OT - Åktur i Kübel
En bekant äger en alldeles äkta Kübelwagen årsmodell 1942. För ett litet tag sedan köpte han den ena av två bandlänkar till Panzer IV jag har haft liggandes ett tag, och som tack för att jag körde de 5 milen hem till honom och levererade länken så bjöd han på en åktur i Kübeln. Man var inte sen att tacka nej till ett sådant
erbjudande!! Efter halva åkturen fick jag äran att köra tillbaka. Jag har kört många kul och udda fordon i mina dagar men denna upplevelsen tar guldmedalj!! Helt underbart ljud i originalmotorn och härligt rasp i den helt osynkade växellådan. Gissa om folk glodde när vi körde genom centrum. Här är några foton från dagens upplevelse 

#0-2: Men det där ser ju alldeles utomordentligt trevligt ut! 
En sådan där åktur är absolut värd en liten leveransresa.
Kul, en sån färd är det ju knappt nått man gör var dag!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

HÄFTIGT!!Måste ha varit riktigt kul det där!
Grattis till en trevlig åk- och körtur.
Hade gärna bytt med dig.
Enda i den ålderklassen jag kört är den här som tillhör en kompis till mig.
En 1941 eller 42 års WC52
3.6l bensinsexa och osynkad 3-växlad.
Vindruta är fegt och man har väl fått i sig en och annan fluga under färd.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Den turen hade man gärna följt med på! 
Stefan - Modellbyggare

Hmmm hur går det här ihop egentligen
du tackade nej till åkturen och sen åkte du med i alla fall?!
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag tolkar det som man själv skriver ibland!? Konsten att få ihop två meningar i en!
Patrik var nog lika ivrig som jag skulle ha varit om jag fått ett sådant erbjudande.
Kort och gott: Det krävdes inte många sekunder innan han tackade ja till en åktur som man inte kunde säga nej till!

Stefan - Modellbyggare
Ja de måste vatt en härlig åktur i en sånn 
Oh sen får köra den hem också hehe.
Då får du väll börja bygga sånna nu då 

fy va avis man blir … o den ser nästan ut att ha rullat av tillverkningsbandet igår… de e inte den nya Saab:en…

Ser skoj ut att ta sig en "raggar" tur med. Har endast åkt med kompisens willys jeep som är byggd precis efter kriget. Dock så sitter det en b18 tror jag i den numera. Fråga mej inte varför. Kul är det iaf att åka lite "kostigar" här och där.

Man blir grön av avund!!! D: Kör hem pizza till han eller något så kanske det bjuds på fler åkturer 

#8 Ja jäsicken, ibland blir det fel när man skriver… "tacka ja" skulle det vart ju. Så går det när man är trött och försöker komponera ihop en text. Bra observerat starhawk
.
#13 Jag skulle kunna tvätta hans hustak med en tandborste för en ny åktur
.
Jo som sagt alla vänner, det var en åk/körtur jag aldrig glömmer. Hoppas det blir fler av dessa kommande sommar.
Här är en bild från förarbytet. 130kg Greenhorn med Harley-keps och rött getskägg gör fotot knappast tidstypiskt
… MP40'n är även lika oäkta som Linda Rosings boobisar. Men kul var det i alla fall
.

man blir ju gön av avund!
men iförsig e inte en liten bandare fel heller, men åktur(tvärs över gatan a 20m)
men kul hade man
//AlliN

Magnifico! :D
Hysteriskt kul! Den karamellen kan du suga på ett tag gissar jag!
Måste bara fråga om du tog några schyssta interiörbilder?

#18 Jo, tyvärr endast två. Smart som man är så hade jag missat att ladda kamerabatteriet så jag fick bara två foton inifrån Kübeln. Jag lägger ut dom här om en liten stund.

Här har du en annan interiörbild tagen av Kübelägaren själv. 

Kübelwagen med serienummer 6826 årsmodell 1942.
Tidigare Norges näst äldsta registrerade Kübel.
//MiF SIA 

#23 Så sant!
Dessutom har kübeln usprungligen tillhört den riddarkorsbehängde ÖB'n för kriegsmarine i Norge 1943-45, Amiral Otto Ciliax som bla även har fört befäl över Scharnhorst och Gneisenau.

