Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: tips-råd-problemlösning
Läst 2976 ggr
SentiC
0

Ta bort Acryl färg.

Tjo alla glada byggare.

Här kommer en fråga till.

Min "test" modell (En gamal Tamiya Panter) är nu full med målning av diverse övningstekniker, färger, filter, camo mm.

Nu undrar jag hur man lättast återställer hela modellen.
(Kan finnas matt lack på vissa delar, kräver detta hårdare behandling?)

*Vattenbad med Ajax funkar det ? Antar man får skrubba med något efter.

* Ättiksyra ? Jag har tillgång till diverse kemikalier på jobb.

* Vallejo air brush cleaner?

Fler förslag ?

Min byggar blogg Glue-sniffers-unite

ElLobo
0

Du kan ju pröva några av tipsen från Bra-att-ha-tråden:

Färgborttagning - Del 1

Färgborttagning - Del 2

SentiC
0

Har läst igenom Både del 1 och 2.

Men lite frågor finns kvar.

Vad tycker ni skall jag pensla på isopropanolen eller lägga hela modellen i ett bad? Nu skall jag rensa bort all färg.

Räknar man med att acryl lack(humbrolls) försvinner med samma teknik som till acryl färg ?

adde_z
0

Grönsåpa bad!

starhawk
0

Grönsåpa är rätt effektivt på enamel men skulle det inte vara rödsprit för Tamiya?

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Joppo
0

Outspädd Ajax fönsterputs,en oljefärgpensel och en tandborste är mina "weapons of choice". Modellen läggs med fördel en i plastpåse innan Ajax:en appliceras och får sedan ligga och dra i några minuter så att färgen löses upp ordentligt. T-röd fungerar också, men luktar ganska illa och är inte riktigt lika potent som Ajax:en

Det finns stora Ajaxflaskor som kostar 15 kr på ÖoB.

SentiC
0

Nu har jag testat lite olika kemikalier.

Ajax funkade inte. Kan det vara så att jag har en sprit wash överst som förhindrade detta.

Jag tog istället en 2 propanol lösning som jag hälde i en bunk med vatten. Ner med modellen. Sen efter en stund så började jag skrubba med en svamp och en tandborste.

Detta funkade helt okej. Fick ta till pincetten ibland, Färgen blev på sina ställen långa trådar(typ som gummi) där pincetten funkade utmärkt.

Jag har precis grundat modellen med grå primer från sprey burk(Från Clase 69kr 500ml) just nu torkar det. Men so far so good

Tackar för era kommentarer.

God jul alla nu drar jag till thiland Cool