Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: pansar
Läst 3769 ggr
edde9310
0

Tamiya - Dragon wagon 40 ton transporter

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

hade tänkt mig att ladda upp lite bilder i några veckor medans ja bygger min dragon wagon :)

de ska bli vinter camouflage på den o den ska frakta en sherman i samma camouflage. får se hur detta går :) har iaf börjat med o spraya allt i svart som grundfärg

edde9310
0

allt som följde me :)

SentiC
0

Häfftigt, Vad kostar den här lilla saken då ? Förvånad

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

edde9310
0

allt gick ju på runt 800-900 pga att ja åkte på tull men annars ligger väl dom runt 600-700 i utlandet :)

Azgaron
0

Coolt! Ska bli spännande att följa det här bygget!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

[Henke29]
0

Vilken härlig model du har skaffat dig Skrattande
Ska bli kul att få se den byggd..

Belgarion69
0

Riktigt läcker, ska bli kul att följa. Hyffsat med delar…Glad

Belgarion - amatör på tillväxt

edde9310
0

byggandet av denna står still för tillfället pga brist på färg! så kommer ta ett tag innan de kommer upp bilder :) men kul att ni följer! :D ha de gött!

Dioramabyggare
0

#7: Jag kan knappt bärga(!) mig tills det kommer upp bilder på bygget… har själv en sådan skönhet på gång…

Hoppas du hittar alla färger snart!

edde9310
0

dioramabyggare: gött! kommer du med lägga upp bilder på ditt bygge!? vill gärna se de isf! :D Tror nog att din kommer bli bättre byggd än min, för ja har mycket att lära än :) har bara hållt på i 3 år nästan, och intresset för att bygga har ju gått i omgångar :)

Dioramabyggare
0

#9: Jag har inte köpt den än.

Tidigare har jag byggt 1/35-modeller av Dodge terrängbilar, några Humvee i olika versioner, några stridsvagnar/pansarbandvagnar, en GMC M925, ett par amerikanska militära tankbilar.

Men tre år är väl inte så lite?

edde9310
0

#10: jaha! men om du nån gång gör de så får du säga till! :) najs! finns de bilder på dom här? skulle vilja se :)

mja lusten att bygga har jag ju inte jämt så det kan gå flera månader utan att ja bygger nått, men på nått sätt kommer alltid lusten att bygga tillbaka speciellt vid juletid :)

edde9310
0

glömde säga att ja är ganska ny på denna sida så har inte lärt mig sajten riktigt än:P

Dioramabyggare
0

#11: Ni lär märka när jag köpt "Drakvagnen" och börjar bygga den, hihi…

Nä, de modellerna byggde jag innan jag köpte digitalkameran och ännu så länge är de modellerna inte i sådant skick att jag vill visa upp de Skäms… och så har jag ju "vårtsvinet" kvar att bygga/måla klart, HEMTT-bilen jag skrev om ovan, två helikoptrar, tre dioramor, en Humvee, och kanske fem, sex olika flygplan, en rymdstation, och… nä nu tappar jag räkningen på vilka modeller jag har i bygghögen Foten i munnen!

Men när jag är igång och bygger på de lovar jag att lägga ut bilder här!

edde9310
0

haha aa de hoppas ja ;) oj de va många modeller! :O blir kul o se sen när du väl lägger upp bilder :) aa "vårtsvinet" har ja nog sett lite av tror ja!? :)

Dioramabyggare
0

#14: Hej edde9310!

Ja det är denna jag håller på att bygga nu Skrattande.

edde9310
0

#15 ser ut att bli ett kanonbygge! :D det ska ja följa :)

Dioramabyggare
0

#16: Skrattande

edde9310
0

nu har bygget visst kommit igång igen :) lite rostig o sliten:)

Dioramabyggare
0

#18: Jätteläcker!!! Meeer bilder, snälla!!!

Är kardanaxeln, och "burken" ovanför främre bakaxeln, av metall? Vad är drivkedjorna gjorda av för material?

edde9310
0

undersidan :)

edde9310
0

#19 allt är av plast än så länge men de följde med vissa metallbitar till (va säger man)" kranen".

Dioramabyggare
0

#20: Hur stor är modellen?

edde9310
0

1/35 :)

Dioramabyggare
0

#23: Ok fast jag menade egentligen längd, bredd och höjd.

edde9310
0

#24 aha haha aj fan, hmm lastbilen är cirka 22 cm lång o 9 cm bred. transportvagnen är 34 cm lång o 9cm bred men det kommer ju förstås ändras ju mer bitar ja får på den skulle ja tro :) (har mätt med linjal) haha så hela modellen lär väl bli cirka minst 45-50 cm lång skulle ja tro när den blir klar :)

edde9310
0

#24 höjden kan ja inte riktigt mäta än, men de kommer ja skriva senare när ja fått på chassit:)

Dioramabyggare
0

#25: Av bilder jag sett på den modellen verkar den större, men det kan ju bero på alla detaljer den har Skrattande. Ett imponerande bygge, hur som helst!

edde9310
0

#25 haha aa den ser liten ut än på bordet men den vart lite större när däcken kom på :-D

