Mitt första diorama Sd.Kfz 251
Tjena!
Jag har börjat bygga modeller igen, detta är den första jag byggt i vuxen ålder =)
Det är en Sd.Kfz 251 1944 Afrikakorbs
Jag har med hjälp av lite grejer jag hade liggandes hemma byggt ett diorama till den. Vad tycks?
Notera att modellen inte är "skitig" så den ser använd ut. Jag funderar på om jag ska göra det eller inte.
Mvh John!
Här är en till bild https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash4/297941_10150931378020228_681195227_21337171_1264720630_n.jpg
Terrängen tycker jag ser väldigt bra ut. Det ser spännande ut med fordonet i det lilla passet, på något sätt. 
Personligen tycker jag att du absolut ska vädra ( = skita ned) vagnen. Förutom att alla terrängfordon oundvikligen blir skitiga efter en tids användning så tycker jag även att det gör modellen mer intressant att titta på.
Sen kan det ju vara så att du bygger ett "what if"-diorama, men jag känner ändå att jag måste påpeka att Sdkfz. 251 "Stummel" aldrig användes av Afrikakåren eftersom tyskarna förlorade sitt sista fäste i Nordafrika på våren -43.
Tack för den konstruktiva kritiken.. Det gillar jag!
Jag har personligen dålig koll på Afrikakampanjen, och Sd.Kfz överhuvud taget och visste därför inte om att Stummel inte användes där. Jag antog bara det när de skickade med klistermärken för Afrikakorbs. Man lär sig något nytt varje dag =)
Jag ska ta och "vädra" vagnen och använda det jag har lärt mig av detta diorama till nästa projekt!

Trevligt diorama!
Jo, det här med modelltillverkarnas dåliga koll på olika versioner och därav följande felaktiga dekalalternativ är ju tyvärr rätt vanligt.
Men framförallt är det ju kul att du har återvänt till hobbyn! Och välkommen till forumet.
Terrängen är ju superfin, fordonet kunde säkert bli ännu mer spännande med vädring och kanske lite figurer till. Vad är det för skala och fabrikat på modellen förresten?
Peter - modellbyggare & sajtvärd på Modellbygge iFokus
Tackar!
Ja, det känns kul att ha börjat igen. När jag var liten (10-14år ca) byggde jag mycket. Bland annat Bismarck, RMS Mauretania, P38 Lightning och massa annat =)
Tack för välkomnandet till forumet oxå!
Lite info om dioramat:
Bottenplatta: Ram från IKEA
Terrängen är i grunden skumgummiplatta ca 8cm tjock som jag karvat ur och byggt upp. Sen är det vanligt snickerispackel, och sen lite olika färg. Sanden är Chinchilla-sand från djuraffären (1.50:- / hg)
Tanken är att vagnen ska se övergiven, därav öppna dörrar bak, och inga figurer. Men jag skulle verkligen behöva vädra den så den ser sliten ut.
Skala är 1:72 och fabrikat är Revell.
Larvbanden var inte "hela", utan runt drivhjulen satte man 7st "enlänkar".. Ett jäkla jobb! =)
Hej John och välkommen tillbaka i byggandet!
Tycker du har lyckats jättebra med dioramat, de stora höjdskilnaderna lockar verkligen ögat till att söka av terrängen efter faror!
Röstar också för att du ska vädra vagnen lite, eller varför inte en rejäl stenbumling rakt på motorhuven?