Censurs konstiga följder
Har sett detta på många dekalark, är rätt vanligt. Personligen tycker jag att de lika bra kunde skippa hakkorsen i detta fall eftersom appliceringen är rätt svår vilket leder till att skarven mellan dekalerna blir synlig. Bättre då att köpa eftermarknadsdekaler om man vill vara historiskt korrekt.

Japp, ganska vanligt förekommande. Och eftermarknadsfabrikanterna gläds säkert åt fenomenet.

#3: Det stämmer. Både i Tyskland och i Österrike är symbolerna förbjudna.
Ämnet har tidigare diskuterats i andra trådar, men det är många gånger svårt att förlika sig med svartmarkerade fyrkanter istället för hakkors på modellerna.
Ja, dessa symboler är av helt naturliga skäl förbjudna i exempelvis Tyskland. Förbudet har inte uppkommit pga modellbygge utan av helt andra skäl. Att det inte går att göra undantag för modellbyggare - ja, det är väl ganska givet?
Tyskarna försöker på inte sätt dölja vad som hände under 30-/40-talet. Tvärtom. Jag vill nog påstå att Tyskland ansträngt sig för att "göra upp" med sitt förflutna. Vilket man inte kan säga om en del andra länder - ingen nämnd, ingen glömd.
Tyskland är inte som Sverige. Det som hände under Nazitiden går inte se bort ifrån. Än idag påverkar det generationer av tyskar som inte ens var födda vid tidpunkter för kriget. Det är ett oerhört känsligt kapitel för den tyska befolkningen och omvärlden har många gånger inte varit sen med att påpeka vad som hände och tynga ner samvetet ytterligare.
Skadestånd till drabbade stater, "samvetstjänst" etc. Sätter man sig in i ämnet "Tyskland efter kriget" så inser man att Nazisymboler omöjligt kan vara annat än förbjudna. Även i modellform.

Nu är det nog mest så, helt krasst, att dekaltillverkaren vill kunna sälja sina alster till hela världen utan att behöva trycka upp nån specialversion till tyskland, italien osv där hakkorset är förbjudet.
Sen kan jag tycka att det hela har fått ett löjets skimmer över sig i tyskland: du kan INTE illustrera ett hakkkors på en "leksak" (tex plastmodell, som faller under leksak enl tyska lagar), MEN du FÅR använda/visa hakkorset om det handlar om "historisk dokumentation" (tex visa en hakkorsprydd Messerschmitt 109) på ett tidningomslag för en historiskt inriktad tidning (som har modellbygge som sin huvudgrej, hallå??).
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus
#6 Jo, det är klart…som utomstående betraktare kan det uppfattas som löjligt & fånigt. Men ämnet är så jäkligt känsligt för Tyskland och dess invånare. Ta en så´n sak som flaggor. I Sverige är det inget konstigt att ha en flaggstång med en svensk flagga på tomten. Hur ofta ser du det i Tyskland? Då pratar vi ändå om dagens utförande - absolut inga Naziflaggor. Vid fotbolls-VM 2008 så drog en "nationell yra" genom landet och plötsligt syntes små tyska flaggor här o var. Jaha, tycker vi svenskar men för tyskarna själv var det ett jäkla stort steg. Det är svårt att förklara om man inte upplevt det på nära håll.
Man kan ju alltid fundera över märkliga gränsdragningar & gråzoner. Vad skulle det spelar för roll om det det såldes byggmodeller i Tyskland med hakkorsprydda dekalark? Ingen alls, förmodligen. Men som sagt - ett jäkligt känsligt ämne.

