Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 1309 ggr
AChristian
0

Spackel

Hej!

Det var ett tag sen men är ändå här nästan dagligen.

Jag håller på med en trämodell och jag använder uteslutande finspackel när det behövs. Nu har jag primat med Humbrol på ett ställe (1ggr1 dm)och har då upptäckt att jag behöver komplettera med spackel på ett par ställen. Men det är så smått så t.o.m. finspackeln kan vara i grövsta laget. Dessutom vet jag inte om den fäster på primern. Har ni några förslag på vad man kan använda i stället?

//Christian

Charlie82
0

Kanske Tamiya White Putty. Ser ut som gräddfil och har samma konsistens. Vet dock inte vilka material den fäster på. Den torkar iaf. oerhört snabbt. Annars kanske Milliput 2-komponent fungerar.

Dioramabyggare
0

Jag läste någonstans om en modellbyggare som använde Tipp-Ex som spackel. Men det är kanske för lättflytande för att passa?

ElLobo
0

Tipp-Ex fungerar som spackel i en del fall, men det ska vara den gamla hederliga typen, inte den miljövänliga och vattenlösliga.

Dioramabyggare
0

När jag sökte på "Tippex lösningsmedel" hittade jag denna bild:

Tipp-Ex med blå etikett på flaskan har kemiskt ren bensin som lösningsmedel. Borde inte förstöra plasten. Någon som har erfarenhet av hur sådan Tipp-Ex fungerar som spackel till plastmodeller?

Jag ska kolla med stadens kontorsmaterialbutiker och se om den finns att köpa där. Jag bor förresten bara några hundra meter från en av de Skrattande.

ElLobo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: Jag tror aldrig att jag har prövat den varianten, utan jag kör med den gamla beprövade sorten.

Dioramabyggare
0

#4: Vad för lösningsmedel är det i den?

ElLobo
0

Jag kommer inte ihåg, och har ingen flaska i närheten just nu, men det var bara nyttigheter. Oskyldig Från början innehöll lösningsmedlet det giftiga toluen, sedan det hudirriterande 1,1,1-trikloretan, och sedan det lite bättre trikloretylen.