WWII på gång.
Halvfärdiga WWII plan ligger det lite var stans på mitt hobbybord, har börjat och fastnat i något och lagt undan, känns nog igen av många. I dag fick jag ett ryck att ta tag i dom igen, sagt och gjort, drog tappen ur tunnan och satte fart. Vart ledde det tro, jo började måla den bruna färgen på P-400, två strykningar hitils. Slipade ner spackel på F-4U 5N Italeri 72 som jag förlängt nosen på med en plugg, sprajade på lite Tamiya färg, nja det syns fortfarande men nu skiter jag i det. P-40E Hase.72, spacklade lite här och där, filade till skarvar, ser lite bättre ut nu. Den finska Me-109 får vänta ett litet tag till. Det värsta med allt i hopa är nog att hitta var jag lagt delarna, liksom de dekaler som ska använda, man flyttar nog runt på saker lite för mycket. Men huvudsaken är att jag nu tagit tag i modeller som riskerade att helt förloras, jag vill ha byggt upp dessa WWII klassiker igen + många flera, men måste då göra avkall på kvalite och perfektionism, alltså bygga på och ha roligt! Får se hur länge det varar.
Sven-Åke
he he när jag känner att jag behöver omväxling så brukar jag börja bygga på ett 72 plan men av nån anledning brukar dom aldrig bli färdiga men kul är det!
//pebben

Just nu har jag 21 plan som väntar på målning. De är uteslutande i skala 1/72. Till en början var jag noggrann att allt skulle vara perfekt, då kom jag till den insikten att det inte var lika kul att bygga längre! Under tiden dammet samlades på byggbordet, så gick jag tillbaka i tanken på när man började bygga modeller.
Då tog jag beslut om att bygga för att ha roligt. Och det får jag säga att nu är det roligt att bygga igen efter det att man sänkt på ribban och lagt nivån därefter. Jag bygger inte för att vinna tävlingar, jag besöker gärna olika tävlingar för att träffa andra modellbyggare. Och låta mig bli inspirerad av de otroligt vackra och välbyggda modeller som visas upp. Kan man sen under resans gång locka andra till att börja så är det bra.
En dag hoppas jag att samlingen av Svenska flygvapnet blir komplett. + alla andra man vill se på hyllan!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Visst är det skönt när plötsligt "pluggen går ur", och inspirationen kommer igång!
Jag känner igen mig i det där med att vilja ha allt perfekt. Det där funkar lite som en bromskloss så att ingenting blir gjort istället. Man orkar inte ens börja för att arbetsinsatsen är för betungande.
Jag tror att det är bra att läsa om andra som har samma dilemma, att inte ta byggandet på för stort allvar. Som sagt, det här med hobby är till för avkoppling, inte något extra arbete!
Bygg, ha kul och skit i om det där luftintaget sitter 2 mm fel…
"Bättre höra den sträng som brast, än att aldrig spänna sin båge" 

Skönt att höra att ni är med grabbar, att nå ett mål är ju meningen med hobbyn, att bygga en modell som man gillar, tappar man lusten så kan man ju alltid ta fram en annan att börja på, hehe, tänk om det var det samma med gumman, wops där slant jag visst. Till saken, jag fick gjort en hel del på modellerna, bland annat hittade jag efter en timmas letande dekalerna till CA-27, inte illa. På köpet hittade jag saknade tändkablar och sågbladen som dyrt inhandlades och snabbt försvann, en bra dag kan man nog säga, läggdags, innan något går galet.
Sven-Åke

Så har det kommit lite färg på P-400, den bruna ligger snyggt med flera lager så nu var det dags att få på den gröna, ett lager än så länge. Eftersom jag kör akrylfärg här och har Tamiya så blev det till att blanda till, men på undersidan får det bli Xtracrylix RAF sky, de "lärde" har lite olika åsikter om vad det var under men något mellan ljusgrå och sky är det, bara att välja. En åsikt var att det var 35622 och denna är RAF sky är bra. Vad jag vet så finns det ingen Tamiya som ligger nära "sky", eller någon som vet?
Sven-Åke

Någon som ligger precis där vet jag inte om. Skulle jag försöka att komma nära FS 35622 i Tamiya så hade jag nog utgått från XF19, den är lite mörkare grå men saknar inslag av blått så jag hade provat med att blanda till vitt och blått i XF19. RAF Sky hittar jag inte heller ibland Humbrols standard färger, vilket jag tycker borde finnas, men det känns som man hoppar jämnfota på tunn is nu.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
tamiya sky xf-21 är vad jag kör på äldre RAF under dom få jag nu bygger
// pebben

ok p400 är alltså en version av aircobran?
//pebben

Aj aj, tänker mig inte för alla gånger, jo det stämmer, Airacobran som den heter hade ju motorn mitt i kroppen för att kunna ha en massa beväpning i nosen. Prototypen var snabb så beställning kom omgående men sedan fick dom modifiera den så den blev för tung och tappade prestanda. Trots det gjordes en massa Airacobras och Kingcobras för det behövdes plan. P-400 hade två kanoner i vardera vinge + tre i nosen.
Sven-Åke
det tackar vi för! mitt motor var väl det ända jag visste om detta plan. skulle visst vara trångt i cockpit pga att axeln skulle gå rak igenom?
//pebben (nyfiken)

Det var mycket som var skumt med det planet men det ser onekligen orginelt ut.
Här har jag målat på det vita, lade i lite grått men det blev inte tillräckligt "ofwhite" i mitt tycke, här är det blixten som lyser upp det vita. För att spara tid så blåste jag på med sprutan, även spinnern fick en dos.
Dags att klarlacka för dekalerna.
Sven-Åke

Jag gillar dom där me 162 eller vad dom heter får nog ta och bygga en sån jag med. Snyggt jobbat!

#16 Vem har bråttom! 
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

Ett härligt litet plan! Undrar hur de tordes flyga en sån där???
Det blir bra resultat på planet! Tycker att du har fått till färgerna och mönstret bra!
18 om jag har förstått det rätt så är det mer en raket än flygplan? jag har bara ett discovery avsnitt som referäns men dom startade anföll och landade typ med undantag av i sitt eldop lär det inte ha varit särskillt framgångstrikt men med dåtida mått var dom väldigt snabba! och dom tyska teknikerna lärde sej nog massor. hoppas det blev rätt nu
planet ser görbra ut! blir riktigt sugen på att bygga en men fick hem min senaste sändning idag så får nog vänta ett tag.
//pebben

Nämen pebben!! Har du varit ute och handlat nu igen!!?
Vad blev det denna gång då?

Snygg! Ser fram emot fler bilder.

Instämmer med föregående talare!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
Ohja! dom är ju så rackarns ful/snygga så en sådan måsste jag skaffa!
snyggt jobbat sven-åke!
//pebben

Tack för alla orden, blir nog inget gjort på den på de två kommande veckorna, man har ju annat att göra oxå, attans liv, men den ska bli klar i år!
Sven-Åke

#26 Det är en av fördelarna med hobbyn! Man kan lägga det åt sida ett tag utan att det förstörs, annat är det med hästarna, de behöver tillsyn var dag.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare
#26 De stämmer så bra så :)