Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 4148 ggr
Jonsson9
0

Weathering och klarlack

Hej! Är ganska ny inom detta och skulle vilja ge mig på att lägga lite weathering och klarlacka min kära JAS 39 Gripen 1/48. :-) Jag undrar hur Tamiyas Weathering master funkar och vilken lack man ska använda? Finns väl nån gloss och nån semi-gloss. Tänkte köpa lacken på sprayburk, då jag målar med pensel annars. Tackar!

Vänlig hälsning, Martin

Joppo
0

Om du ska använda Tamiyas Weathering Master så behöver du inte lacka modellen innan appliceringen. TWM liknar typ ögonskugga och innehåller inga aggressiva ämnen som kan förstöra din färg. Angående hur man använder den beror väl en del på vad du vill uppnå. Vilken typ av vädring vill du att planet ska ha och har du nån bild att utgå ifrån?

Ska du däremot använda enamelfärg eller oljefärg att vädra med kan det vara bra att lacka. Dels är det lättare att applicera washer på en blank yta, samtidigt som det i vissa fall är önskvärt att skydda den underliggande färgen mot lösningsmedlet man använder till dessa färger.

Lycka till!

/J

Jonsson9
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill typ att den ska se ut så här när den är färdig. Nu är jag inget proffs så lär väl inte bli så bra men måste ju ha nåt att sträva efter. ;)

Jag funderar på att använda den här: http://www.florymodels.co.uk/weathering-wash/

Smeta på den på planet och sedan kan man tydligen torka av överflödet. Och lacka efteråt.

Men vilken lack ska man använda? Jag vill inte ha ett högglansigt flygplan, vill det ska se äkta ut.

Vad tror ni? =)

Vänlig hälsning, Martin

Joppo
0

Här har du några olika sprejburksalternativ att välja på. Jag skulle tro att du blir nöjd med det första alternativet om du vill ha samma yta som på den bifogade bilden:

Matt:
http://hobbia.se/product_info.php/cPath/99_103/products_id/1819

Halvblank:
http://hobbia.se/product_info.php/cPath/99_103/products_id/1818

Helblank:
http://hobbia.se/product_info.php/cPath/99_103/products_id/650

Lackerna är "förpackade" i små sprejburkar som rymmer 100 ml. De är smidiga att använda och ger ett jämn fin yta enligt min erfarenhet. Luktmässigt är de rätt otäcka, så sprutningen bör ske i ett välventilerat utrymme.

Jonsson9
0

Okej! Tack ska du ha. Då är det Flat Clear jag ska ha. =)

Men vad tror ni om "vädrings" grejjen som jag hittat?

http://www.florymodels.co.uk/weathering-wash/

Vänlig hälsning, Martin

[Hayabusa]
1

Stämmer in i Joppos tips & råd.

Jag har inte själv använt ProModellers washer, men de är säkert bra. Dock finns det en del att tänka på. Hur reagerar den om du sprayar Tamiyas Flat Clear ovanpå? Inte helt säkert att den "gillar" det med trist slutresultat som följd.

Den effekt som visas på bild #2 är sannolikt gjord med airbrush. Inte så enkelt att få til det med penselmålning.

Tamiyas TS & AS-sprayburkar innehåller färg som är av Lacquertyp. Spryar du den ovanpå t ex enamelfärg, så blir det tråkigheter. Däremot brukar den funka bra på vattenlöslig akrylfärg typ Gunze, Tamiya eller Vallejo.

Så här skulle jag göra:

1: Måla flygplanet i det camo du önskar (inte enamel)

2: Blank klarlack typ Tamiya TS

3: Dekaler

4: I panelllinjer lägger du, med pensel, en tunn wash av kraftigt utspädd akrylfärg, typ mörkgrå eller svart.

5: Tamiya matt TS lack

/Stefan

Jonsson9
0

Tack för svaret Hayabusa!

Jag målar med Tamiyas akrylfärg, så där är det lugnt.

Det du säger i punkt 4 låter vettigt, men vad spär jag ut färgen med? (Vatten eller Thinner?) Tungan ute

Och hur mycket smetar jag på? Är det svårt att torka bort om det blir fel?

Tack!

Vänlig hälsning, Martin

[Hayabusa]
0

#6 Ingen orsak.

