Modellfartyg?
Hej
Jag undrar om någon här vet var eller hur man kan få tag på färdigbyggda fartygsmodeller från 1500-1600-talet.
Jag har försökt att beställa den här
http://www.rjmodelships.com/store/royal-louis-20.html#pictures
men de kan inte frakta till Sverige. Jag har sökt på nätet, men hittar bara moderna fartyg.
Förutsättningarna är att skeppet ska vara av trä, omkring 500 mm långt och ha massor av kanoner (det är till min pojke).
www.bosnafly.n.nu
Eskader (Stockholm) har en del färdigbyggt i sin affär, minns inte från mitt senaste besök där om det fanns något från 15-1600-tal. Priserna är riktigt höga.
#1 Samma sak där, de fraktar inte såna saker till Sverige.
#2 Jag ska kolla där, tack.
www.bosnafly.n.nu
Hej Peter,
Som du säker har upptäckt, en färdigbyggd historiskt korrekt fartygsmodell i trä är ruskigt dyra för det mesta.
Jag tänkte först på denna sida, eftersom jag har kikat på skeppen där för inspiration, men denna gången tittade jag på priserna också… plus att modellerna är lite väl stora mot vad du önskar. Men sidan har ändå en avsnitt med bra info om frakt och kostnader.
Du skriver att du vill ge det till din pojke. Ska modellen göra tjänst som leksak? Har den kanske inga krav på sig att vara historiskt korrekt? I så fall så kan det vara idé att kolla med större möbelvaruhus som faktiskt säljer prydnadsskepp a la spanska galleoner. Historiska förebilder och känska för skala är inte prioritet här, men som mäktiga piratskepp till en liten grabb borde de fungera över förväntan 
Kom just att tänka på en butik i hamnen i Höganäs (nordvästra Skåne) och de har en finfin hemsida här.
Mycket civilt, men även med kanoner, Wasa tex! De har stor variation av versioner och prisklasser för alla smaker. Kanske värt en titt! De levererar med Posten om du bor långt bort.
#5 och 6 Nja så dyra behöver de inte vara. Det skepp som jag visade i länken i #0 kostar runt 600-700 kr om det bara gick att få hem det.
Mi pojke är 11 år och historiskt väl bevandrad. Det är därför jag tänker mig ett skepp som i det exemplet. Han kommer att leka med skeppet, men hans lek är inte våldsam eller destruktiv, skeppet kommer inte att gå sönder.
#4 Jag ska kolla upp det.
Eskader har ingen fungerande nätsida just nu och eBay.uk fraktar inte heller skeppen hit. Jag hittade en modell av Ostindiefararen Götheborg som möjligen kan duga, men den har egentligen för få kanoner, bara 14 st.
Eskader har inte sina färdigbyggda på nätet, bara i butik. Prislappen är dessutom garanterat helt fel för ditt syfte. Det slog mig att jag har ett svagt minne av att wasamuséet säljer färdiga modeller av Wasa.
#9 Nej det förstår jag, men man kunde kanske ha fått ett hum om vad de har. Wasaskeppet faller inte på läppen uppenbarligen, jag har redan pratat med pojken om det. Jag tror att han precis som jag, tycker sig se att det inte är ett sjövärdigt skepp. Det ser knepigt ut.
Han vill ha en tremastare med 40-50 kanoner, så att den åtminstone liknar Enhörningen i Tintinfilmen litegrand. Det var därför som Royal Louis skulle ha varit perfekt.
Än så länge har ingen ljusning uppenbarat sig i den här frågan. Alla skepp jag har hittat är amerikanska och de skickar inte "overseas".
På engelska Ebay finns några få modeller, men de kommer ifrån samma ställe i USA och de har samma policy, ingen skeppning till övriga Europa.
I Sverige verkar enbart Wasaskeppet finnas tillgängligt, men som sagt, det motsvarar inte kriterierna för vad jag söker.
Trist att höra!
Det är säkert över ett år sedan jag var där sist, men då hade denna möbelaffär en del "prydnadsbåtar" där åtminstone ett par bäst kan beskrivas som spanska galleoner (tänk ungefär en större och förenklad version av denna) vad jag minns.
Har inga planer att köra förbi inom kort, så jag kan tyvärr inte kolla åt dig, men det kan kanske fortfarande vara värt att höra av dig till dem? http://www.harligahem.se/Hyllinge1.htm