Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettallmänt
Läst 2204 ggr
Dioramabyggare
0

Vallejo spackel

Idag var jag hos en viss väldigt välsorterad hobbyhandlare i Örebro Flört för att handla färg att måla landställsbenen till mitt "vårtsvin" med.

När jag tittade igenom Vallejo-sortimentet hittade jag en liten flaska märkt "70.400 PLASTIC PUTTY". Billig som jag tyckte den var köpte jag den, och jag tänkte jag ska testa hur det fungerar på min påbörjade 1/48 Hunter F.6 som har en glipa vid vardera sidas vingrot (känns fenomenet igen…?) som jag funderar på att ta med mig till byggträffen i Ornässtugan nästkommande söndag. Eller vilken/vilka modell(er) jag nu tar med mig.

Modellfreak
0

Fick du den hos Modellex? Tungan ute

Och fungerar det något vidare då? Deras färger är ju jättebra!

StefanW
0

Deras färger tycker jag om, men just det spacklet har jag inte provat utan bara det på tub Vallejo plastic putty reviewed by Dan Lee

Stefan - Modellbyggare

Dioramabyggare
0

#1: Ja, i den trevliga affären var det Skrattande (gissa vem jag utsett till min "hovleverantör" när det gäller byggsatser och färger? Visserligen har jag tio mil till Örebro, men på ett annat diskussionsforum har jag en sympatisk vän som bor i Örebro. H*n var för övrigt med mig i butiken förra gången jag var och handlade lite byggsatser hos Modellex).

Jag har hittat ett litet tillfälligt parti ur Vallejos sortiment, och jag har inte använt de så mycket ännu. Jämfört med Humbrols lösningsmedelsbaserade färger så är Vallejos färger väldigt trögflytande, och inte så bra för målning med pensel. Men så kom jag på att späda färgen med lite lite vatten. Och jag är redan "frälst" på Vallejos i mitt tycke jättepraktiska små flaskor med "dropp-pip" som gör det väldigt enkelt att blanda olika kulörer. Än så länge använder jag Vallejos färger till mindre detaljer som figurer och landställsben. Humbrolfärgerna tycker jag är bättre att använda till större ytor.

En nackdel med icke-vattenlösliga färger tycker jag är att det går åt en hel del lacknafta när jag tvättar penslarna.

#2: Jag har ännu inte testat spacklet jag köpte idag, i brist på lämpligt verktyg att forma spacklet med. Förslag mottages tacksamt!

Kanske det är exakt samma innehåll i flaskorna som i tuberna?

Nu kluttade jag ut lite spackel på "locket" till flaskan, och konsistensen påminner lite om oljefärg, fast lite grann mer lättflytande, och det är blankt/blankare än till exempel trälim, men jag antar det blir matt när det torkat.

ElLobo
0

#3.1: Apropå icke-vattenlösliga färger som Humbrol Enamel, så fungerar vanlig grönsåpa minst lika bra till att tvätta penslar i. Enamelfärger och liknande bara rinner bort … Tungan ute

Här är några länkar från Bra-att-ha-tråden:

starhawk
0

Själv gillar jag inte alls Vallejos färger, har helt bojkottat dom. Men det där spacklet känner jag till, en Vallejo-produkt som faktiskt är riktigt bra själv kallar jag det gräddfils-spackel för det är ungefär den konsistensen på det. Det appliceras förståss med generalverktyget för spackel, gummipenseln, eller som det heter på fackspråk "Color Shaper"

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus