Sachsenbergs Platzschutzschwarm
Fick hem Eduards utgåva av Fw-190D från JV44 idag. Skalan är 1:48 och kitet är en Dual Combo vilket betyder att det finns två kompletta 190:or i paketet. Det ska bli Sachsenbergs D-9:a och en D-11 flugen av Karl-Heinz Hoffman. Som bonus fanns även en Me 262A-1a i 1:144 i lådan. Kul!
Dessa 190:or användes för att skydda 262:orna vid start och landning då de var mycket sårbara vid dessa tillfällen. Dessa 190:or har en speciell undersida målad röd med vita streck. Detta för att det egna luftvärnet som var ganska skjutglada lätt skulle känna igen sina egna.
Nu kliar det i fingrarna så snart måste jag nog känna lite på plasten 
Boxart. Riktigt snygg tycker jag.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mycket trevligt Charlie! Denna Staffels "Noseart", alltså texterna de hade på sidan under cockpit är ganska bisarra. Rote 1, troligen Sachsenbergs kärra, hade ju devisen " Verkaaft's mei G´wand, I' foahr im Himmel!"…inte nog med att den är fatalistisk, utan den är också skriven som talspråk/dialekt
Kul med den lilla Schwalben!
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Ser snyggt ut!
Ruskigt bra detaljerat! Det var spännande historik du redogjorde för om dessa plan. Intressant! Har ofta undrat hur många Me 262 som egentligen han sättas in i striderna innan krigsslutet.
Grymt snygga cockpits!
De första bilderna du lade upp ser nästan suddiga ut bara för att det är dubbla gjutramar i påsarna, haha!
Är det inte jobbigt att göra dubbelt av allt?
Tack ska ni ha 
#16 Ungefär 1400 Me 262 av olika versioner tillverkades men endast ca. 200 sattes i operativ tjänst. Största andelen av de 1400 tillverkade förstördes i de allierades våldsamma bombräder över Tyskland under 44-45.
#17 Ha ha… Jag trodde det skulle bli jobbigt men det tar inte så mycket extra tid, dessutom är det två olika versioner så dom blir inte likadana.
Riktigt snyggt Charlie.
Verkligen väldetaljeradde inredningar.
Tack Tunnan!
Ja, detaljeringsnivån är riktigt hög på hela modellen måste jag säga. Håller som bäst på med kanoner och motor. Den ena kärran kommer att få både huven vid motorn öppen samt bägge kanonluckor i vingarna.
Grymt snygg detaljering Charlie82 
Kul att du har gett dig på mitt favoplan också..
Tack Henke!
Ja den ligger iaf. på min top 10 lista av snygga plan. I synnerhet långnosen.
Så brutalt snyggt Charlie! Ser verkligen fram emot fortsättningen på dessa, massor av bilder vill vi ha!
Riktigt tjusigt Charlie! Ser fram emot att se dom färdiga.

Himla fint Charlie!
Tack ska ni ha allihopa! 
Ska se om jag inte lyckas bygga lite ikväll och då ska jag försöka tråckla ihop D11:an. Den blir med stängd lucka till motor och ksp. men jag vet ännu inte om jag ska ha serviceluckorna i vingarna öppna eller stängda. Hmmmmm….
Håller med.
Dina byggen blir alltid bra, skitbra till och med.
Tack Tunnan!
Vi ska hoppas att det blir ett lyckligt slut för dessa två också.
Har haft mycket på gång nu och då känner jag att bygglusten tryter lite grann. Skulle behöva måla lite men bara att hälla färg i koppen på sprutan känns jobbigt. Konstigt hur det kan bli mellan varven 
Nåja, snart är det nya friska tag.
Arbetet fortskrider dock i rätt lågt tempo. Ska förhoppningsvis kunna uppdatera lite i kväll. Har helt enkelt inte orkat fotografera så mycket.
Blanda färg i koppen är ju inte så farligt, värre är det när det ska spacklas och slipas, då kan det ta emot lite.

#12; Ja, är i exakt samma situation ikväll som du var då, så ska ta och bygga Eduard i 1/144 nu då!
lycka till med dina Wurgers!
#35 He he ja det är inte dumt
Gissar att det är 2 st schwalbe på G då?

#36 Bra byggläge
visst är det så! Nja, har bara kommit igång med en än så länge, men det kommer!
Äntligen har orken återvänt och byggandet känns roligt igen. Måste ha vart en formsvacka
. Nu börjar de likna på 190:or iaf. Till höger D9:an och vänster D11:an.
Har kontrollerat fogarna med lite färg och som vanligt blir det hemläxa.
Ganska rolig byggsats även om jag tycker Eduard har gjort det lite onödigt jobbigt för sig i vissa moment. Mycket små delar som aldrig kommer att synas och konstiga monteringsordningar.
Ser där ja, riktigt snyggt jobbat
Ja Eduard har mycke trix för sig.
Såja! Nu har Sachsenbergs kärra fått lite farbe på ovansidan.
Tyskarna hade ju en förmåga att ensvisas med jäkligt röriga camon på dessa kråkor så det blev allt en riktigt kluddverkstad innan jag ansåg mig klar. Här är resultatet och jag blev riktigt nöjd.
Ska ta itu med den röd-vit randiga undersidan idag om jag hinner.
Verkar vara en grymt fin modell du skaffat! Kul att det följer med en liten 262a också!
Ser grymt bra ut så långt Charlie!
Håkan, medarbetare på Modellbygge iFokus!
Tack Håkan! 
Jo modellen är nog fin överlag men jag har varit lite arg på Eduard mellan varven
Vissa delar som alla luckor och dylikt har en makalöst dålig passform och då blir man lite putt. Men som sagt, överlag en bra modell.
Lite trist med dålig passform. Speciellt ifrån ett företag som Eduard, som man förväntar sig ska hålla hög klass.
Verkar ändå vara en köpvärd byggsats, som man kanske skulle försöka övertala huvudsponsorn att bidra till. 
He he he… Min huvudsponsor har sagt upp avtalet för länge sedan. Hon undrar fortfarande hur man kan isolera sig i ett par timmar, totalt okontaktbar och peta med några "plastbitar" 
Riktigt så illa är det inte här än. Däremot tycker hon att jag redan slösat för mycket, och undrar varför jag inte bygger i samma takt som jag köper! 

Jag har gjort en deal med min Amiral, om jag inte gnäller på hennes handarbeten så gnäller hon inte på mina båtar.
Snyggt målat charlie.
Jag får smussla in mina modeller när frun inte ser eller är hemma.
Men säger hon något så kontra jag alltid med hennes eviga klädinköp och hästprylar i massor.
Då brukar det lugnar ner sig.

Tack Tunnan! 
Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga åt frugan eftersom hon inte riktigt har någon specifik hobby förutom att baka allt möjligt och där biter jag mig själv i svansen om jag påpekar något. Kakor och hembakt bröd säger man ju inte nej till 
Här kommer en uppdatering på bygget. Istället för att måla undersida så blev den en ovansida till. Denna gång har Hoffman fått färg på plåtarna. Hans kärra har ett "renare" camo än kollegan Sachsenberg så det är roligt att dom inte blir likadana.
Snyggt målat Charlie!
Nä, det kan ju vara lite svårt att argumentera mot bakverk!