Ja…Jag kan ju säga att jag inte är ett dugg avundsjuk. 
Inte på nån av er. 
Eller rättare sagt avundsjuk så in i h..vete !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#24: Kul med en bil med sådan historia!

#25: Du är inte ensam! 

#25 Kan tro det…vi är nog ganska många i den skaran..

#28: Ja, jag skulle nog tro det.
Du Greenhorn när jag kommer till Lilla Edet kan vi inte sticka iväg till din kompisen 
Så man åtminstone får se den här Live…
Henke

#30 No problemo Henke. Är han hemmavid kan vi åka dit en sväng.
Ahh va gött 
Har börjat att kolla lite på jobbet nu och sen lite tågtider..
Så nu kanske snart är de på G..
Henke

Undrar VEM det är som kommer bygga en kübelwagen härnäst? inte är det Wildesau iallafall!

#32 Låter bra, säg till när du vet närmare angående tider osv så jag eventuellt kan ändra lite i mitt arbetsschema om det skulle behövas.
Ja vem kan de va Tails 

#20-22 Tack för bilderna Greenhornet & ElLobo!
Alltid bra med interiörer.

Har den där ingen hastighetsmätare? det verkar ju bara finnas en klocka på instrumentpanelen

#37 Titta noga, så ser du att det är en hastighetsmätare.

#37: Nog är det väl en hastighetsmätare? Det ser ut som den är graderad från 0 till 100, med 0 uppe till höger och 100 uppe till vänster.

#38: Du var lite före! 

#40 När jag skriver så står blixten stilla…. 

Fantastiskt! Kan väl inte finnas så många "Kübelwagen" i detta land förmodar jag. Hur många medlemmar har egentligen Svenska Kübelklubben ? Apropå bild #15 -fixar ni lunchen där, eller?
Coolaste åktur jag gjort var i en Vabis från 1917 förra sommaren. Dock ej i militärversion. Den pinnade på fint i ca 65 knyck som marschfart de dryga tre milen från jobbet in till Nyköping. Och vicket vrid i den gjutjärnsstånkan sen…
Pontus

#43 Jag känner inte till antalet medlemmar i Svenska Kübelklubben, men det är säkert ett större antal då även typ 181 ingår (kübel tillverkad åren 1969-1983).
Hur många äkta Kübels det rullar här i svedala är nog lätträknade. Enligt vad jag hört så finns det drygt 190st Kübels i världen som är i fullt fungerande skick. Därtill kommer ett okänt antal som är i olika renoveringsstadier världen över.

#38: Okey, den är graderad som en hasighetsmätare, men varför har den tre visare? är det en klocka integrerad med hastighetsmätaren?
#43. Aha, tack för interssanta upplysningar. Kallas alltså den "moderna" varianten också för Kübelwagen?
Pontus
#46 Menar du VW 181 eller den brasilianska Gurgel? 
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

#46 Den "moderna" Kübeln dvs Typ181 kallades Kurirerwagen när den lanserades. Detta bla för att VW inte ville att omvärlden skulle reta sig på att Tyska armén åter puttrade runt i Kübelwagens. Det dröjde dock inte länge förrän Typ181 lik förbonkat kallades Kübel av gemene man (no shit, Sherlock). Dessutom var det meningen att Typ181 bara skulle vara i produktion tillfälligt tills den skulle ersättas av nya Eurojeep som var tänkt att lanseras på tidigt 70-tal. Detta skedde aldrig då en av orsakerna var att Tyskland och Frankrike enligt gammal tradition hade svårt att samsas.
Intressant i det hela är att så gott som ingen kompontent från Typ82 och 181 passar på varandra, trots bilarnas snarlika konstruktion och utseende.
#47 Ahh…. Gurgel, det är rediga kultbilar!

Spännandee, Greenhorn!
Jag åkte förresten en Kübelwagen när jag var på militärläger på I5 uppe i Östersund 1976. Men varför armén hade skaffat en sådan bil vet jag inte. Utprovning inför större inköp som sedan aldrig blev av, kanske. Någon här som vet historien om militära Kübelwagen i Sverige?