Hur gör ni, egentligen?
Hej, alla.
Sitter och misströstar efter att ha skickat minst den femte modellen till soptunnan sedan jag tog upp modellhobbyn för några månader sedan. Det känns som man är nybörjare på allt: airbrushing, metal foiling, limning. Hela tiden lyckas jag på olika sätt förstöra mina byggen. Visst, övning ger färdighet, men hur lyckas ni hålla entusiasmen och intresset uppe?
för det första sänk kraven på dig själv det behöver inte vara helt perfekt i början. Jag har haft tur med mina tre modeller även om jag vet att dom innehåller misstag. men jag blir glad över att lyckas med ett par saker jag har föresatt mig t e x bandfärgen på mina stridsvagnar.
2 ta det lugnt och lär dig en sak i sänder inte allt på en gång.

#0: leo har absolut rätt, sänk kraven lite. Det tar ett tag innan det blir flyt i produktionslinjen.
Om du dessutom bokstavligt menar att du har skickat modellerna i soptunnan, så gör inte det OM du får en misslyckad modell igen. Använd dessa misslyckanden till att öva dig och din teknik på. Jag är säker på att det lossnar snart.

Misströsta inte, jag tror med handen på hjärtat att det inte finns en enda som inte gör misstag lite då och då. Skillnaden är att en del väljer att bara visa de modeller de gjort som blivit perfekta (i deras ögon) och skulle aldrig erkänna att de gjort en tabbe av något slag.
Min senaste tavla som jag förmodligen kan skratta åt om några år är: Jag håller på och bygger en P-51D i 1/48, till saken hör att två modeller blev kasseade pga färgfel (skulle ta bort misslyckad målning och plasten blev obrukbar) jag har inte kommit på än varför, men det ger sig.
Nu höll jag på med nr 3, skulle lägga första grundfärgen. Jag är helt fokuserad på vingarna och kropp där det tidigare varit problem. När jag tycker att den fått tillräkligt med 1:a lager så upptäcker jag att maskeringen över cockpiten inte sitter på plats! resultat: allt detaljering i i planet är vitt…..
Då är det lätt att kasta modellen, men det gjorde jag inte. Jag kan inte skylla på någon utan det var jag själv, trött, mitt i natten som bara skulle blåsa lite innan sängen.
Jag har börjat att måla i planet igen (börjar bli rätt bra på det nu)
Summa av detta! Fungerar det inte som det är tänkt, lägg projektet i lådan och låt det vila. Ta fram ett nytt som verkar kul och intressant och börja med det istället. Det blir inte bra att stå kvar och stampa. Se det också som lära! Ofta lär man sig någonting nytt med varje modell!
Skall jag vara ärlig, så ja det står ett antal kartonger med ej helt färdigställda projekt! Men var sak har sin tid och när jag är mogen för ett projekt, så går det igång igen.
Och framför allt man bygger för att det är kul (glöm inte det!! Sätt inte ribban för högt i början, jämnför mot dej själv och se hur du utvecklas. Att det finns byggare som får en att tappa hakan är något annat. Deras objekt ser jag på och blir inspirerad.
P.s. Släng inte modeller, lägg dem i en "skrotlåda" det kommer tillfällen när man behöver delar som t.ex. propeller blad, landnings ställ m.m.
Mvh Stefan, som inte alltid bygger perfekt, men är glad för det!
Stefan - Modellbyggare

Håller helt med ovanstående!! Det är lätt att bli alldeles för ambitiös. Man kollar bilderna på nätet från någon modelltävling, den ena modellen är snyggare än den andra. Sen försöker man sig på samtliga tricks själv, på en gång. Resultatet brukar bli en mindre katastrof med alldeles för mycket kladd.
Man blir inget proffs på en gång, och de flesta av oss blir nog aldrig det! Somliga har gåvan…
Jag tror att det är som att måla tavlor. Vissa har det där ögat och skapar mästerverk varje gång.
Var glad för att du har en kreativ hobby! Många såsar framför TV-soffan och utvecklas inte alls.
Bygg så länge du orkar och har kul. Tröttnar du så stoppa undan modellen ett tag, spring ett varv runt spåret (flämt) och ta nya tag när inspirationen kommer igen!

Tack för uppmuntrande ord! Jag tänker inte lägga ner verksamheten … ännu.
kom också ihåg at det är inte slutresultatet som är viktigast utan resan dit! vi glömmer nog alla bort det ibland när vi limar i våra hörn i jakten på den perfäckta modellen det ska vara roligt att bygga det är ju en rolig hobby och du ska se att bitarna ramlar dit så småningom! så njut av resan och ha skoj
//pebben (glad amatör)