Virknålar
Jag blev inspirerad av ett inlägg ang. Tamiyas färgomrörare och ville försöka tillverka egna.
Innhandlade ett antal virknålar av olika storlekar på loppis a´1:-/st.
Började med att kapa av så att den breda delen blev kvar och slipade bort all text ( som syns på den översta nålen). Därefter polerade jag ytan noga.
Tillverka 2st i olika storlekar.
Jag tycker dom funkar bra; bara att torka rent efter användning !
Jag använder även virknålar av olika storlekar vid applicering av Bare Metal foil .

Virknålar är väl närmast man kommer Tamiyas färgomrörare, själv tänkte jag inte så långt utan köpte "the real thing". Finessen jämfört med glasspinnar är att man kan röra om ganska vilt utan att det skvimpar ur och att man bara torkar av dom med lite hushållspapper och dom är rena och klara att användas till nästa burk
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Vilket bra tips
!
Hallå starhawk!
Tack tack för tipset om virknålar! Jag har i alla år använt bitar av överblivna gjutstammar för att röra om i färgburkarna. Men sådana är ju bättre att göra antenner och diverse stag av.
Virknålar kan ju till och med finnas att köpa i någon secondhandbutik till en billig peng.
Tack för ett bra tips Pentti!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

#3: Ja det är väl snarast penti som skall tackas för det tipset, själv köpte jag som sagt Tamiyas Paint Stirrer och hade inte en tanke på virknålarna förrän penti tipsade om det
Virknålar kan väl vara bra till mycket men till färgomrörning använder jag en liten propeller från en leksaksbåt där axeln går genom ett tunt metallrör, så att man kan hålla i det och rotera axeln. Funkar mycket bra med de flesta burkar, men uppenbart inte till tuber och flaskor.

#6: Jo Stickan, blir det inte skvimpit då? Ett tag sen jag hörde av dig förresten.
Nej inte sålänge man håller den nära botten, plus att jag snurrar axeln med fingrarna ej med motor.
Ps Rymdpippin är du hemma eller på jobbet nu. Försökte ringa men endast telefonförsvaret går in.