Nybyggare

Välkommen hit och välkommen tillbaka till en mycket trevlig hobby!
Vi är många här som har återupptagit hobbyn från ungdomens tid. 
Och vi vill väldigt gärna se bilder på dina pågående byggen. Det bästa är nog om du gör en tråd för varje bygge, och så matar oss med bilder under tiden bygget går framåt. Här gillar vi bilder, och gärna många bilder, av byggena.
Hej och tack
Jo jag har sett på alla era bilder och måste säga att jag inte är lika duktig som ni,men med lite träning så….nu handlar det väl inte om att vara bäst precis utan att man har en trevlig tid framför sitt bygge vad det än är,sen är det väl klart att modellen blir väldigt fin om man är lite tränad,men kul är det.
//Thommy

#0: Karmann-Ghian tycker jag är en riktigt läcker bil.

#3: Helt rätt. Visst blir byggena bättre och bättre ju mer vana och rutin man får, det är precis som med allt annat. Men jag anser att det viktigaste är att man själv har en rolig tid vid byggbordet. Och sedan kan man utvecklas efter hand.
Alla funderingar och frågor är välkomna, det finns inget som är för dumt att fråga om. Och medlemmarna har massor av kunskaper inom de flesta konstiga ämnen, så på dem bara!
Hej och välkommen! 
Hej och välkommen hit Thommy!
Ska bli kul att se dina byggen!
Som sagt det viktigaste är att ha kul! 
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
#1: Just en sådan modell såg jag idag i ortens leksaksbutik (ElLobo; vem av oss blir först på Wasa-modellbygge?
) för 599 kronor.

#8: Den där båten får bli din. Jag slutade med fartygsbyggen för snart 40 år sedan … 
Hej och tack
Nybörjare som man är så vet jag inte vad jag kommer att inrikta mej på. Skulle om jag kunde vilja bygga custom mc,men har ej kunnat hitta sånna modeller,typ äldre harly´s och fräcka ombyggda som typ OCC. Någon här som kanske vet vart man kan få tag i sånna modeller? Byggde lite båtar och flygplan i plast förr,då vet jag att vi la i sand för att få till en verkligare tyngd i modellen,någon som gör liknande?eller vad används i dag om man vill ha lite mera tyngd i modellen?
//Thommy

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#10 Det jag kommer att tänka på när det gäller OCC är i diecast i skala 1:18
Exempel: Model Masters
eller kolla filmen där en byggt från Revell i skala 1/12
Stefan - Modellbyggare

#10: Anledningen till att man lägger tyngd i modellen är att få den att stå rätt, oftast flygplan med nosställ som gärna sätter sig på rumpan. Sand är väl knappast nåt man använder till modeller, för bökigt att fästa det och inte mycket till vikt heller, jag använder vanligtvis lite överblivna skruvar och muttrar som jag limmar fast med epoxy har man lite utrymme att tillgå så får det förståss bli bly, men problemet är inte överhängande för mig eftersom jag mest bygger flygande modeller.
Att tynga ner en modell bara för att få den tung och stadig är knappast aktuellt eftersom det som regel rör sig om statiska modeller och då påverkar inte vikten slutresultatet
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus