Förvaring av färger m.m
Hur förvarar ni era färger och verktyg? Jag använder en Black& Decker verktygslåda av plast, likt denna här.
Jag vill inte gärna ha färger och tillbehör stående på hyllor utan jag har försökt samla allt i verktygslådan. Det gick bra så länge man har 5-10 färgburkar/flaskor att hålla reda på. Men nu är det 20-25 burkar, Tamiya, Vallejo och Gunze. Så nu börjar det bli dags att organisera färgburkarna så att de blir lätt åtkomliga och går att nå från ett ställe. Men vilken förvaring kan då passa? Det är okej om det blir en grej som står på bordet, men inte för stor. Jag funderade på IKEA-byrån Fira. Vad använder ni för att organisera era färger, tips?
Tack!
Tjena Widen.
Jag har mina modellgrejer på två ställen: Dels har jag ett flyttbart arbetsbord samt en Billyhylla.
Det flyttbara arbetsbordet är en Games Workshop-produkt som kostade ungefär 250 spänn. Regeringen tycker att det är mitt absolut bästa modellrelaterade inköp, eftersom vårt soffbord blivit mycket mindre rörigt.

Arbetsytan brukar aldrig vara över 1 dm².
Färgerna i ett ställ och i olika lådor.
En låda för varje fabrikat, ex. Gunze, Agama, Xtracrylix, Humbrol, Tamiya. Ställ inte färgerna i solen bara.
Verktygen ligger framme på bänken.
Se alltid till att ha flera av samma sort, så ökar chansen att du hittar det du behöver.
Janne - modellsamlare & medarbetare på Modellbygge iFokus

Tack för svaren Joppo. Eftersom man bor i lägenhet och inte har ett dedikerat hobbyrum så är det snålt med utrymme. Det där Games Workshop arbetsbordet är en bra lösning för att flytta runt arbetsytan.
Jag har tittat en del på förvaringslådor, likt dessa och den varianter. Jag har en sådan här som har plats för ca 24 burkar Tamiya/Gunze färg. Idealiskt är en byggbar lösning av sådana lådor. Problemet blir då med Vallejo Model Air flaskorna som är 8 cm höga, de flesta förvaringslådor är bara 6 cm höga. Att köpa flera separat lådor känns plottrigt, eftersom man behöver köpa en ny låda efterhand som färgerna blir fler. Vad gör man när man har 60-70 burkar färg i framtiden? Bygger fler modeller så färgen tar slut kanske…
Tack för svaren ElLobo! En sådan låda känns ju inte hel fel……får undersöka det. Just när det gäller färger pch åtkomlighet så får man fundera på vilka färger som används ofta och placera dem överst i lådan/lådorna.

#8: För mig fungerar den här lådan utmärkt. Och lätt att greppa både den lilla och den stora när man ska på byggmöten.
Jag har burkarna i nummerordning för att det ska vara enklare att hitta dem.
Högst upp finns en låg låda för plasticcard och längst ner en likadan låda för slippapper. Humbrolburkarna hänger i hål borrade i dom utdragbara hyllorna.
Lådor inredda för diverse verktyg som alla hade sin egen plats för att lätt kunna "räkna in dom". En högre låda för diverse flaskor, halva lådan är i två våningar.
Orso, det där var en riktigt finurlig konstruktion! Väldigt praktisk.
jag köpte mig en gammal och billig skänk/byrå som man kan öppna o stänga luckan,när den är stängd ser den som en fin möbel bakom soffan,smidigt,ska ta kort senare idag o lägga ut.
www.bosnafly.n.nu
#14/15 Wow, den var fin den byrån, fullt värdig för modellbyggeaktiviteter 
visst är den det,fin möbel annars oxå
www.bosnafly.n.nu

Har byggt en hylla för alla tamiya färger. Brädorna blev lite overkill på men det var det jag hade hemma. Nästa gång den ska upp så ska jag använda 19 eller 16 mm brädor och använda en regel och kapa ur spår för hyllplanen. Och har resten av mina Humbrol burkar i förpackningar som pepparkaksdegen kommer i perfekt höjd för en humbrol burk.
#19: Vad har du för system för att hitta rätt burk? Står det vilka färgnummer som finns i respektive fack eller du öppnar och tittar?

#21 Det står färgnummer på varje fack,sparar en massa tid så man slipper leta..
Såg att du funderade på Ikeas Fira, jag köpte den för ett par år sedan i tron att få plats med färg… Den är inte rymlig, så bespara dig det.
Själv har jag mina färger i en skrivbordshutch från Kinnarps, 2 lådor rymmer mycket färg. Iofs ligger de mesta färgerna i en pappkartong huller om buller då jag åker till StefanW titt som tätt… Annars tror jag WildeSau har den bästa lösningen - ett ställ!
//Marcus

Så här förvarar jag min färg
Dom små lapparna talar om vad det finns för färger i varje låda, det är en mix av Model Master, Tamiya, Gunze, Humbrol och Citadel.
Vertygen samt lite större burkar förvaras här
IKEA badrumsskåp, den här modellen finns inte mera
Sen har vi den här, där förvaras skrot, spray-grejor och slipppapper bl.a., fast den är inte så praktisk, skall ersätta den med en med flera lådor när jag hittar någon bra
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Härligt grabbar, tack så mycket för all feedback! Jag tror jag får tänka "skalbarhet" när utrymmet behöver utökas, så det lutar åt en golvstående lösning, likt den sista trähurtsen i #24. Har för mig att det står en sådan i förrådet…ska kolla.
Jag använder en sådan här praktisk väska som jag hittade på Biltema:

Den passar utmärkt bra till förvaring av knivar (hobbykniv, och mattkniv om jag behöver skära i lite "tuffare" material), penslar. linjal och liten stålskala. Väskan består av två identiska delar, med flyttbara mellanväggar. Jag har modifierat väskan lite, med bitar av bubbelplast som jag tejpat fast med fästkuddar för att penslarna inte ska fara omkring i väskan när jag vänder på den.
Ihopfälld tar väskan inte stor plats alls, men den rymmer ändå massor
.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Forvaring/Verktygslada/Sortimentvaska-20594/