#7: Mycket intressant! Jag måste ändå hävda att tyskarnas självpålaggda skuldkänsla måste upphöra nu. Det är inte bra för de själva, Europa, världen. Det är dags att förlåta, liksom?
Hasse - Medarbetare på Modellbygge iFokus
#8 Japp, det är ett oerhört intressant ämne. Skuldkänslorna finns där och är, som du skriver, självpålagda. Delvis, åtminstone. Omvärlden har varit tämligen bra på att lasta på bördan, höja fingret och påminna om vad som en gång hände. Minns mycket väl när Euron infördes och EU skulle konsolideras - det fanns de som sa; "Jaja, nu är tyskarna på gång igen…att de aldrig lär sig".
Vet inte med säkerhet, men det skulle inte förvåna mig om Tyskland fortfarande betalar skadestånd till en viss annan nation.
Som ung tysk medborgare så kan man göra så kallad samvetstjänst vilket innbär att man utan lön arbetar på t ex ett sjukhem eller åldershem med anknytning till ett specifikt folkslag.
Idag bidrar Tyskland med trupper i Afghanistan, men om jag inte helt missminner mig så var FN under lång tid inte speciellt förtjust i tanken med beväpnade tyska styrkor. Att man från tysk sida var lite återhållsam med att "beväpna sig", kan jag förstå.
Jag har flera nära vänner i Tyskland (bl a en krigsveteran som tyvärr lämnade oss i december 2010) och många bekanta & arbetskollegor. På så vis lär man sig se denna fråga ur ett annat perspektiv. Som svensk är det lätt att förenkla dessa frågor.
Absolut är det dags att förlåta. Tyskland har gjort och gör fortfarande mycket för att "göra upp" med sitt förflutna. Men…hakkors på byggmodeller? Nej, glöm det - det kommer inte att ske. Om den frågan, mot förmodan, skulle komma upp på bordet typ"Vi borde kanske lätta lite på dessa föreskrifterna..?" så finns det minst en nation som skulle lägga in sitt veto.
Bara som "food for thoughts"…Från VLT 2006.
Tyskland bygger U-båtar åt Israel
Israel har skrivit kontrakt med Tyskland om köp av två avancerade ubåtar kapabla att bära kärnvapen, skriver The Jerusalem Post.
Båtarna av typen Delfin U212 ska byggas i Tyskland av Howaldtswerke-Deutsche Werft. Kostnaden uppges till motsvarande drygt nio miljarder kronor.
Den Tyska staten skall stå för en tredjedel av priset. Israel har aldrig offentligt erkänt det kärnvapeninnehav omvärlden tar för givet.
Tyskland donerade två ubåtar till Israel efter det första Irakkriget 1991, och länderna delade på kostnaden för den tredje.
De nya ubåtarna ska dock förses med betydligt mer avancerat drivsystem uppger tidningen.
Den Israeliska regeringen vill varken bekräfta eller dementera.
(TT-AFP)
Tyska krigsmakten var uppenbarligen ingalunda först med/ensam om att använda hakkorset för sina syften:

Greve Eric von Rosens blå svastika på vit bakgrund användes av Finland redan vid tiden för första världskriget: http://www.axishistory.com/index.php?id=6577
Bildkällor:
http://www.crystalinks.com/swastika.html
http://sv.wikipedia.org/wiki/Svastika
Ursprungligen lär hakkorset ha varit en symbol för solen (om man nu "ska" sätta någon tilltro till wikipedia?):
#11 Helt korrekt - Swastikan i sig är inget påfund från nazisterna, men symbolen är trots allt starkt förknippad med nazism.
Symbolen kan tyckas oskyldig, men jag bedömer det som fullkomligt osannolikt att den någonsin blir tillåten i Tyskland igen. Den syn som vi utanför Tyskland har på WWII skiljer sig markant från den som råder i Tyskland. Ganska naturligt att det är så, även om man kan tycka att "tiden läker alla sår" - dock inte i detta fall. Såret blev för djupt och efterkrigstiden med diverse efterspel etc. satte sin prägel på landet och dess befolkning. Jag är ingen expert på Morgenthauplanen, men det lilla jag läst om denna plan visar ändå vilken syn/stämning som rådde strax efter krigets slut. På något sätt så satte det an tonen för kommande generationer i Tyskland.