Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikett: airbrush-färg-lack
Läst 1514 ggr
adde_z
0

Testar olika förtunningar för AB

Satte mig ner ikväll och började prova lite olika förtunningar för Airbrush. Började med Liquitex ink som referens för jag viste att det flödade bra genom AB:n utan förtunning

Sen började jag med GW:s Svart har hitils bara hunnit förtunna den med Auto air 4011 flasch reducer, Liquitex AB medium och  Slow dri fluid retarder. Kvar att prova med GW svart är X-20A, Liqiutex flow aid, fönsterputs och handsprit. Då jag har slabbat med de flesta av dom här grejerna i AB:n förut så vet jag ungefär resultaten men kan säga att slow dri har funkat bäst. Mixen har varit 1:1 av färg/förtunning

Tanken är att under veckan hinna prova VMC, VGC, VMA GW som sagt, Reaper och P3 och provningen går nu till att börja med ut på att få till så fina tunna linjer som möjligt med så låg hastighet som möjligt. Har rutat upp en master och sprutar på en overhead film. Vet inte om det finns intresse av resultaten men postar i vilket fall när testet är slutfört ;)

mvh

StefanW
0

Mycket intressant!

Stefan - Modellbyggare

Azgaron
0

Ska bli intressant att se resultatet av dina tester!

Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!

adde_z
0

Hunnit med lite mer test idag och kan väll säga att jag inte kommer hinna med alla färger med alla förtunningar under veckan. Har nu hunnit med GW-chaos black med alla förtunningar och med lite olika tryck genom sprutan.

Med bara det under bältet så är uppfattningen att man kan ha nytta av olika förtunningar för olika "sprutsätt" och att hitta rätt tryck är det som är en stor del till bra resultat.Tex så kan ju en flyktig (snabbtorkande) förtunning vara bra vid lite högre tryck, stor nål och större ytor där tipdry inte blir ett lika stort problem, om man vill ha den finishen som det sprutsättet ger . Vill man däremot köra finlir så är det ju tipdry som måste bekämpas men utan att för den skull få en förtunning som ger färgen så lång "öppettid" så den flaxar omkring för luften. Är inte vän med min spruta (H&S infinity) så en ny är på väg som jag hoppas har en bättre respons i avtryckaren.

Alla förtunningar har ju fått färgen att flöda genom sprutan vid större nål öppningar men vid finlir så kommer det lite olika beteenden och Tamiya X20A funkade förvånansvärt bra när jag gick ner med lufttrycket från igår. Men fortfarande slow-dri fluid retarder som funkat bäst. Får su hur de andra färgsorterna beter sig när jag får tid för dom….