(modell)kulturdöden breder ut sig...
Här i Nyköping har min "räddare i nöden" vid akut färgbrist i samband med nåt bygge hittills varit den lilla, lilla hyllan med Humbrol- och Revellfärgburkar i den lilla, lilla Panduro-hörnan som ligger inklämd i Lekia-butiken i det stora, stora köpcentret strax utanför stan. Visserligen har det långt ifrån varit något komlett färgsortiment, men av det lilla som funnits har man ofta kunnat vispa ihop den kulör man behövt. Ja, jag skriver "kunnat"….För döm om min besvikelse vid mitt besök där idag och konstaterade att alla spår av några som helst Humbrol-/Revell färgburkar var som bortsopade! Enligt expediten fanns inte heller några planer på att återinföra "modellfärger" i vare sig Lekias eller Panduros sortiment. Ändå säljer man faktiskt plastbyggsatser -visserligen ett minimalt sortiment varav de flesta är "nivå 1 -snap-together" satser, men ändå… Så nu är det alltså kört att inhandla färg lokalt. Det blir postorder det med, eller att göra mer samlade inköp vid Stockholmsbesök osv.
Man undrar vad man tänkt att modellbyggar-nybörjarna ska måla sina alster med? Fingerfärg?
It sucks…

Är det just Humbrol man är ute efter så kan man på många håll hitta dessa i vanliga färgaffärer.
Hmmm…att jag inte tänkt på att kolla där! Tack för tipset! Å andra sidan känner jag mig alltmer frestad att överge mina gamla beprövade, förtunningsberoende, i-burken-torkande Humbrols för att istället testa något acrylbaserat och vattenlösligt. Men det måste funka för penselmålning, inte bara i spruta.
Jag vet precis hur det är :( på många platser jag köpte färg samt modeller när jag var mindre, är idag som bortblåsta. och modellsortimenten bara minskar och minskar i hyllorna på de "mindre lekaffärerna. Inte äns den lokala färgaffären i staden har färger. vet att råkade slänga ut mig en onödig komentar jag va där sist för några år sedan i form av "Vad är det för j***a färgaffär som inte har sådana färger och penslar" och vände klacken mot butiksbiträdet. i hopp om att de skulle ta hem ett sortiment
Det är trist att det inte går att få lönsamhet för butikerna men det är en utveckling vi sett under många år nu. Med de hyror som är i våra köpcentrum i dag går det inte att ha hyllvärmare och någon hobby-kedja som t.ex. Model-Zone lär väl knappast etablera sig i Sverige. Som tur är så har istället utbudet på nätet fullkomligt exploderat med priser som ligger en bra bit under butikspris. Jag brukar beställa två av sånt jag ofta använder och så fort jag den ena tar slut så beställer jag en ny på så vis står jag aldrig utan.
Jag tycker absolut du ska pröva Vallejo Model Color den är väldigt lätt att pensla. Tänk bara på att grunda modellen med en matt primer först, Army painter sprej är prisvärd ca 75kr för 400ml (Undvik Vallejos egen sprej och Tamiya som luktar illa utav bara #¤%¤&)
Vallejo torkar mycket snabbare än Humbrol så måla tunna utspädda lager och använd en liten billig hårtork (lägsta effekt!) för att torka färgen någon minut innan du målar nästa lager. På så vis kan du måla mycket snabbare än med humbrol. Annars är tekniken som vanligt.
Nedan är en motorkåpa till Airfix nya Zero som jag penselmålat med Vallejo.
#5: Tack för tipset om Vallejos akrylfärger. Jag har länge varit nyfiken på dessa, men ännu ej tagit steget och vågat bryta "Humbrol-traditionen". Jotack, att Tamiyas sprayer luktar minst sagt giftigt har jag fått erfara, eftersom jag ofta använder dem till bl.a bilkarosser osv (dvs byggsatser alltså…). Även Tamiyas grå primer har jag ofta använt -har två oanvända sprayburkar hemma…
Tar gärna emot tips på näthandlare som har ett bra sortiment av Vallejos färger till humana priser.
Både Wentzels Hobby och Hobbybokhandeln har Vallejo och säljer på postorder. Såg även nåt tips här på forumet om en engelsk internetbutik som hade väldigt bra priser men minns inte namnet bara.