Modellbygge iFokus

Modellbygge

Etikettairbrush-färg-lack
Läst 2427 ggr
Dioramabyggare
0

Vallejo Model Color enbart för sprutmålning?

Idag hittade jag ett antal av Vallejo Model Color-färger i stadens leksaksbutik att använda till mina dioramamodeller. Eftersom jag hade slut på Humbrol mattsvart köpte jag Vallejo 70950 Black (och dessutom Vallejo 70815 Basic skintone och 70864 Natural steel; flaskorna rymmer 17 ml, och kostade 20 kronor styck). Färgerna är av vattenlöslig akryl, och jag antar att det är meningen att man ska hälla över färgen i någon form av annan behållare innan målning. Innebär detta att den sortens färg enbart är avsedd för sprutmålning, att den är "omöjlig" att använda för penselmålning?

Enligt ett inlägg jag läst här behöver man primer för att Vallejo akrylfärger ska fästa på plast, om jag nu fattat det hela rätt. Var hittar man sådan? Ortens leksaksbutik säljer ut hela sitt kvarvarande lilla sortiment av Vallejofärger, så jag misstänker att det inte går att beställa primer där.

Charlie82
1

Vad jag har förstått så går Model Color alldeles utmärkt att penselmåla. Vill man spruta den så förtunnar man med några droppar vatten. Vallejo har en variant av sina färger som heter Model Air och den är avsedd för airbrush då den är färdigt förtunnad i flaskan.

Rätta mig om jag har fel Skrattande

[Hayabusa]
1

#1 Stämmer bra, Charlie. Fast, "några droppar vatten" är kanske relativt. Vid airbrushing gäller det att få til rätt konsistens på färgen, som mellanmjölk typ. Sedan finns det diverse tillsatser man kan lägga till för att förändra färgens karaktär.

Ett tips: Skaka flaskorna tills du inte orkar skaka mer, se´n skakar du dem lite till. Eller så köper du en ultraljudstvätt och låter den sköta jobbet.

[Orso]
1

"Torrskakar" man den eller fyller man ultraljudstvätten med vatten först?

[Hayabusa]
1

#3 Man fyller tvätten med lite vatten, så pass att flaskan flyter fritt. Kör 4-5 minuter, när man tar upp flaskan - ge den en snabb "manuell skakning. Färdigt! Blir väldigt bra.

ElLobo
1

#0: Ett litet tips: Om det skulle vara så att du är ute efter just Humbrol och den nyansen är slut i gallerian, så finns det ett begränsat sortiment även hos Petterssons Färg.

Dioramabyggare
0

Tack så mycket för tipsen! Skrattande

Charlie82
0

#2 Naturligtvis Hayabusa. Lite klumpigt skrivet av mig Skäms Konsistensen är det viktiga och ibland kanske man få tillsätta många droppar Skrattande