Måla figur steg för steg
Tänkte visa hur jag målar mina figurer steg för steg med en ökenräv från Airfix 1/32 serie.
1. Ta bort gjutskägg och spackla ev. skador.
2. Rengör figuren med en gammal tandborste i ljummet diskvatten.
3. När figuren torkat grundmåla den i en matt färg. Här har jag använt en mattsvart sprej från Army Painter.
10. För att skugga figuren och få den mer levande så penslar jag den rikligt med Liberon ljus valnöt Bistrotlack. Va inte blyg här utan blaska på ordentligt och vänta några minuter. När lacken hunnit samlat sig i alla veck och fördjupningar så tar jag en torr pensel och suger upp överflödig lack som samlats i de djupaste vecken, jag väntar en stund och gör om samma sak tills jag är nöjd. Jag låter sedan lacken torka över natten.
I morgon kommer Del två 
Ps. Liberon Bistrotlack är en polyuretanalkydlack och alltså av samma typ som Army Painter Quick Shade. polyuretanalkydlacken går att spä med lacknafta. Penseln måste rengöras direkt i lacknafta eller förtunning. Liberon finns i hos flesta välsorterade färghandlare.
SÅnt här gillar vi. Ser fram imot del 2.
Liberon Bistrotlack skulle man kunna byta den mot tex Vallejos Sepia wash (73000) ? Eller citadels bruna wash ?
Dessa är vattenbaserade lättare att använda, lite funderingar jag hade.
Min byggar blogg Glue-sniffers-unite
Underbart! Detta är välkommet! Jättebra figurmålarskola. Håller på med ett dio och har aldrig målat figurer på allvar tidigare så detta är suveränt. Tack!
#8 Jag har testat både citadel och vallejo men ingen av dem kommer i närheten av polyuretanalkydlack som dessutom faktiskt är lättare att kontrollera än vattenbaserade washer som torkar för snabbt. Ha lite lacknafta och en trasa tillhands så du kan torka bort ev. spill och tvätta penseln i. Priset är en annan faktor, en burk Bistrot på 250ml kostar en dryg hundring och räcker till en hel armé eller två, citadel kostar 32kr för för 12ml!
Det här var en mycket bra skola 
Ser redan fram emot del 2.
Mer sånt i framtiden
Tack så hemskt mycket Hogge för en trevlig läsning.