Du kan förtunna färgen med vanligt vatten. Vill du få riktigt bra effekt, så droppar du i lite Liquitex Airbrush Medium (finns att köpa hos butiker som säljer konstnärsmaterial). Ska du penselmåla med Tamiya, så är det en vätska jag varmt rekommenderar.

Skulle inte råda dig till att smeta på. Se om du kan hitta någon filmsnutt som beskriver "Pinwash". Använd en fin pensel och lägg/fyll i varsamt i panellinjer och liknande.

/S

Jonsson9
0

Hehe, tack. Inget smetande alltså. Flört

Är det bra att ha i Liquitex Airbrush Medium även när man målar vanligt med pensel, eller bara när man pinwashar?

Är detta ett bra sätt att göra typ sot från motorn och krutrester på också?

Vänlig hälsning, Martin

[Hayabusa]
0

Japp, till Tamiya akrylfärg är L.A.M. alltid bra att använda.

Sot, krutstänk etc är inte så enkelt att göra med pensel, men visst går det. Bästa tipset är väl att träna, testa och se vad som funkar.

Kanske med mindre färg på penseln, nästan som "drybrushing".

Jonsson9
0

Kan det här vara nåt?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=162704758

Jag får testa lite, så får vi se hur det blir. Tungan ute

Tack för tipsen!

Vänlig hälsning, Martin

[Hayabusa]
0

Nope…gå in på t ex www.zinkvit.se och sök på art.nr. 550476

Charlie82
0

Jag kan varmt rekommendera florymodels washer. Jag använder dem själv och de är otroligt lättarbetade. De innehåller inget hälsovådligt och gåt att torka bort om man inte blir nöjd. Washerna går även att blanda med varandra till önskad nyans.

Jonsson9
0

Okej, tack för rekommendationen.
Lackar du först och sen lägger på?
Och lackar sen igen eller?

Vilken färg tror du passar till flygplan?

Vänlig hälsning, Martin

Charlie82
0

Jag använder Johnsons golvvax som klarlack för att få en blank och fin yta för dekalerna men man kan ju naturligtvis använda en riktig blank klarlack. På den blanka lacken sätter jag dekalerna och när de har torkat så använder jag washer av olika nyanser. Till sist en omgång klarlack av önskad lyster t.ex. matt el satin.

Det finns inget direkt svar på vilken färg som passar ett flygplan utan det handlar om vilket sammanhang. Var är flyget stationerat? Vilket land? Vilken årstid? Nutid eller dåtid? Mitt i brinnande krig eller kanske att passagerarplan på Arlanda? Det är väder och vind samt underhåll och slitage som man bör ha i tankarna.

På ett jaktplan från ww2 kanske färgen är bortnött vid vingroten där piloter och mekaniker trampat runt. Lite olje/bränslespill från div lock. Sotstrimmor från avgasrör och krutstänk från kanoner och kulsprutor. Kan tänkas att planet har startat från ett gräsfält i mars/april och då kan det ju på våra breddgrader vara ganska blött och lerigt vilket man bör tänka på i sitt va av wash.

En väldigt mörk modell kan behöva en ljusare wash för att framhäva panellinjerna samtidigt som en svart wash på ett väldigt ljust plan kan se konstigt ut.

Nu blev jag ganska långrandig men det är svårt att förklara i text Skrattande

Det bästa är nog "Learning by doing"

Jonsson9
0

Ja det bästa är väl att sätta igång och testa, så man lär sig. Tänkte köpa den svarta av florymodels washer. Tror du jag behöver nån mer när man bygger jas 39 och liknande modeller?

Vänlig hälsning, Martin

Charlie82
0

Den svarta är riktigt bra. Man kan ju välja hur nedsmutsad man vill ha modellen genom att torka av mycket eller lite. Dark dirt och concrete tycker jag också är användbara.

Man kan ju köpa hela washkitet ganska förmånligt och leveransen är blixtsnabb.

Jonsson9
0

Nice! Jag beställde den svarta nu. :-D Så får vi se hur det blir. =) Är det någon som har tips på hur man får två olika färger att snyggt smälta ihop? Jag tänker på min Grip är det en nyans av grå på undersidan, och en annan på ovansidan. Men hur får jag dom att snyggt gå ihop?

Vänlig hälsning, Martin