Tamiya BT-7
Hej!
Jag drar igång ett nytt bygge. Tamiyas nya BT-7.
Byggandet går snabbt och utan problem. Jag trodde att denna vagn var ganska liten men den känns lika stor som en T-34. Tamiya har även bifogat en liten "jigg" för att böja fotoets på chassit.
Jag funderar på att köpa fruilband till vagnen då jag inte gillar de som medföljer. Jag skall dock prova de befintliga innan jag bestämmer mig.
Tänkte bygga vagnen som deltog i angreppet på Finland 1939-1940.
En review från Tracklink http://www.track-link.net/reviews/k2046
Roger
Ser ju fint ut, Roger
Trodde nog också att det var en rätt liten vagn.
/Stefan
Ja det är en fin att bygga rakt av OOB. Har byggt flera stycken BT-7.
Tamiya banden funkar ok. Köpte också Friulmodel band. Länkarna är lte kortare än motsvarade tamiya band länk. Ungefär två metall länkar går det på en tamiya länk.
/Joakim
Tamiyas BT-7 är riktigt trevlig och den enda svaga punkten är nog banden, detta för att det finns utstötningsmärken på insidan av varje bandlänk. :-(
Joakim nämner att Frulles band har kortatre länkar, detta är dom senare banden. Tamiyas BT-42 har dessa, tyvärr är dom behäftade med samma problem som dom andra.
Jag har använt snikvarianten och tagit band från Eastern Express BT-7 som är av den senare varianten, dessa saknar utstötningsmärken och ser riktigt bra ut.
Glöm inte att det kommer att delas ut pris för bästa BT-7a på c4 OPEN i år förresten.
Öken-Erik
#4 Borde inte Modelkastens #SK-62 gå att använda? Åtminstone till BT-42:an, eller?
/Stefan
Absolut! Man kan använda dom sena banden på BT-7, inga problem. Jag vet inte exakt när dom togs i tjänst, men dom användes bevisligen sida vid sida ganska länge.
Öken-Erik
Har någon erfarenhet av denna produkten?
http://shop.textalk.se/se/article.php?id=12025&art=9245370&grp=942438
Funderar på att köpa något som efterliknar det som rasar ned när man kör stridsfordon i skogen.
Roger
En sån blandning är ser ju klart användbar till mycket. Testa en sats och skriv en recsension vet ja.
Vagnen ser ju bra ut.
Magnus
Snyggt bygge!!!!
#8 Spännande produkt,skulle behövt något liknande för statdsmiljö.
Cool
Jag tycker snön ser övertygande ut. Vad tycker du om modellen förresten? Är det Tamiya-magi som vanligt?
/J
Ser väldigt bra ut, Roger. Blir det en basplatta också, månne?
/S

Mycket snyggt bygge!! Snön ser väldigt realistisk ut.
Har i dagarna limmat ihop en BT-7 som nu väntar på färg osv. Jag tyckte den höll sedvanlig Tamiyastandard - "shake and bake". Enda minuset med modellen enligt mitt tycke var banden, dessa hade utstötarmärken som var pilliga att spackla samt ihopmonteringen av banden (som är link&length) var inte helt smidig då det fick torrpassas en hel del innan.
Jag har visserligen en låda Modelkasten #SK-62 som jag övervägde att använda, men dessa får nog istället min väntande BT-42 ha istället.
På tal om Modelkasten… har dom lagt ner eller? Deras produkter verkar i stort sett slutsålda överallt. Nån som hört något?
#16 Inte för att jag vet till 100%, men nog verkar Modelkasten fortfarande vara vid liv.
I somras beställde jag en del Modelkasten band som inte var lagervara, det tog några veckor innan de levererades men det var jag medveten om. Såväl Tasca (som tillbehör) som Amusinghobby använder sig av Modelkastens produkter vilket indikerar att de fortfarande är "in business".
En tänkbar anledning till att de blivit sällsynta, åtminstone i Europa, är att de dels är rätt dyra dels konkurrens från Friulmodel.
/Stefan
Hej!
Jag har samma uppfattning som Greenhorn. Banden är inte roliga och fulla med utkastningsmärke. Dessutom finns det några utkastningsmärke på insidor av luckor. I övrigt är det snyggt och enkelt=Tamiya
Basplatta? kanske. ev köper jag någon från Miniart.
Roger
Ser bra ut med snön tycker jag 

#17 Ja, Modelkasten ser ju ut att fortfarande finnas. Hos Sockelshop verkar det dock vara i stort sett utsålt. Får kolla upp vilka fler handlare som kan tänkas ha Modelkasten.
#20 Nä, Sockelshop har inte mkt av Modelkasten hemma. Tror att det har med efterfrågan & "logistik" att göra dvs de är relativt dyra att ta hem.
HLJ har hemma/tar hem de de flesta Modelkasten band. Det blir inte så förskräckligt dyrt, faktiskt. Något billigare än Friulmodel band från Sockelshop. Små paket brukar "glida undan" tullen också…
/S
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ser riktigt läckert ut
Hur får man snö att ser så verkligt ut?
Brr… Ser kallt ut det där
Snyggt byggt och målat!
Tjusigt bygge Roger! Ser kallt och fint ut!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Tack!
Roger
Gillas helt klart. Snyggt med whitewash och snö. Snön på hjulen är..?
/Stefan