Dioramabyggare
0

#28: Maffigt!

edde9310
0

dagens arbete, 3 målade soldater av 4 st. lite annat smått o gått insatt i hytten :)

Dioramabyggare
0

#30: Snyggt, supersnyggt!

edde9310
0

#31, ansiktena på soldaterna är svårast o måla o få bra! blir aldrig riktigt nöjd :/ men tack ändå!! hur går de för dig o planet då?:-)

Dioramabyggare
0

#32:

Bygget av vårtsvinet har kommit av sig lite, på grund av att jag känt mig lite krasslig den senaste tiden, men jag har i alla fall provat att vädra den, med tunnflytande svart färg. Först på ena stjärtfenan som jag klarlackade innan, men den vädringen blev inte så bra, så då provade jag på den andra stjärtfenan som jag medvetet inte klarlackat, för att se hur det skulle bli att vädra den. Och det gick bättre, även om jag använde lite fel metod. Så jag ska testa med att lägga på färgen med hjälp av en liten pensel istället för med hjälp av pipetten som följde med den lilla flaskan.

edde9310
0

#33 du får krya på dig!! flygplanet flyger ju inte iväg precis hehe;-) brukar alltid gå bättre när man har vilat upp sig( i ditt fall frisknat till) och återfått lusten och orken!:-) men ditt bygge låter riktigt spännande men ja som inte kan så mycket om att bygga flygplan, va menas med vädring? :) ja ser verkligen fram imot massa spännande bilder från bygget :-D låter grymt intressant!:-)

Dioramabyggare
0

"Vädring" är att göra så att modellen inte liknar det "fabriksnya" originalet. Sot runt avgasrör, leriga hjul/drivband, slitage runt luckor och dörrar…

http://collinstamjv.zmn.se/index/46111.html

Azgaron
0

Ser bra ut Edde! Maffig modell!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

edde9310
0

#35 , aha då förstår ja! hade bara inte hört ordet vädring i det syftet förrut!:-) tack för förklarningen!:-) #36 tack så mycket:-) är faktiskt ganska nöjd med den än så länge:)

Dioramabyggare
0

#37: Varsågod edde9310!

edde9310
0

hmmm ska man göra dragon wagon ungefär lika vit som shermanen? eller ska ja behålla det gröna camouflaget o sen ta på bikarbonat sen när de är klart?  säg va ni tycker! svårt val!

Dioramabyggare
0

#39: Jag undrar om det inte blir lite "för mycket av det goda" med både stridsvagnen och "drakvagnen" helt vitmålade… vad tycker du om att måla transportfordonet i stil med våra vintermaskerade B5-or (jag letade efter en bild som visar "vår beredskapsbombare" Northrop 8-A/B5 i tillfällig vintermaskering, men hittade ingen); de "blaskades" bara på med ganska tunn vit avtvättbar färg direkt på den gröna färgen.

(Någon som vet var på nätet man kan hitta en sådan bild?)

Annars kan man ju få intrycket att hela ekipaget åkt igenom en hög med vetemjöl Cool…

edde9310
0

#40 hahaha aa du har nog rätt! ;) då får dragonwagon bli grön som den är nu!  :) De var att du sa de, för ja var inte säker riktigt hur de skulle bli att måla hela ekipaget tunnt vitt! :)  hmm du vet inte nått annat fordon/plan som har nått liknande vinter camo som Northrop 8-A/B5 hade? skulle va inspirerande att se en bild så man kan måla ungefär likadant :) sökte lite på google på Northrop 8-A/B5 winter camo men hitta inget heller.. :/

IKV91
0

Jag tror att du kan skippa vintermaskering på drakvagnen. Jag tror att det rullade många ekipage som inte var vintermaskerade.

Roger

edde9310
0

#42 aa ja tror de får blir så, får måla så de ser lite mer slitet ut istället :)

ElLobo
0

#40 och #41: Här är en bild med vinterkamo:

Saab B 5

Och även MPM:s multimediabyggsats har samma kamo:

HLJ

edde9310
0

#44  super tack!! :)  nu fick ja  lite inspiration!!  men frågan är bara om det camoflauget passar till dragon wagon? :) va tror du ElLobo?

ElLobo
0

Jag tycker också att du ska skippa vinterkamo på Dragon Wagon. Det blir nog för mycket.

Dioramabyggare
0

#41: Militära farkoster måla(de)s, enligt vad jag har förstått, tillfälligt med vit färg för "tillfälliga" uppdrag i vintermiljö. Ett kuriöst sätt, i alla fall under finska vinterkriget, var att delar av F19s maskiner målades med någon sorts "aluminium"-aktig kulör (de målades också med någon mörkt grön eller grönsvart kulör (jag minns inte riktigt, eftersom det är längesedan jag var där, på Flygvapenmuseumet). J8-an och B4-an som finns på Flygvapenmuseum på Malmen utanför Linköping är målade på det sättet.

#44: Tack ElLobo för hjälp att leta bilder!

ElLobo
0

#45 och #47.2: Varsågoda! Glad

ElLobo
0

Bygget fortsätter i del 2.

Inlägget är låst för nya kommentarer