S16 Caproni i 1:72 ?
En ny idé till ett flygdiorama med Nynäs slott-anknytning börjar spira i mitt huvud… Men till detta skulle jag behöva en F11-baserad Caproni (dvs S-16) 1941 - 1942. Italeri har tydligen en sats, men vilken rekommenderas om man vill bygga svenskt? Vilka modifieringar behövs? Flera avslöjanden om dio-idén kommer senare…Tacksam för tips.
Tack Peter! Det verkar också som Italeris Caproni i stort sett är den ena som går att få tag i. Jag ska i så fall bygga en S16 (spaning) med F11 (Nyköping) som bas. Du får gärna maila bilder när du hinner. Alltid bra med tips och inspiration!
Hej Pontus!
Mikael Forslunds bok Caproni finns det lite matnyttigt i, bl.a, med lite byggtips m.m.
http://mikaelforslundproduktion.com/bocker/
Finns säkert på välsorterat bibliotek att låna också.
Ska bli trevligt att följa ditt bygge….
Mvh / Janne
Ok. tack för boktips. Jo, jag har sett boken och det är nog en bra idé att låna / skaffa den i samband med bygget. Jag tror t.o.m de säljer den på F11 Museet vid Skavsta.
Hej Pontus, jag har Caproniboken och rekommenderar den starkt! Boken tar som modellalternativ bl.a. upp Italeris Ca 313/314 i 1/72 men den behöver konverteras (bl.a. fönster på höger sida. kort/lång propelleraxel, luftintag, saxofonavgasrör (se #1 ovan), pitotrör, sporrhjulsinkädnad och landställskåpor. Antalet moddar beror lite på vilken individ du tänkt bygga. Det lär även finnas ett PE set från RCR. Boken nämner även en vaccuformbyggsats i 1/32 från Combat models. Förutom detta finns i boken färgprofiler, ritningar och sprängskisser tillsammans med hur många foton som helst!
Italeris modell verkar vara svår att få tag i. Har själv letat en hel del och har sett att den finns på e-bay.
Så kör hårt och så får du meddela när jag kan komma förbi slottet och beundra resultatet!
// Kent
Forslunds Caproni-bok är beställd. Hittade ett secondjand-ex på Bokbörsen för 190:- + porto. Dessutom har jag paxat en Italeri-Caproni på Hobbybokhandeln som skall hämtas i morgon då jag gör visit i huvudstaden. Även detta et secon-handex, men helt komplett. Ska se om jag också kan få med mig några passande dekalark med kronmärken o siffror mm.