konstnärsbutik en "konstnärspenna", typ blyertspenna, med svart kulör för att testa om den fungerar för "washing" men det visade sig att den inte tränger ner i roderskårorna tillräckligt. "Åter till ruta ett" med andra ord… jag ska testa med svart tusch och en väldigt fin pensel istället. Däremot borde pennan fungera för att simulera sotbeläggning runt avgasrör och liknande.