Deprimerande bilder
Jag har hittat lite bilder på ett brittiskt forum, UK Urban Exploration Forums, där man kan se hur det just nu ser ut på den igenslagna Humbrolfabriken. Deprimerande bilder! Förhoppningsvis kommer det igång igen, så att vi även fortsättningsvis får se Airfix, Humbrol och inte minst Heller i butikshyllorna.

Man blir både ledsen och arg när man ser vad de gjort med planet. För mig så är det rena helgerånet att måla ner planet på det viset.
Får hoppas att produktionen kommer igång igen, för jag saknar tillgången på #11. Det verkar ju som om någonting är på gång när man tittar på Airfix hemsida, men det verkar dröja. Undra var någonstans de kommer att tillverka produkterna framöver.
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#1: Ska vi gissa två gånger? Kina? eller kanske … Kina?
För att Humbrol (som verkligen är det vinstinbringande företaget i den inblandade trion) och Airfix (som har sin brittiska hemmamarknad inkörd och klar) kommer igång igen, det är väl bara en tidsfråga. Hur det däremot blir med Heller är väl tveksamt, men de har ju trots allt en hel del fina modeller och de har ju ett otal "ovanliga" modeller i sitt utbud. Det vore synd om dessa företag försvann.

#2 Som så mycket annat så försvinner tillverkningen till Asien. Billigt, ja men vi tappar också kontrollen över vad som kommer ut eller så blir de bättre på att lyssna på vad kunderna vill se på hyllorna! Det står väl skrivet i stjärnorna…
Stefan - Modellbyggare
Så sorgligt är det därför min lokala affär inte har alla färger i lager? skulle köpa orange till min coupster hepp det fanns inte guld tänkte jag köpte hem 2 burkar när jag öppnade skiten var det bara en klarlack
spraya silver sen på med den nyansen det blev sådär ska dit igen och köpa ny färg antagligen hittar man väl inget bra väldigt trist orkar inte åka till mariestad så fort man ska ha färg mycket trist nu vart man nästan lite deppig

#4 Är det bara Humbrol du söker? Lista fabrikat och nr!
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#1: Jag tror det fanns ett par 11:or åt dig också!

#6 på samma ställe som Gripen?
Stefan - Modellbyggare

Jäpp!

#8 Går det att ringa och kolla vad dom har?
Stefan - Modellbyggare

#9: Det tror jag säkert! Det är ju bara att göra ett försök. Annars får vi skicka en löpare med önskelista, det finns mycket löst folk i de trakterna. 

#10 Okidoki, då har jag lite mer samtal att ringa imorgon!
Stefan - Modellbyggare

Det här var verkligen väldigt deprimerande bilder! Vad var det som hände? Konkurs eller?
Det förklarar varför min lokala hobbyaffär hade slut på så basala färger som mattsvart och vit! Men inte ville de tala om varför det inte fanns någon färg hemma…

#12 kan bero på att de har blivit lovade leveranser, en lokal handlare får fortfarande hem Humrols sprayburkar….Mycket är konstigt med Humbrol färger.
Stefan - Modellbyggare

#13. Ja, inte bara lackresultat då?
.

#14 Någonstans finns det ett lager med färger, undra bara var! Och nu börjar "basfärgerna" ta slut, men handlarna lovar att det kommer mer, förutom på de ställen där de ersätter Humbrol med Revell och påstår att det är samma sak!? Då brukar inte jag kunna hålla mig, så jag frågar: Du målar inte själv va?
//Stefan
Stefan - Modellbyggare

#15. Haha, så ska en slipsten dras! Att påstå att Revell´s färger skulle vara ett vettigt alternativ?
#5 ja humbrol 15 men det går väll använda vad som helst får se hur man gör bygger bara på min porsche nu.